Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kikare 30x60 motsvarar vad i småbildsoptik?

Produkter
(logga in för att koppla)

FranzEA

Aktiv medlem
Jag skulle uppskatta lite hjälp.

En kikare med specarna 10-30X60 och objektivdiameter 60 mm, vad motsvarar det i objektiv-världen?

Då tänker jag på objektiv jag använder hela tiden och är bekant med.

Jag vet vad 50 mm småbildsformat är för något, och givetvis då t.ex. 400 mm teleobjektiv.

Kikare har jag ingen aning om, och jag undrar därför vad dessa ovanstående siffror motsvarar i småbildsoptik (fullformat)

Att 10-30 innebär att det är en zoom-kikare förstår, men sen...

Tack!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ungefär

500-1500/8-25. Det är bara ungefärligt eftersom förstoringen på en sådan här kikare styrs av okularet som kan vara olika ljusstarkt och av skiftande kvalitet. Det är väldigt stor skillnad på ljusstyrkan/skärpa/betraktningsvinkel på olika okular (med samma förstoring) till samma tubkikare.
 

eskil23

Aktiv medlem
10-30 är okularets förstoring. Eftersom det är zoom-okular så kan det, precis som ett zoom-objektiv, ha fast eller variabel bländare. Så vad ljusstyrkan (pupilldiametern) blir går bara att gissa.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Förklara gärna lite mer, jag fattar inte.


Optiska egenskaper hos ett kameraobjektiv brukar vi ju främst beskriva genom brännvidd och ljusstyrka.
När vi sätter objektivet på en kamera med viss storlek på sensorn får vi en beskärningsfaktor.

En kikare däremot beskriver vi i förstoringsgrad och frontlinsens diameter. Men även kikare har ju olika "beskärning". Kikare med samma förstoring kan ju ge olika brett synfält. Och det är väl inte direkt proportionellt mot frontlinsens diameter, väl?

Kikarens förstoring gissar jag har en rak motsvarighet till objektivets brännvidd.
10 ggr förstoring motsvarar alltsåt 500 mm brännvidd, enligt exempel ovan?

Men krånligt blir det eftersom inte alla kameror har 1.0 ggr förstoring i sökaren

Petter...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ingen bländare

10-30 är okularets förstoring. Eftersom det är zoom-okular så kan det, precis som ett zoom-objektiv, ha fast eller variabel bländare. Så vad ljusstyrkan (pupilldiametern) blir går bara att gissa.
Ett okular till en kikare har ingen bländare och kan således aldrig ha fast bländare men jag förstår vad du menar. När man zoomar in (ökar förstoringen/minskar synvinkeln kommer alltid ljusstyrkan att minska. Det kanske inte alltid är precis så att fördubbling av förstoringen ger exakt 2 stegs lägre ljusstyrka eftersom okularen kan vara olika konstruerade med olika synvinkel men det är en rimlig uppskattning. Jag har aldrig ännu stött på en kikare med en konstruktion som inte ger lägre ljusstyrka vid inzoomning. Kanske finns det ändå sådana men det borde jag ha läst om eftersom det skulle vara ett grymt försäljningsargument.
 

eskil23

Aktiv medlem
Ett okular till en kikare har ingen bländare och kan således aldrig ha fast bländare men jag förstår vad du menar.
Nej, den har ja så klart ingen bländare i vanlig mening med lameller, men det har inte alla objektiv heller (spegeltelen eller mitt gamla Kenko 420-800 mm f/8,3-16 till exempel). I de fallen brukar det vara frontlinjen diameter som avgör bländarvärdet. Samma sak med kikare.

Jag har aldrig ännu stött på en kikare med en konstruktion som inte ger lägre ljusstyrka vid inzoomning. Kanske finns det ändå sådana men det borde jag ha läst om eftersom det skulle vara ett grymt försäljningsargument.
Det finns ju objektiv som har samma ljusstyrka genom hela brännviddsintervallet, och eftersom ett okular i princip fungerar som ett objektiv så borde det inte vara omöjligt att konstruera ett sådant. Men precis som när det gäller objektiv så blir de förstås dyrare.

När det gäller jämförelser mellan kikare och objektiv så brukar jag hålla Nikons gamla objektivkonverter i minnet. Med den monterad på ett objektiv får man en kikare med förstoring på en tiondel av objektivets brännvidd.
 

FranzEA

Aktiv medlem
Tack för alla intressanta svar!

Det viktigaste för mig är jämförelsen med småbildsoptik, så jag har en referens.


Så det är alltså som att kika igenom ett 500-1500 mm objektiv på en fullformatskamera.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Tack för alla intressanta svar!

Det viktigaste för mig är jämförelsen med småbildsoptik, så jag har en referens.


Så det är alltså som att kika igenom ett 500-1500 mm objektiv på en fullformatskamera.
Det är vad jag också vill veta. Men det beror i så fall också på förstoringen i kamerans sökarokular.
Men sensorstorleken spelar inte samma roll.

Petter...
 

iSolen.se

Guest
Ett okular till en kikare har ingen bländare och kan således aldrig ha fast bländare men jag förstår vad du menar. När man zoomar in (ökar förstoringen/minskar synvinkeln kommer alltid ljusstyrkan att minska. Det kanske inte alltid är precis så att fördubbling av förstoringen ger exakt 2 stegs lägre ljusstyrka eftersom okularen kan vara olika konstruerade med olika synvinkel men det är en rimlig uppskattning. Jag har aldrig ännu stött på en kikare med en konstruktion som inte ger lägre ljusstyrka vid inzoomning. Kanske finns det ändå sådana men det borde jag ha läst om eftersom det skulle vara ett grymt försäljningsargument.
All optik har en bländarstorlek så nog finns den där, tom sökaren i kameran i en SLR har ett bländarvärde även om det inte finns någon möjlighet att blända ner.

Det finns okular man kan montera på tex 70-200/2.8 och då blir det en konstruktion som inte tappar ljus vid inzoomning.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
kikare

Vi är nog överens och jag refererade till vanliga kikare (binokulära och tubar) som säljs som kikare. Trodde det framgick av mitt förra inlägg.
 
ANNONS