Annons

Kikare - Kringutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Tror jag la tråden rätt då jag anser att kikaren är kringutrustning när det gäller naturfoto.

Jag letar efter en bra och prisvärd kikare att ha med när man fotar.
tänkte mig en kompakt kikare med 8 gånger zoom.
ju billigare detso bättre men är säkert som allt annat att det springer i väg i pris om man vill ha något bra.
så ös på med förslag tack

Det finns hur mycket dom helst att välja på i alla tänkbara prisklasser. Om du finns i Stockholmsområdet skulle jag rekommendera ett besök hos Gunnar Olssons foto på Hornsgatan. Enormt utbud, kunnig och tålmodig personal, hyfsade priser.
http://www.gofoto.se/typ-av-kikare/fagelkikare-naturkikare

En varning dock: jag gick in där en gång med ungefär samma tanke som du och en budget på tre-fyra tusen. Tre veckor (och fem besök) senare kom jag ut med en Swarovski 8,5x42 för 12000. Och det är ett av de bästa köp jag någonsin gjort!

Tror jag la tråden rätt då jag anser att kikaren är kringutrustning när det gäller naturfoto.

Jag letar efter en bra och prisvärd kikare att ha med när man fotar.
tänkte mig en kompakt kikare med 8 gånger zoom.
ju billigare detso bättre men är säkert som allt annat att det springer i väg i pris om man vill ha något bra.
så ös på med förslag tack

Zoom kan du glömma på handkikare, fast du kanske menar 8 gångers förstoring. Du får allt ge en budget för att få bra tips. Enligt mig är den mest prisvärda kompakta kikaren Zeis 8x32 conquest HD men den ligger på runt 7 tusen som jag tyckte var ett fyndpris. Nu finns det hyfsat bra kikare (allt är relativt) som är betydligt billigare. Det bästa du kan göra är om du har möjlighet att besöka en återförsäljare och testa olika modeller mot varandra och sedan leta upp ett bra pris. Kikare passar olika bra till olika ögon. Varför inte en fototur till Öland nu i vår och besöka Stenhusa Bod i Stenåsa. Där får du testa mot varandra inom- eller utomhus. Gunnar Olsson i Stockholm har också ett bra utbud och kunnig personal.

Har själv varit inne lite på samma tanke att skaffa en kika, bla till sjöss och segelbåt.

Kan inte så mycket om kikare, men på kameratelen är det ju nästan standard med optisk bildstabilisering.

Har sätt att det även finns många bättre kikare med optisk bildstabilisering, men hur användbart är det i verkligheten?

Vad är nackdelarna, kontra när är de största fördelarna man eventuellt får av det?

Inte de bästa

De bästa handkikarna finns förvisso inte med bildstab. Skulle kunna tänka mig att man inte vill satsa på det pga högre vikt, känsligare konstruktion och batteriberoende. Själv skulle jag nog kunna uppskatta en Zeiss (ifall de kommer tillrätta med sina problem med krackelerande antireflexbehandling) eller en Leica/Swarre med bildstab.

Har sätt att det även finns många bättre kikare med optisk bildstabilisering, men hur användbart är det i verkligheten?
Jag testade en Canon 15x50 med stabilisering för några år sedan. Jag såg inte fler detaljer med den än med min Swaro 8,5X42, trots den mycket högre förstoringsgraden. Så mycket sämre rent optiskt är den alltså. Dessutom stor och tung.

Zoom kan du glömma på handkikare, fast du kanske menar 8 gångers förstoring. Du får allt ge en budget för att få bra tips. Enligt mig är den mest prisvärda kompakta kikaren Zeis 8x32 conquest HD men den ligger på runt 7 tusen som jag tyckte var ett fyndpris. Nu finns det hyfsat bra kikare (allt är relativt) som är betydligt billigare. Det bästa du kan göra är om du har möjlighet att besöka en återförsäljare och testa olika modeller mot varandra och sedan leta upp ett bra pris. Kikare passar olika bra till olika ögon. Varför inte en fototur till Öland nu i vår och besöka Stenhusa Bod i Stenåsa. Där får du testa mot varandra inom- eller utomhus. Gunnar Olsson i Stockholm har också ett bra utbud och kunnig personal.

Oj ja jag menade självklart 8 gångers förstoring.
Jag hade nog räknat med en tusenlapp för en kikare, kanske något högre

För ett antal år sedan gjorde en båttidning en test av kikare för båtbruk. Eftersom redaktionen tyckte att deras kunskaper på området var rätt begränsade anlitade de ornitologer som fick testa ett antal kikare. Vinnare i den testen blev Nikon. Så jag köpte den och varhelst jag kommer med den och de vill testa den blir de imponerade. Nu har jag den främst för båtbruk, där passar bäst 7x50 och jag är mycket nöjd med den. Den ligger i prisklass omkring 3000. Finns bl a på XXL.
Edit: finns även Nikon 8x42 för ca 2800.-, för en tusenlapp får du tyvärr inte så hög kvalité.

Bra kikare är det värt att lägga pengar på. De har, till skillnad från dagens kameror, mycket lång livslängd. Min Swaro har jag haft i 15 år nu och får ett stort leende på läpparna varje gång jag sätter den till ögonen. Har aldrig funderat på att byta.

Men gå till en riktigt bra butik och se vad du får för pengarna.

Ett riktigt budgetalternativ är Lidl-kikaren, som brukar finnas i butikerna någon vecka varje år i augusti-september nånting, om jag minns rätt. Kostar 200-300 kr, byter namn ibland men är extremt prisvärd. Det finns en gammal tråd om den här på FS. Jag har flera stycken.

De bästa handkikarna finns förvisso inte med bildstab. Skulle kunna tänka mig att man inte vill satsa på det pga högre vikt, känsligare konstruktion och batteriberoende. Själv skulle jag nog kunna uppskatta en Zeiss (ifall de kommer tillrätta med sina problem med krackelerande antireflexbehandling) eller en Leica/Swarre med bildstab.

Ok. Bra input. Kanske man skall glömma bildstab i kikare?

Är kanske inte lika viktigt som på kameratelen (där skulle jag personligen nästan inte kunna tänka mig att vara utan).

Så det är Swarovski, Leica, Zeiss, Nikon, Canon, Fujinon, som gäller? Några fler bra tillverkare att kika på?

Jag har köpt alldeles för många billiga kikare på Clas Ohlson, Jula och liknande affärer. Inte speciellt bra, kanske rent av riktigt dåliga, men jag tycker de kan duga till att ha liggande i bilen, fiskeväskan och andra ställen där de oväntat kan behövas.
För nåt år sen kom jag på att jag ville ha en bättre liten kikare som var tillräckligt liten och lätt för att ta med på fotoutflykter och resor. Det blev en [B]Kite Compact 8x25[/B]. Jag har för mig att jag gav runt 1500. Långt ifrån priset på en "riktig" märkeskikare, men kvalitetsskillnaden mot Clas Ohlsonkikarna är enorm. Jag är mycket nöjd med den och betraktar den som extremt prisvärd.

Fler

Även Kowa och Kamakura har prisvärda modeller i det lägre prissegmentet för kvalitetskikare. men som sagt, köp ingen kikare utan att ha provat först och jämfört sida vid sida (vid samma tillfälle).

Oj ja jag menade självklart 8 gångers förstoring.

Håller med alla kommentarer om värdet av hög kvalitet på kikare. Har själv en Zeiss och en mindre (och äldre) Leitz i fickformat. Ville dock ha även en lite billigare som alltid kan få ligga i bilen och köpte denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BAA660AA förra veckan. Halva priset på CyberPhoto just nu. Testade den i helgen och är mycket nöjd. Klart prisvärd och jag har svårt att tro att man hittar något bättre för de pengarna. Bara 7x förstoring men om du klarar dig med det så kan den nog vara ett vettigt alternativ.

Danubia

För cirka 10 år sen köpte jag en "Danubia RainForest" av Cyberphoto. Den kostade mellan 1 och 2 tusen har jag för mig (förmodligen närmare 1 tusen än 2 tusen). Vattentät och hyfsat robust. Helt OK bild.

Den tycks ha utgått, men Cyberphoto saluför en liknande modell som heter "Danubia WildView" med liknande specifikationer och pris. Jag är mycket nöjd med min kikare, men mina krav är modesta. Det räcker att bilden har god kontrast, är fri från störande kromatisk aberration och inte blir slöjad i motljus för att jag ska vara nöjd.

Lidl-kikaren, som har nämnts, är riktigt bra för priset (ett par hundralappar). Den har inte lika bra bild som den ovan nämnda Danubian, men kan vara bra att ha i situationer där man inte blir ledsen om kikaren går sönder eller tappas bort. Mitt exemplar lider dock av rejält långt näravstånd (drygt 10 meter), vilket inte tycks gälla alla, så det kan vara bra att kolla kikaren i affären innan köp. Dessa kikare brukar säljas under en begränsad tid i Lidl-butikerna.

Håller med alla kommentarer om värdet av hög kvalitet på kikare. Har själv en Zeiss och en mindre (och äldre) Leitz i fickformat. Ville dock ha även en lite billigare som alltid kan få ligga i bilen och köpte denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BAA660AA förra veckan. Halva priset på CyberPhoto just nu. Testade den i helgen och är mycket nöjd. Klart prisvärd och jag har svårt att tro att man hittar något bättre för de pengarna. Bara 7x förstoring men om du klarar dig med det så kan den nog vara ett vettigt alternativ.

Låter som ett intressant alternativ att starta med. Tänkte ha den till bla mindre segelbåt, men även på land/natur. Såg att den även var vattenskyddad till en viss nivå (1 meter/5min), så verkar ju vettigt.

Nu kanske det inte är så troligt att man tappar den i havet, men är det ide att köpa till en flytrem för en ändå såpass billig kikare? Något tips på privärd flytremt att föreslå isf?

Annars stort tack för tipset! :)

Edit: Hittade en prisvärd flytrem på Classe här: http://www.clasohlson.com/se/Flytrem-Nikon/31-8311

Överskottskikare

Zeiss 6x30, 400g, från Överskottsbolaget för 100:- är extremt prisvärda. Tillverkade i Tyskland under brinnande krig. Mycket bra optisk kvalitet.
Jag har 3 stycken på varierande platser. På fotopromenader i naturen med tung kamera är den ett bra val.
Har även en Steiner Commander 7x50 i båten som blir kvar där pga vikten.
En bästa kikaren är den som är med.

Finns det skillnader i ljusstyrka mellan olika kiikare, och kan man utläsa detta i kikarens spec (jfr objektivens bländarvärden)? En 7*50 torde väl vara ljusstarkare än en 8*40, om det rör sig om kikare från samma leverantör
och produktserie - eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto