Annons

Kit för ca 5000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

emde

Medlem
Behöver lite hjälp med bra tips vad för begagnat jag ska söka. Max runt 5000:-
Är främst ute efter att kunna fota barnens aktiviteter. Typ fotboll, inne och ute. Men såklart även vardagen. Den ska inte på något sätt ersätta mobilen och det typerna av foton man tar med den utan denna ska vara komplement att ta fram när man vill ha lite andra typer av bilder och när man vill kunna zooma lite mer.
Har tidigare fotat med en KonicaMinolta dynax 5d, men den har legat nerpackad många år nu då bilderna inte blir speciellt bra.

Se till att hitta några roliga objektiv istället för att stirra dig blint på kameran.
Kit-objektiv är lika kul som att surfa med Internetexplorer. Men se till att få aps-c sensor minst skulle undvika mindre. Canon xxx , Sony axxxx,Nikon xxxx,fuji

Kolla om du kan hitta två gluggar tex någonstans runt 30mm och ett som är 85-135mm och båda med minst f/2 i bländare. det kommer ge dig mycket mer än någon tråkig zoom.

Det är vad jag skulle gjort.

Allt beror på vilka krav du har på bilderna.
Fotboll skiljer sig en hel del beroende på hur gamla barnen är.
3-5-7-9 eller 11 manna fotboll har väldigt olika storlek på planen.
Objektiv.
Börjar vi med brännvidd så kan man förenklat säga att med APS-C kamera
3-5 manna klarar man nog att få hyfsat med 18-55
7 manna klarar man hela planen med en 70-200
9-11 manna klarar man halva planen med 70-200
När det gäller bländare beror det på hur bra iso kameran klarar.
Spelar man mitt på dagen en solig dag klarar man sig lätt med F5,6.
En mulen höstkväll får man inte ha för höga krav med F2,8.
Man kan inte få allt men 70-200 F2,8 är förstavalet för de flesta alternativt ett 70-300 f4-5,6 för att få ner priset (och vikten). Med tanke på budget så är det nog 70-300 F4-5,6 som gäller.
Kamera.
Prioritet 1 är så många bilder per sekund som möjligt (bra minnesbuffert och snabbt minneskort hjälper).
Prioritet 2 är bra ISO (vilket oftast betyder så ny kamera som möjligt.

Jag har tagit över 30 000 bilder med Nikons instegs kamera (D3100) och Tamrons billigaste 70-300 F4-5,3 och fått många bra bilder. Priset för kameran var strax över 3000 och objektivet strax under 2000, nypris på båda. Nu har jag dyrare och lite bättre utrustning och tar betydligt bättre bilder, men jag har också lärt mig vad jag behöver och hur jag skall göra. Det spelar inte så stor roll att jag på de gamla bilderna har så stort skärpedjup att föräldrarna som står och tittar på sina telningar också har acceptabel skärpa, det är till och med rätt charmigt. När barnen blir större blir det mer alvar och man vill ta "bättre" bilder och då får man helt enkelt byta upp sig. Med bättre menar jag att man vill ha kort skärpedjup så att bara spelarna man fokuserar på har perfekt skärpa och resten är så dimmigt det bara går. Men då kommer också behovet av att beskära och efterbehandla bilderna tycker jag.
Nu kommer jag få lite mothugg men om du har en så tight budget som du har så fokusera på en så ny och snabb kamera som möjligt och ett enkelt billigt 70-300 4-5,6 objektiv.
Jag ser att Jonas och jag har lite olika syn på val men vi är helt eniga om att kameran skall ha minst APS-C sensor.
Ett objektiv med fast brännvid på 30mm har jag inget och för sport/fotboll ser jag ingen användning för det (men för familjefoton finns det). Ett fast objektiv med brännvidd mellan 85-135mm och stor bländare är inte så dumt då kan du få till bra bilder när det är dålig belysning men det begränsar dig i vart på planen du når med kameran.

Se till att hitta några roliga objektiv istället för att stirra dig blint på kameran.
Kit-objektiv är lika kul som att surfa med Internetexplorer. Men se till att få aps-c sensor minst skulle undvika mindre. Canon xxx , Sony axxxx,Nikon xxxx,fuji

Kolla om du kan hitta två gluggar tex någonstans runt 30mm och ett som är 85-135mm och båda med minst f/2 i bländare. det kommer ge dig mycket mer än någon tråkig zoom.

Det är vad jag skulle gjort.
Uttryckte mig nog lite fel. Med kit menar jag något hus med objektiv. Behöver inte säljas i färdigt kit. Något tips på specifika modeller som man kan hitta några objektiv till i min budget?
Fattar att jag inte får någon värsting, men förmodligen något bättre än nuvarande...

Allt beror på vilka krav du har på bilderna.
Fotboll skiljer sig en hel del beroende på hur gamla barnen är.
3-5-7-9 eller 11 manna fotboll har väldigt olika storlek på planen.
Objektiv.
Börjar vi med brännvidd så kan man förenklat säga att med APS-C kamera
3-5 manna klarar man nog att få hyfsat med 18-55
7 manna klarar man hela planen med en 70-200
9-11 manna klarar man halva planen med 70-200
När det gäller bländare beror det på hur bra iso kameran klarar.
Spelar man mitt på dagen en solig dag klarar man sig lätt med F5,6.
En mulen höstkväll får man inte ha för höga krav med F2,8.
Man kan inte få allt men 70-200 F2,8 är förstavalet för de flesta alternativt ett 70-300 f4-5,6 för att få ner priset (och vikten). Med tanke på budget så är det nog 70-300 F4-5,6 som gäller.
Kamera.
Prioritet 1 är så många bilder per sekund som möjligt (bra minnesbuffert och snabbt minneskort hjälper).
Prioritet 2 är bra ISO (vilket oftast betyder så ny kamera som möjligt.

Jag har tagit över 30 000 bilder med Nikons instegs kamera (D3100) och Tamrons billigaste 70-300 F4-5,3 och fått många bra bilder. Priset för kameran var strax över 3000 och objektivet strax under 2000, nypris på båda. Nu har jag dyrare och lite bättre utrustning och tar betydligt bättre bilder, men jag har också lärt mig vad jag behöver och hur jag skall göra. Det spelar inte så stor roll att jag på de gamla bilderna har så stort skärpedjup att föräldrarna som står och tittar på sina telningar också har acceptabel skärpa, det är till och med rätt charmigt. När barnen blir större blir det mer alvar och man vill ta "bättre" bilder och då får man helt enkelt byta upp sig. Med bättre menar jag att man vill ha kort skärpedjup så att bara spelarna man fokuserar på har perfekt skärpa och resten är så dimmigt det bara går. Men då kommer också behovet av att beskära och efterbehandla bilderna tycker jag.
Nu kommer jag få lite mothugg men om du har en så tight budget som du har så fokusera på en så ny och snabb kamera som möjligt och ett enkelt billigt 70-300 4-5,6 objektiv.
Jag ser att Jonas och jag har lite olika syn på val men vi är helt eniga om att kameran skall ha minst APS-C sensor.
Ett objektiv med fast brännvid på 30mm har jag inget och för sport/fotboll ser jag ingen användning för det (men för familjefoton finns det). Ett fast objektiv med brännvidd mellan 85-135mm och stor bländare är inte så dumt då kan du få till bra bilder när det är dålig belysning men det begränsar dig i vart på planen du når med kameran.

Jag fotade mycket fotboll förr, då var det 11-manna och då hade jag ett Minolta APO telezoom 100-300mm 4,5-5,6. Det gav ok bilder på den tiden. För mina krav i alla fall. Men nu pratar vi minst 10 år sedan.
Nu har jag egentligen inte superhöga krav, kan jag inte ha med den budgeten. Men vill ha bättre bilder än vad den gamla häcken Dynax 5D ger, vilket inte borde vara så svårt.
Det kommer vara 5- och 7-manna nu några år till. Så i värsta fall kanske kan kan investera i ett dyrare objektiv om några år.
Angående budgeten, om jag kan få mycket bättre saker för ett par tusen till, så kan jag nog köra på det. Men behöver jag gå upp till runt 10 000 för att få bättre saker så är det inte värt det för mig.
Har du tips på modell av begagnat hus i min budget?
Sedan funderar jag lite på inomhusfotbollen. Med gamla utrustningen hade jag stora problem att få skarpa bilder som inte var brusiga av för högt ISO. Hur är det på de moderna husen och objektiven? Löser de det bättre? Eller behöver man gå upp i pris för att fixa det?

Att ta bilder under dåligt ljus är inte kul men resultatet idag är mycket bättre än för några år sedan!
Jag kör Nikon och där kostar instegskameran ca 5000 och tar då 5 bilder per sekund.
Hade jag inte haft Nikon tidigare hade jag kanske kört på Sony.
Har inte provat dem men deras A6000 kostar lika mycket och tar 11 bilder per sekund vilket jag skulle uppskatta. Enligt DXOmark är Sony bättre när det är dåligt ljus.
Tyvärr spricker budgeten när du skall köpa objektiv oberoende av kamera.
Men begagnat så måste det finnas för rätt pris.
Gräset känns alltid grönare på andra sidan så jag skulle nog leta efter en Sony.

För ”upp till tio tusen och fem- eller sjumanna” kan en Canon EOS 7D med ett Canon EF 70-200 f:1/4 L fungera. Begagnat.
Kameran är inte purung men nog sjutton presterar den.
Objektivet är ruskigt skarpt.

ANNONS
Götaplatsens Foto