Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kitobjektivet 18-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Andyah

Aktiv medlem
jag är väl som många andra..vill nog hitta nått ljusstarkare...men nu så skulle man vilja höra vad folk har för tankar..

vill hitta nån ny 18-70 elr där omkring iaf,

så ni får gärna länka..tipsa...osv om andra objektiv som är lite ljusstarkare o riktig bra..har kollat runt lite..men man är ju så ny i det hela o många här har ju en del erfarenheter så om objektiv..

Om du söker lite här på fotosidan kommer du hitta ett rätt stort antal trådar som behandlar detta.

I korthet är det väl 3,5 alternativ som brukar föreslås:

Sigma 18-50 2.8 EX
Tamron 17-50 2.8 XR DiII
Tamron 28-75 2.8 XR Di

Det halva alterantivet är Tokina 16-55 2.8 men det har inte kommit ut på marknaden ännu.

Recensioner av dessa objektiv hittar du här:
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

Jag har själv haft Tamron 28-75 och det är ett riktigt kanonobjektiv om man inte behöver mer vidvinkel. Jag har nu Tamron 17-50 och det blev årets objektiv och har mycket gott rykte men mitt exemplar presterade inte enligt förväntan så det är inne på service, får se hur det är när jag får tillbaka det.

Fighten mellan Sigma och Tamron kommer nog fortsätta i evighet, det är nog mest en smaksak.

Hoppas du har fått lite hjälp av allt detta babblande =^)

Zoso skrev:
Har du råd och vill ha det bästa alternativet så är det Nikons 17-55/f2.8 som gäller.

/kent

Jo naturlightvis är denna och även Nikon 28-70 2.8 de allra bästa men jag kände att 14.500:- respektive 18.700:- ligger lite utanför de flestas hobby-budget.

ANNONS
Götaplatsens Foto