Stene_68 skrev:
Jag skulle föreslå ett Tamron 18-250 i stället om du inte måste ha IS. Det kostar ca 4000 för ett nytt. Det fick dålig kritik i tidningen FOTO men det testet ger jag inte ett ruttet lingon för. Har skrivit till tidningen också och fått väldigt märkliga svar från testaren(?). Kolla i stället recensioner på nätet och testa själv om du har möjlighet. Här är en liten jämförelse mellan Tamron 18-250 och Canon 17-85.
http://www.bobatkins.com/photography/reviews/tamron_18_250_3.html
Eftersom undertecknad är berörd av det Sten Jansson skriver vill jag gärna passa på att redovisa brevväxlingen och de "märkliga svar" denne har fått. Kritik som delas ut offentligt bör också besvaras offentligt.
/Christian Nilsson
Fråga
Hej,
tycker ni att nedanstående bild är oskarp? Den är tagen med ett Tamron 18-250mm inställt på 250mm, bländare 6,3 (ISO 400). Kameran är en Canon 20D och jag har bara använt kamerans normala skärpa. Ni skrev i FOTO #5 07 att objektiviet vid 250mm varken är bra "vid full bländare eller nedbländing och bör undvikas". Bilden är beskuren. Jag instämmer i vad ni skrev om kantskärpan i teleläge (om man inte bländar ner rätt ordentligt) men mittskärpan tycker jag inte att man kan klaga på. Distorsionen är enligt mina egna tester låg förutom vid 18mm. Kan det inte vara så att ni testat ett dåligt exemplar? Här är en recension på nätet:
http://www.bobatkins.com/photography/reviews/tamron_18_250.html
Hälsningar
Sten
Svar
Hej!
Motivet du fotograferat är inte speciellt detaljerat och därför inte särskilt avslöjande. Prova att ta en landskapsbild med mycket träd och grenar. Beträffande distorsionen så är det inte alls konstigt att den är så hög som vi kommit fram till i testet. Alla superzoomar har kraftig distorsion. Om du fotograferar en plan yta, t.ex. horisonten vid havet eller byggnader som ligger nära kanten av bilden kommer du utan vidare att se distorsionen.
Det är ju kul att du är så nöjd med ditt objektiv och det nöjet vill vi inte förta dig. Men faktum kvarstår utan någon tvekan - objektivet är inte särskilt skarpt i 250 mm läget, i alla fall inte i förhållande till vad en normalgod telezoom brukar klara att prestera vid samma brännvidd. Och nej, det här är inte ett dåligt exemplar. Det finns inget som tyder på det. Vi bygger slutsatserna på avsevärt mer mätdata och praktisk fotografering än vad som presenteras i tidningen. Det här objektivet följer en typisk trend för superzoomar. Ju större zoomomfång, desto sämre skärpa i teleläget. Distorsionen hade också varit i stort sett samma oavsett om vi fått ett bra eller dåligt exemplar av objektivet.
Vi är inte speciellt intresserade av att läsa vad som skrivs på nätet om olika objektiv. Det finns gott om tyckare på internet och det går alltid att hitta någon som har samma åsikt som en själv om man vill det. Vi har testat objektiv med en vetenskapligt erkänd metod i snart 30 år och har världens största arkiv av MTF-tester. Vi presenterar objektiva tester där läsaren inte bara får en åsikt utan faktiskt kan bilda sig en egen uppfattning med hjälp av MTF- och vinjetteringskurvorna.
Med vänliga hälsningar
Christian Nilsson, FOTO
.............................
Fråga
Hej!
Tack för svaret. Jag har testat distorsionen lite och jag tycker inte att den är kraftig förutom vid 18mm. Bifogar en bild jag tagit med maximalt tele. Tycker du att det är mycket distorsion på denna bild?
Med vänlig hälsning
Sten J
Svar
Det där motivet är ju nästan helt hopplöst att avgöra distorsionen på. Men visst tycker jag att det verkar som om det finns en rätt uttalad kuddform hos murbruket.
Christian, Tidningen FOTO
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Sten Jansson [mailto:
[email protected]]
Skickat: den 2 maj 2007 15:17
Till: Foto, Christian Nilsson
Ämne: Re: Objektivtest
..........................................
Fråga
Vad säger du om den här? Samma brännvidd som den förra. Om du tror att jag har redigerat den, kan jag skicka råfilen.
/Sten
Svar
Ja det var ju ett bättre exempel. Här syns ju en utpräglat kuddformig distorsion. Jag förutsätter att gallret är rakt och inte böjt. Huruvida man kan kalla distorsionen kraftig eller bara påtaglig i just det här bildxemplet är ju lite svårare att avgöra eftersom du har fotograferat av ett så grovmönstrigt motiv. Med en vattenyta placerad högt upp i bild blir det ännu tydligare.
Vänliga hälsningar
Christian, Tidningen FOTO