Annons

Kladdigt gummi

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Nu när jag köpte min första DSLR en Sony A33 så plockade jag fram mitt gamla Sigmaobjektiv med Minoltafattning. Tyvärr har gummit blivit klibbigt och nu efter lite användande har det fastnat gummiklegg mellan objektivdelarna så det är mycket svårt att dra objektivet utåt vid zomning.

Hur kan jag rengöra gummit så att klibbet försvinner?
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag gissar att du behöver ta bort "gummit" helt eftersom det antagligen är en tidig elastom som tycks ha en livslängd på en sådär 15 år. Riktigt gummi brukar bara torka ut. Prova försiktigt med olika lösningsmedel på trasa. T-sprit kan vara för snällt.

Jag har en Sony videokamera från 1991 som "gummit" som täcker vissa delar där man ska hålla övergått till en klibbig smet för några år sedan. Antagligen någon mjukgörare som tagit överhand.
Jag brydde mig inte om att göra ren den och efter att ha digitaliserat alla gamla Video8-band hamnade videokameran i malpåse.
 
En Nikon F75 med kladdigt gummi. Jag hade bara elektronikrengöring i sprejflaska från Biltema hemma. Fungerade perfekt och snabbt, blir rent och torrt.
 
ANNONS