Annons

Klantig verkstad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Runell

Medlem
Jag har en Canon EF 24-70 2,8 L som varit på en av Canons auktoriserade serviceverkstäder tre gånger nu.
Två gånger för samma sak, d v s att gluggen trillat isär. Efter resa nr 2 slutade bländarmekanismen att fungera. Det visade sig att man slarvat vid ihopmonteringen av objektivet och skadat bländarpaketet. Nu har jag fått tillbaka den och det verkar som allt fungerar.
Det tog visserligen 5 veckor att få tillbaka den, den senaste gången och jag slapp betala trots att garantin inte gäller längre.
Men är det rimligt att behöva skicka gluggen för service flera gånger för samma fel och är det rimligt att man ska behöva vänta så länge innan man får tillbaka den?
Borde inte Canon ställa lite högre krav på sina s k auktoriserade verkstäder?

Canon RCC i Mölndal bytte min sensor på kameran (20D), tog 1v och de var väldigt trevliga och artiga.

Jobbet verkar vara bra gjort, bara haft hemma den i några dagar än så länge.

Visst ska auktoriserade verkstäder ha högt ställda krav på sig.

Mvh

Det du beskriver borde inte hända alls... inte första gången heller, speciellt med tanke på att det är ett L-Objektiv. inte på andra heller för den delen. att det tar tid får man tydligen leva med. Lämnade in mitt hus för ett tag sedan med objektiven och som CPS medlem skall det ta ca 48 timmar... det slutade på nästan 2 veckor. Men däremot så verkar grejorna vara ok när dom kom tebax.

Gällande betalnig är dom nog lite mer flexibla på än med tidsåtgången. Dom ville ha ut ca 3000kr för kontroll av objektiv när det var kameras som skulle kollas (på Garanti). Men när jag förklarat för dom att objektiven var bara med för att jag skulle slippa en vända till om det var något fel på dom.. Nu så justerade dom något i kameran med skärpan och Jag slapp betala.

T-Max 400 skrev:
Canon RCC i Mölndal bytte min sensor på kameran (20D), tog 1v och de var väldigt trevliga och artiga.

Jobbet verkar vara bra gjort, bara haft hemma den i några dagar än så länge.

Visst ska auktoriserade verkstäder ha högt ställda krav på sig.

Mvh

Dom i Mölndal GBG är jätte trevliga och Service-minded, kan dock inte säga samma sak om dom i STH då det var där dom fixade mina saker.

defiant skrev:
Dom i Mölndal GBG är jätte trevliga och Service-minded, kan dock inte säga samma sak om dom i STH då det var där dom fixade mina saker.

Var i Stockholm lämnade du in? Har själv varit hos Centralservice i Hägersten och hade inga problem med dem där. Mycket tillmötesgående f.ö.

Har också haft problem med verkstaden i Sthlm.
Skickade in en D30 för slutarbyte. De sa att det skulle ta ungefär tre veckor att få den bytt.
Tre veckor kom och gick utan att jag hörde något. Efter fyra veckor ringde jag till verkstaden för att kolla hur långt de hade kommit. Då visade det sig att killen som skulle reparera min kamera hade gått på långsemester och lämnat mina grejer liggande i en hylla. Kameran var fortfarande trasig.
De bytte repratör illa kvickt och efter ytterligare två veckor så kunde jag hämta kameran. Då fungerade visserligen slutaren, men de hade glömt att justera spegeln, så att sökarbilden var rejält oskarp fast kameran tog skarpa bilder.
Så det var bara att skicka tillbaka den till Stockholmsverkstaden igen.
Efter ytterligare några veckor så kom kameran tillbaka och då fungerade både slutare och spegel korrekt.
Totalt tog det tre och en halv månad från att jag skickade kameran tills jag fick tillbaka den i fungerande skick.

stefano skrev:
Var i Stockholm lämnade du in? Har själv varit hos Centralservice i Hägersten och hade inga problem med dem där. Mycket tillmötesgående f.ö.

Canon RCC i Mölndal Skickade upp grejorna till Stockholm,för att det skulle gå fortare, vet inte vilken av dom, men när jag ringde och talade med dom om kostander mm så kändes det inte alls som om dom var Service inriktade, ialla fall inte alls i samma nivå som GBG

Jimsan skrev:
Har också haft problem med verkstaden i Sthlm.
Skickade in en D30 för slutarbyte. De sa att det skulle ta ungefär tre veckor att få den bytt.
Tre veckor kom och gick utan att jag hörde något. Efter fyra veckor ringde jag till verkstaden för att kolla hur långt de hade kommit. Då visade det sig att killen som skulle reparera min kamera hade gått på långsemester och lämnat mina grejer liggande i en hylla. Kameran var fortfarande trasig.
De bytte repratör illa kvickt och efter ytterligare två veckor så kunde jag hämta kameran. Då fungerade visserligen slutaren, men de hade glömt att justera spegeln, så att sökarbilden var rejält oskarp fast kameran tog skarpa bilder.
Så det var bara att skicka tillbaka den till Stockholmsverkstaden igen.
Efter ytterligare några veckor så kom kameran tillbaka och då fungerade både slutare och spegel korrekt.
Totalt tog det tre och en halv månad från att jag skickade kameran tills jag fick tillbaka den i fungerande skick.

mycket dåligt av dom....

Erik Schalin skrev:
Jag vet en i fotoklubben som har råkat ut för samma sak. 24-70L-Objektivet ramlade bara isär.

Tydligen så är den första serien av den där gluggen behäftade med detta fel. Har Googlat lite och läst lite. Men verkstäderna borde ju vara informerade om hur de ska göra för att man ska slippa slikt.
Två gånger på raken för samma sak är inte bra.
Tilläggas bör att jag inte på något sätt varit vårdslös med gluggen. Att det tog tid tredje gången den var inne berodde på att "han som hade hand omet" hade semester.

Kanske skall förtydliga lite.

Hans hade köpt den beg. av ett fotoföretag.
Han hann inte ens komma hem innan han hade optiken i delar i näven.

ANNONS
Götaplatsens Foto