Annons

Klantskalle.

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Låt batteriet torka ur ordentligt först innan du laddar eller sätter det i kameran.

För några år sen så råkade en av mina mindre Anker Powerbanks av "lipstick-modellen" gå igenom ett helt 60-gradersprogram i tvättmaskinen.
Till min förvåning så överlevde powerbanken (trots att den innehåller lite elektronik) och funkar än idag alldeles utmärkt.
Om den var laddad eller urladdad när den hamnade i tvättmaskinen vet jag inte, den låg bortglömd i en jackficka.
 

Arell

Aktiv medlem
Jag körde för många år sedan en Nokia 3110 i tvätten. Den fungerade efter att ha luftats under natten. Den var ju känd för att vara stryktålig...
 

martley

Aktiv medlem
Ungefär för lika längesedan gjorde jag något liknande, fast det var en Ericsson-telefon som råkad eligga kvar i bakfickan på ett par jeans som gick in i tvätten. Gissningsvis blev det en kraftig ström mellan batteripolerna i tvättvattnet så batteriet var inte sig likt efteråt, kapaciteten minskade drastiskt, men telefonen har jag för mig klarade sig ganska bra, den fick ligga och torka i en påse med ris på ett element i en vecka innan jag provade den.

När det gäller Nokia-telefoner så hade förmodligen mangeln gått sönder ifall man försökt stoppa in telefonen i en sån.
Jag minns en bildstripp som belyste problemet enligt följande:
Scenario: Tappa telefonen i toaletten
a) iPhone: telefonen plumsar ned i vattenskålen och dör. Eftersom den nyare modellen just har släppts blir det ett försäkringsärende.
2) Samsung: Telefonen är så stor att den fastnar ovanför vattenytan och klarar sig
3) Nokia: Toalettstolen spricker
 

pemrby

Aktiv medlem
Jag har sett höljet smälta vid laddning efter att ett par airpods hamna i vattnet trots torkning med silicagel så jag skulle inte chansa att det Inte sker i kameran.
 

REPPER

Aktiv medlem
Kamera batteri har guldkontakter och är helt kapslade. Torka noga bara till nästa dag. Börja först använda batteriladdare och se om det funkar ladda. Vissa laddare kan meddela att den här batteri är dåligt och kommer inte bli bra. Bara kasta bort batteri. Stoppa inte i kamera otestat. Laddaren kan kolla batterihälsan.
Tappar man kamera eller mobil i vatten är det mycket svårare att klara sig. Det kan klara sig en tid, korrosion kommer med tiden och sen dör. Senaste mobil klarar sig mot vatten en kort tid i vatten (vattentät)
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Ett vanligt misstag många gör när man tappat en elektronikpryl, t,ex, en mobiltelefon i vatten är att direkt testa den för att se om den fungerar. Det gör den oftast och man drar då felaktigt slutsatsen att den inte tog skada. Det kan ha kommit in vatten på olämpliga ställen som orsakar krypströmmar mellan ledare och dessutom kan det uppstå korrosion. IP-klassning och "vädertätning" i all ära, och även om det ser helt vattentätt ut, som ett helkapslat kamerabatteri, så kan det fortfarande tränga in vatten. Krypströmmarna kan så småningom orsaka permanenta skador i elektronikkretsarna och korrosionen kan göra att tryckknappar och strömbrytare eller kontaktbleck till batteri, minneskort och SIM-kort slutar att fungera. Just batterier tar skada direkt medan de fortfarande är blöta eftersom man mer eller mindre kortsluter batteripolerna, och kortslutningen sker på utsidan av batteriet och det har ingen betydelse hur bra inkapslingen är. Effekten är störst i saltvatten. Sötvatten leder inte ström lika bra.

Så rådet om man tappar en pryl i vatten är att stänga av den så fort som möjligt, och ta ur batteriet (svårt med moderna mobiltelefoner) och torka den ordentligt med lämplig metod, (massor med silica-påsar, ris, hårtork, etc, ) innan man över huvud taget startar den igen. Det räcker inte att den ser torr ut utanpå. För att få bukt med korrosion kan det behövas en omfattande demontering och mekanisk rengöring.
 

Herve M

Aktiv medlem
Du kan kanske testa att lägga batteriet i en påse med ris. Har sett folk som gör det på youtube och riset verkar absorbera fuktigheten.
 

martley

Aktiv medlem
Jag tror jag nämnde ris, och det fungerar bra, men i princip fungerar allt torrt som kan ta åt sig fukt, förutom ris, även om inte ris blir kladdigt lika fort när det tagit åt sig fukt som t.ex. vetemjöl. Det finns speciella fuktabsorberande kristaller, t.ex. kiseldioxid (silica) som är bättre. Sådant pulver brukar följa med i form av en liten påse i förpackningen till diverse elektronikprylar för att dessa inte ska riskera att bli fuktskadade i sin förvaring i förpackningen. Jag brukar spara dessa och inte slänga dem. Det ligger t.ex. ett par stycken i min kameraväska.
 

martley

Aktiv medlem
... och svårt om det är just batteriet som tumlat runt i tvättmaskinen :)
Jag skrev ju "så fort som möjligt". För min egen del upptäckte jag mitt misstag några minuter in i tvättprogrammet, det blev panikstopp, urpumpning av vattnet och därefter inväntande av att lucklåset skulle släppa, men helt uppenbart blev detta ändå för lång tid.
Ett kamerabatteri är förresten lite smartare än en vanlig AA-cell, där kan finnas en del styrelektronik inuti som bland annat talar om för kameran hur mycket laddning som finns kvar, och den kan mycket väl även klara av att begränsa strömuttaget så att det inte blir högre än vad batteriet tål i händelse av kortslutning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag skrev ju "så fort som möjligt". För min egen del upptäckte jag mitt misstag några minuter in i tvättprogrammet, det blev panikstopp, urpumpning av vattnet och därefter inväntande av att lucklåset skulle släppa, men helt uppenbart blev detta ändå för lång tid.
Ett kamerabatteri är förresten lite smartare än en vanlig AA-cell, där kan finnas en del styrelektronik inuti som bland annat talar om för kameran hur mycket laddning som finns kvar, och den kan mycket väl även klara av att begränsa strömuttaget så att det inte blir högre än vad batteriet tål i händelse av kortslutning.
Ja, men jag menar att det är svårt att ta ut batteriet ur batteriet. Jag bara fånade mig och märkte ord 🤓
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns speciella fuktabsorberande kristaller, t.ex. kiseldioxid (silica) som är bättre. Sådant pulver brukar följa med i form av en liten påse i förpackningen till diverse elektronikprylar för att dessa inte ska riskera att bli fuktskadade i sin förvaring i förpackningen. Jag brukar spara dessa och inte slänga dem. Det ligger t.ex. ett par stycken i min kameraväska.
Kiseldioxiden kan dock bli mättad till slut och då måste man få bort fukten ur den på något vis, t.ex. genom att värma den.
 

oXo

Aktiv medlem
Är det nått annat än rent vatten bör man spola av produkten med batterivatten för att få bort socker, salter eller andra mineraler som kan orsaka problem därefter se till att den torkar ordentligt innan den testas igen.
 

martley

Aktiv medlem
Ja, men jag menar att det är svårt att ta ut batteriet ur batteriet. Jag bara fånade mig och märkte ord 🤓
Jag var väl helt fokuserad på min fadäs med mobiltelefonen. Fast det man vanligtvis kallar "batteri" till t.ex. en kamera eller en borrmaskin besår faktiskt ofta av flera serie- och parallellkopplade celler plus en del elektronik, så helt omöjligt att plocka ut ett batteri ur ett batteri är det inte ifall man i första delen av meningen avser battericellen (/cellerna). Till och med ett sånt där platt 4.5V ficklampsbatteri består av tre seriekopplade 1.5V-celler, vilket man ser ifall man dissikerar det. (Det är då man lär sig skillnaden på att ta isär och ta söner).
 

martley

Aktiv medlem
Är det nått annat än rent vatten bör man spola av produkten med batterivatten för att få bort socker, salter eller andra mineraler som kan orsaka problem därefter se till att den torkar ordentligt innan den testas igen.
Väldigt bra poäng! Jag tror att det även gäller för tvättmaskinsvatten. Du kan nästan formulera om det som "nåt annat än destillerat vatten". Det är tyvärr något som ofta missas när det gäller beskrivning av "vattentäta" produkter. Det är först när man läser det finstilta i bruksanvisningen som detta framgår. Vattentåligheten gäller oftast sötvatten, så det är inte lämpligt att ta med sin visserligen IP-klassade mobiltelefon i ett bad i havet. Det är nog även tveksamt med starkt klorerat bassängvatten.
 
ANNONS