Annons

Klarar XP inte filändelser över IMG_9999?

Produkter
(logga in för att koppla)

LenaWB

Avslutat medlemskap
Med min Canon EOS 450D har jag lyckats komma upp över 9999 exponeringar. Vid läsning av minneskortet direkt in i SamsungTV via USBhub ser jag även exponeringarna över IMG_9999, dock ej vid anslutning av kortet direkt in i PC'ns kortläsare, kör XP.
Är det operativet som är begränsningen eller?!?!Tacksam för tips o råd!

Vad heter dom som är över IMG_9999?
Har du testat att sortera efter datum, ist för namn. Kanske dom senaste bilderna har hamnat längre upp?

Kolla också att inte sökvägen blir för lång. Har för mig att 256 tecken är max, och det inkluderar hela sökvägen (altså t.ex: "C:\My Documents\.."). Är sökvägen för lång kan det bli konstigheter.

Ps: filändelsen är det efter punkten, altså t.ex. ".jpg" eller ".tiff", det innan punkten är filnamnet. En liten petitess bara :)

De filer som ligger över IMG_9999 ligger i en annan mapp.

I mer avancerade kameror, som exempelvis 7D, kan man själv påverka mapparnas namn, men i de enklare brukar kameran börja med mappen CANON100. Filerna på minneskortet heter då CANON100\IMG_0001 upp till CANON100\IMG_999. Sen skapar kameran en ny mapp på kortet, så nästa omgång blir CANON101\IMG_0001 till CANON101\IMG_999 osv.

Om man vill kan man själv skapa en ny mapp, innan man kommit till 9999.

Tack till alla som tagit sig tid, bilderna är funna!

Mycket riktigt fanns de där, de hade bara lagt sig i en ny egen mapp och numrerats om från IMG_0001... hälsn Lena

ANNONS
Götaplatsens Foto