Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

klassikern - vilken dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

alanajamil

Medlem
Hah, snart studenten, lyckats övertala min aföräldrar att ge mig en bärbar i studentpresent. Nu har man då börjat kolla en del på datorer. Jag skulle behöva lite hjäl med att hitta en underbar dator för redigering, eller bildhantering i största allmänhet (bärbar).

http://www.zepto.se/Shop/Config.aspx?configurationid=366&notebookid=645
nu får vi hoppas att länken fungerar, blev rekomenderad denna dator. Om nån känner för det kanske ni har lust att ge mig fler alternativ eller tips?

Ja ja vet att folk frågar liknande saker i andra trådar, men fortfarande..

En maxad macbook pro såklart!

De släppte en nya uppgraderad idag och nu har även 17" modellen LED-skärm.

Du borde specificera vilka komponenter du tänkte lägga i datorn.

Annars kan jag nog också rekommendera en Zepto, i alla fall de jag har haft att göra med har varit mycket bra.

macbook

macbooksen har precis blivit uppade!

billigaste modellen har nu penryn och c2d 2.1ghz 1gb 120gb.

för under 10K . 9K med csn kort (vilket du säkert här)

Jättebra dator! Kör själv en macbook, fast 2ghz modellen och är hur nöjd som helst!

Man lär sig nog ganska snabbt att jobba med en Mac om man äger en sådan. Och för media så finns det nog inte mycket bättre.

att ha en dator som är bra för bildhantering är drömmen, men jag måste också kunna ha nått som jag kan jobba med när ja drar till universitetet för att läsa juridik. Mer sugen på en pc just därför.

Ingen som hade nån kommentar på datorn på länken?

Ser bra ut, mer än tillräckligt med minne och en core 2 duo processor. Den är nog alldeles utmärkt prestandamässigt för bildredigering i PS för att vara en laptop.

Jag vet inget om skärmen men dom brukar vara lite känsliga för betraktningsvinkel på laptops. Om du kalibrerar den så får du sedan vara noga med hur du sitter för att se en rättvisande bild.

Liksom du kör jag PC för att också kunna använda den till annat. Köpte ny stationär i somras med en C2D 2,4 gHz samt 4 gb minne som är snabb nog för att bildbehandla smidigt i CS3. Den du länkar till borde vara i samma klass nästan.

Jag valde Vista 32 som OS och det funkar bra för mig, kan dock bara addressera 3,25 GB så lite minne ligger och skvalpar någonstans.

Senast ändrad:
Skrev tidigare att du borde specificera vilka komponenter du skall ha i datorn. Länken leder till en sida där man kan plocka ihop en dator.

Datorn som den är i grunden verkar nog bra. Skulle kanske välja en snabbare hårddisk, och om du skall använda den under föreläsningar mm. på universitetet kan det vara bra att skaffa det större batteriet som håller längre.

grejjen är att jag inte vet vilka komponenter ja bör ha även om man nu kan lära sig att plocka ihop en, jag är rätt så sugen på att bara köpa en som redan är ihopplockad och nöja mig med den.

Plocka ihop en bärbar...?! =) Kanske en stationär men jag vet inte om jag skulle vilja ha en hemmabygd bärbar.
P.S go for a Mac. Stirra dig inte blind på tec. specarna när du jämför windosPc och Mac, det är missvisande.

alanajamil skrev:
grejjen är att jag inte vet vilka komponenter ja bör ha även om man nu kan lära sig att plocka ihop en, jag är rätt så sugen på att bara köpa en som redan är ihopplockad och nöja mig med den.

Helt seriöst, köp den billigaste macbook pro:n, går på cirka 16000 med studentrabatt.

Bra skärm, bra prestanda, bra dator, bra operativsystem, allt fungerar.

Tycker du ska gå till butiken och klämma lite på dem. Välj en dator som känns bekväm. Sen är det ju bra om bekanta har likadan dator så ni kan låna saker av varandra. Kvaliteten är så lika på instegsdatorer nu för tiden, så ta den som känns mest bekväm.

ANNONS
Götaplatsens Foto