Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klistret i gummigreppet släpper på EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

rilnilsson

Medlem
Har problem med min 60D att gummi greppet som sitter på kameran har börjat lossna. Märkte bara någon vecka efter att jag köpt kameran att gummi ytan på baksidan där man har tummen hade släppt lite grann vid kanten. Upplevde det inte som ett stort problem då, men nu har gummigreppet släppt även på framsidan av kameran. Kanten under "shutterbutton" och nedre kanten på greppet är nu löst och det känns att det lossnat en bit upp i greppet. (Svampigt)

Köpte kameran på NetonNet i mars i år och var förbi där i söndags för att höra med dom. Dom hade aldrig sett det tidigare och kunde skicka in den till Canons reparations ställe men kunde inte garantera att jag skulle få den lagad på garantin. Det är en bedömnings fråga sa dom och det finns risk att du får tillbaka den som den är och en undersöknings avgift på 500kr.

Har brukat kameran mycket varsamt och inte utsatt den för extrema tempraturer som skulle fått klistret att lossna. En kamera som är så pass dyr borde inte ha detta problem. Inte efter så kort tid och vid normalt användande i alla fall.

Var och tittade på en annan EOS 60D som stod uppställd som demo kamera på Mediamarkt Norrköping och även den kameran visade tendens på att börja släppa på baksidan vid tummgreppet.
Så det kan inte bara vara min kamera som är så. Är det någon mer där ute som har samma problem med sin 60D eller annan modell?
Mvh Rickard
 
Har läst på något internationellt forum att det tydligen är ganska vanligt - TPE´n de använder fäster inte som den skall på plasten. Det borde vara ett garantiärende tycker jag iaf, men om det är ett stort problem för Canon att få "gummit" att sitta på plast så är de kanske återhållsamma med att godkänna enligt dem tveksamma reklamationer. Trist, men det är mycket svårare att få det att fungera på med vidhäftningen på plasten istället för coatade magnesiumet i föregående modeller.

Jag hade hävdat garanti och rört upp världen om de bråkade - mitt råd är att du om känner att du inte själv har orsakat problemet driva det hårt om de börjar tjafsa med dig - det är ett solklart konstruktions/produktionsfel och skall vara ett garantiärende.
 
Upplever samma sak på min 60D faktiskt, på framsidan under avtryckaren. Såg det inte långt efter inköp men eftersom jag använder den till fjälls och liknande så har jag tänkt att det uppkommit av något där även om jag är extremt rädd om grejerna. Men det låter ju inte så bra om det är ett återkommande problem på modellen.
 
Välkommen till Nikonsjukan.... Vad skönt att den spridigt sig.

Skämt å sido så är det ett problem med de lite finare Nikonkamerorna. Konstigt nog sitter det som berget på de enklare modellerna. Problemet är att det måste vara avtagbart då det sitter ett antal skruvar under gummit som måste tas bort när teknikerna skall in i kameran.

Avvägningen mellan hållfasthet vs lätt att ta av känns som att Nikon misslyckats lite med. Och ävan Canon tydligen numera
 
Jag har också läst att det är ett vanligt problem. Mitt lossar just vid kanten under avtryckaren och där man har tummen. Har inte haft tid att skicka kameran på service än, men troligen får man det fixat på garantin!
 
intressant att det är fler som har detta problem med sina kameror.

Har googlat lite och läst massa forum trådar på amerikanska forum att det är ett känt problem som vissa av er skriver. Vissa har fått sina grepp utbytta mot en mindre modell som ska passa bättre, tydligen är det bara på dom första batcherna av produktionen som är så här.

Vad man kan läsa på vissa forum så verkar även 550D lida av samma problem vilket en arbetskollega kan intyga. Även hand grepp börjar lossna vid avtryckarknappen.

Var i kontakt med Canon igår via mail och fick snabbt svar:

Support:
Hej Rickard.

Det du kan göra är att gå tillbaka till åter försäljaren med kameran och visa felet för dom.
eller skicka kameran till en av våra servis verkstäder. dom hittar du HÄR[länk]


Skrev tillbaka:
Har en liten fråga innan jag skickar in min kamera till någon av era service ställen.

Jag googlade efter felet som jag har med att gummi greppet släpper på min kamera. Det verkar vara ett kännt problem på EOS60D och EOS550D vad jag kan läsa på dom forumtrådar jag hittat, och flertalet kunder har fått sina grepp utbytta på garantin i USA.
Så jag antar att detta är något Canon Sverige också tar på sig via garantin?
Vill inte att den skickas in och sen får jag tillbaka den som den är och 500kr i undersöknings avgift fattigare. Plus den tiden jag blir utan kamera.

Mvh Rickard


Snabbt svar igen från Canon:
Support
Hej Rickard,

Tyvär så är det inget jag kan lova dig utan det kommer att bedömas på verkstaden när dom ser din kamera.

Blir lite sur när det verkar vara ett känt fel och dom inte verkar ha någon vetskap om det eller så mörkar dom.

Tog kontakt med Assist i Linköping i morse och fick snabbt svar från dom:
Hej Rickard!

Med tanke på att du skriver att du har hanterat kameran varsamt och den ej blivit utsatt för yttre åverkan så är det ett garantiärende men det är inget vi kan lova utan att ha felsökt kameran.
Du är välkommen att lämna in kameran till oss för garantireparation. Det tekniker behöver är kvitto/fakturakopia samt felbeskrivning.


Åkte ner med kameran idag till Assist och killen som tog imot kameran tyckte det såg skumt ut och sa att så där ska det ju inte vara så det lät som det kommer bli garanti ärende.
Men blir det inte det så är det väl bara att tjatata vidare. Får återkomma när jag hör vad grabbarna på Assist säger.
 
intressant att det är fler som har detta problem med sina kameror.

Har googlat lite och läst massa forum trådar på amerikanska forum att det är ett känt problem som vissa av er skriver. Vissa har fått sina grepp utbytta mot en mindre modell som ska passa bättre, tydligen är det bara på dom första batcherna av produktionen som är så här.

Vad man kan läsa på vissa forum så verkar även 550D lida av samma problem vilket en arbetskollega kan intyga. Även hand grepp börjar lossna vid avtryckarknappen.

Var i kontakt med Canon igår via mail och fick snabbt svar:

Support:
Hej Rickard.

Det du kan göra är att gå tillbaka till åter försäljaren med kameran och visa felet för dom.
eller skicka kameran till en av våra servis verkstäder. dom hittar du HÄR[länk]


Skrev tillbaka:
Har en liten fråga innan jag skickar in min kamera till någon av era service ställen.

Jag googlade efter felet som jag har med att gummi greppet släpper på min kamera. Det verkar vara ett kännt problem på EOS60D och EOS550D vad jag kan läsa på dom forumtrådar jag hittat, och flertalet kunder har fått sina grepp utbytta på garantin i USA.
Så jag antar att detta är något Canon Sverige också tar på sig via garantin?
Vill inte att den skickas in och sen får jag tillbaka den som den är och 500kr i undersöknings avgift fattigare. Plus den tiden jag blir utan kamera.

Mvh Rickard


Snabbt svar igen från Canon:
Support
Hej Rickard,

Tyvär så är det inget jag kan lova dig utan det kommer att bedömas på verkstaden när dom ser din kamera.

Blir lite sur när det verkar vara ett känt fel och dom inte verkar ha någon vetskap om det eller så mörkar dom.

Tog kontakt med Assist i Linköping i morse och fick snabbt svar från dom:
Hej Rickard!

Med tanke på att du skriver att du har hanterat kameran varsamt och den ej blivit utsatt för yttre åverkan så är det ett garantiärende men det är inget vi kan lova utan att ha felsökt kameran.
Du är välkommen att lämna in kameran till oss för garantireparation. Det tekniker behöver är kvitto/fakturakopia samt felbeskrivning.


Åkte ner med kameran idag till Assist och killen som tog imot kameran tyckte det såg skumt ut och sa att så där ska det ju inte vara så det lät som det kommer bli garanti ärende.
Men blir det inte det så är det väl bara att tjatata vidare. Får återkomma när jag hör vad grabbarna på Assist säger.

Jag ansluter också i "gänget som har sladdriga gummi grepp". Min dotters 60 D lider av samma sjuka. Kamara inköpt på Media Markt, Skövde. Har ej varit i kontakt med dem än, skall bli intressant att höra hur det går för Rikard.
//Jonas
 
Självklart en garanti historia. Låt dem inte 'hota' med undersökningskostnad och andra saker. Här gäller det att stå på sig.
 
Fick ett sms i förra veckan att vissa delar var restnoterade och skulle komma in i slutet av denna vecka. Gick in och kollade på Assist nu och sökte efter min kamera. Den är visst klar måste missat om dom ringt eller skickat sms.

Utfört arbete: Byte av samtliga gummigrepp, Funktionskontroll.
Pris: 0 kr
Garanti reparation

Får bli att hämta den i veckan. Ska bli kul och se om det är ett annat greppet som det verkar vara på dom som fått sina utbytta i Usa.
Det har ju gått på garantin så det verkar ju som dom vet om felet trots allt, tycker det är dåligt att dom inte kan säga det på supporten direkt.

Ska upp på Fotomässan och kolla, så tänkte ta ett varv i Canons bås och klaga lite. :)
 
Skickade ett mail till JAS-tekniikka här i finland, där svarade de direkt att det borde vara ett garantiärende och att jag skulle skicka dit kameran. Fick hem kameran idag, utan kostnad och med nytt grepp.
 
Ställer mig i raden av dem med lossnande gummigrepp på 60D. Ska lämna in min nu i veckan för att förhoppningsvis få tillbaka den till jul.
 
Ställer mig i raden av dem med lossnande gummigrepp på 60D. Ska lämna in min nu i veckan för att förhoppningsvis få tillbaka den till jul.

Intressant. Alltså inte bara Nikon som drabbas av detta. På min Nikon D300 har jag tejpat ihop gummigreppet med silvertejp. Nikon räknar nämligen inte detta som ett grantiärende. I o f s är min kamera så gammal nu att det inte är någon garanti kvar, men den började nog lossna för ett år sedan.
I Nikons fall är det så att gummit sväller om man svettas om fingrarna, och därför lossnar sedan det svällda gummit.
 
Intressant. Alltså inte bara Nikon som drabbas av detta. På min Nikon D300 har jag tejpat ihop gummigreppet med silvertejp. Nikon räknar nämligen inte detta som ett grantiärende. I o f s är min kamera så gammal nu att det inte är någon garanti kvar, men den började nog lossna för ett år sedan.
I Nikons fall är det så att gummit sväller om man svettas om fingrarna, och därför lossnar sedan det svällda gummit.

Lika på min D90 där gummit på baksidan började lossna efter ett-två år. I våras klistrade jag fast det med superlim och sedan dess har det suttit som berget. Inget stort problem tycker jag.
 
Intressant. Alltså inte bara Nikon som drabbas av detta. På min Nikon D300 har jag tejpat ihop gummigreppet med silvertejp. Nikon räknar nämligen inte detta som ett grantiärende. I o f s är min kamera så gammal nu att det inte är någon garanti kvar, men den började nog lossna för ett år sedan.
I Nikons fall är det så att gummit sväller om man svettas om fingrarna, och därför lossnar sedan det svällda gummit.

Min 60D fyller 1 år 25 dec så jag räknar kallt med att få detta på garanti. Tycker dessutom att det inte borde vara några problem att få det på reklamationsrätten om kameran ser ut att vara i bra skick utan spår av yttre åverkan.
 
Jag fick ju min fixad på garantin så det borde du med få Stefan.
Kom aldrig åt någon och fråga på mässan, men det verkar ju som det är en känt fel på dom tidiga batcherna i produktionen om man ska tro på det man läser på nätet.
Man få väl hoppas det håller nu så det inte lossnar igen.
 
Nu är kameran fixad! Lämnade in den tisdag kväll till butiken där jag köpt den och onsdag veckan därpå kom den tillbaka.
 
Tänkte precis skriva det.

Självklart skall du få den lagad, och självklart skall du inte behöva laga den, Den är väl inte ens ett år gammal? Det är ju ett fel, även ett känt fel.

Skönt att du fick det åtgärdat.
 
Gummigreppet-igen!!

Fick gummigreppet utbytt (kamera köpt på mediamarkt) utan några problem.
Frid och fröjd?
De fördömda gummibitarna börjar lossa igen, och detta efter 1 dryg månad!!
Huset skickades till Intervision (Solna) .
Jag skall höra av mig Svenska Canon,skall det vara så förbaskat svårt att få dessa gummibitar att sitta fast!
 
Fick gummigreppet utbytt (kamera köpt på mediamarkt) utan några problem.
Frid och fröjd?
De fördömda gummibitarna börjar lossa igen, och detta efter 1 dryg månad!!
Huset skickades till Intervision (Solna) .
Jag skall höra av mig Svenska Canon,skall det vara så förbaskat svårt att få dessa gummibitar att sitta fast!

Go Daddy! :D
 
Jag har fått samma problem med min 7D nu i sommar. Är det något man kan fixa själv? Jag skulle tro att garantin gått ut för min del.
 
ANNONS