Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klona hårddisk mac osx

Produkter
(logga in för att koppla)

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag skall byta ut min interna 100gb hårddisk i min 4 år gamla macbook pro till en 500gb. Jag har en 2,5 tums 500gb hårddisk (helt ny) och en hårddisklåda till den.

Det jag vill är att klona den interna disken till den nya, jag vill få med alla systemfiler och allting, så att jag efter kloningen bara kan sätta in den nya disken i datorn och allt skall vara precis som förut fast med 500gb då.

Vill alltså inte behöva installera om något överhuvudtaget.

Någon som vet hur man går till väga?

/benjamin

Hej,

Jag skall byta ut min interna 100gb hårddisk i min 4 år gamla macbook pro till en 500gb. Jag har en 2,5 tums 500gb hårddisk (helt ny) och en hårddisklåda till den.

Det jag vill är att klona den interna disken till den nya, jag vill få med alla systemfiler och allting, så att jag efter kloningen bara kan sätta in den nya disken i datorn och allt skall vara precis som förut fast med 500gb då.

Vill alltså inte behöva installera om något överhuvudtaget.

Någon som vet hur man går till väga?

/benjamin

Prova Carbon Copy Cloner (har för mig att det är ett gratisprogram). Har gjort det en gång och det fungerade precis som jag hade tänkt. Mellan två datorer fungerar Apples inbyggda "flyttassistenten" mycket bra, vet dock ej om det fungerar till en separat disk.

Räcker det inte med att öppna Skivverktyg och klicka på återskapa?

Nej. Man behöver ett special verktyg för att göra en exakt kopia på en startdisk. Som Mats säger så fungerar Carbon Copy Cloner utmärkt för ändamålet.

Koppla in den nya disken å USB eller FireWire och kör CCC så skyfflar den över alla filer till den nya disken och gör den bootbar. Man kan göra detta direkt från den disk som man startat ifrån.

Sedan är det bara att byta disk och starta upp från den nya. Snabbt och smärtfritt.

Ladda ner CCC här: http://www.bombich.com/

Time Machine!

Vad snackar ni om? Varför ska det vara så krångligt?

Använd Time Machine! Efter du installerat OSet på den nya disken kommer du att få en fråga: vill du återställa din dator från en TM backup? Du svarar "ja" och vips, efter några minuter är din dator exakt lika den som du backade upp senast. Med alla program och inställningar som du hade då.

Jag gjorde så i alla fall när jag bytte hårddisken på min iMac. Jag imponerades faktiskt över hur smidigt det var. Vilken datoranalfabet som helst skulle klara av att göra det.

Använd Time Machine! Efter du installerat OSet på den nya disken kommer du att få en fråga: vill du återställa din dator från en TM backup? Du svarar "ja" och vips, efter några minuter är din dator exakt lika den som du backade upp senast. Med alla program och inställningar som du hade då.

Jag gjorde så i alla fall när jag bytte hårddisken på min iMac. Jag imponerades faktiskt över hur smidigt det var. Vilken datoranalfabet som helst skulle klara av att göra det.

Därför att det tar väl betydligt längre tid än dom ca 10min det tar att klona disken och dessutom behöver du väl ha en tredje disk med i ekvationen att köra Time Machine backupen på? För du kan väl inte köra in Time Machine backupen på den disk som du sedan lägger in OS på? Hur som helst är CCC mycket smidigt...

Därför att det tar väl betydligt längre tid än dom ca 10min det tar att klona disken och dessutom behöver du väl ha en tredje disk med i ekvationen att köra Time Machine backupen på? För du kan väl inte köra in Time Machine backupen på den disk som du sedan lägger in OS på? Hur som helst är CCC mycket smidigt...
Visst, en tredje disk ja... Trodde att alla hade en USB/Firewire disk hemma. För backup om inget annat. Men har man inte tillgång till en sådan visst kan man inte köra TM.

För mig tog det faktiskt inte mer än 10 minuter att backa upp hårddisken. Även om hårddisken är 1 TB hade jag inte så mycket på den när den pajade. Ännu mindre tid tog det för att återskapa informationen. Jag blev såpass förvånad att jag trodde att det inte fungerat och började testa just för att vara säker på att alla programinställningarna överförts korrekt. :)

Hur som helst finns det säkert massor med bra program som hjälper med detta. Tänkte bara tipsa om det inbyggda som jag tycker är helt suveränt - kräver inga installationer eller datorkunskaper.

Visst, en tredje disk ja... Trodde att alla hade en USB/Firewire disk hemma. För backup om inget annat. Men har man inte tillgång till en sådan visst kan man inte köra TM.

För mig tog det faktiskt inte mer än 10 minuter att backa upp hårddisken. Även om hårddisken är 1 TB hade jag inte så mycket på den när den pajade. Ännu mindre tid tog det för att återskapa informationen. Jag blev såpass förvånad att jag trodde att det inte fungerat och började testa just för att vara säker på att alla programinställningarna överförts korrekt. :)

Hur som helst finns det säkert massor med bra program som hjälper med detta. Tänkte bara tipsa om det inbyggda som jag tycker är helt suveränt - kräver inga installationer eller datorkunskaper.

Nu har ju jag iofs det (tredje disk), men kanske inte alla har, och dessutom var du tvungen att installera OSX igen innan du drog över backupen... så att det skulle vara snabbare och enklare vet jag inte om... men ovärdeligt om disken i macbooken pajar!

Nu har ju jag iofs det (tredje disk), men kanske inte alla har, och dessutom var du tvungen att installera OSX igen innan du drog över backupen... så att det skulle vara snabbare och enklare vet jag inte om... men ovärdeligt om disken i macbooken pajar!
Ja, jag fick ju min iMac tillbaka från servicen med en ny hårddisk och OS installerat. Då var det bara att koppla in USB disken med backupen. Å andra sidan har jag aldrig sagt att det var snabbare med TM men enkelt var det i alla fall.

Och jag ska inte argumentera om att det ändå tar tid att ladda ner ett program, installera det, få reda på hur det fungerar, läsa på lite osv. Jag tycker att i sådana här sammanhang har tiden underordnade betydelse. Det viktiga är att det inte krånglar. Och eftersom jag upplevde TM som extremt smidigt ville jag dela erfarenheten med mig. :)

Jag har ingen installationsskiva för osx, vet inte var den ligger, därför vill jag klona allt het och hållet för att sedan bara byta disk, men tack alla som svarat på tråden. Jag testar med carbon copy cloner

Nej man måste inte installera OSX innan man återskapar. Det går att göra direkt från installationsskivan.

M

ANNONS
Götaplatsens Foto