Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Knas med monitorn.

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har sen ett tag tillbaka en ny dator, men har kvar min gamla skärm. Ett märkligt fenomen har nu uppstått, som jag inte sett förut!
Det är en plattskärm (ingen aning om vilken typ: Philips 170C), och när man tittar på den rakt framifrån så skiftar färgtemperaturen rätt rejält från topp till botten av bilden. Mitt på är det vitt och neutralt, men överst är bilden rosa-aktig, och längst ner svagt turkos! Tittar man snett uppifrån eller nedifrån förstärks dessa färger, och skärmen blir mer eller mindre oanvändbar om den inte står exakt 90 grader mot siktlinjen så att säga.
Det konstiga är att det inte blev så med den gamla datorn, som ändå hade ett helt kass grafikkort.

Går det att på nåt sätt kompensera för detta?

Relaterat till detta undrar jag hur man kalibrerar sin skärm, för att få rätt temperatur på färgerna. Antar att man jämför med en fysisk bild, men var får man tag i en sådan?

Framkommer dock inte om det är en CRT eller TFT, men det kan ju ha uppkommit av magnetiska störningar kanske. Prova att avmagnetsiera skärmen, bör finnas en sådan funktion i menyn för skärmens inställningar.

mange78 skrev:
Framkommer dock inte om det är en CRT eller TFT, men det kan ju ha uppkommit av magnetiska störningar kanske. Prova att avmagnetsiera skärmen, bör finnas en sådan funktion i menyn för skärmens inställningar.
Jag har ingen som helst aning om vad det är för skillnad på CRT och TFT...

Avmagnetisering ska testas! Sitter inte vid skärmen hemma nu dock...

Godsmack skrev:
CRT är en "vanlig" skärm, en TFT är en "plattskärm".
Då framgår det alltså visst i mitt första inlägg, där jag skrev att det är en plattskärm;-)

Woohoo, nu fipplade jag lite med skärminställningarna, och den var inställd till 6500K för "image management", men när jag ställde om den till "normal" så försvinner färgskiftningarna:-D
Det blir visserligen en aning ljusare och mörkare i kanterna om man höjer eller sänker huvudet, hehe. Men det skiftar inte i färg, och det är ju bra:)

Makten skrev:
Då framgår det alltså visst i mitt första inlägg, där jag skrev att det är en plattskärm;-)

Njae, inte nödvändigtvis. Jag såg att du skrev plattskärm, men jag sitter själv med en CRT med plan bildyta, således en platt skärm. Bättre att använda CRT eller TFT för att göra det tydligare.

mange78 skrev:
Njae, inte nödvändigtvis. Jag såg att du skrev plattskärm, men jag sitter själv med en CRT med plan bildyta, således en platt skärm. Bättre att använda CRT eller TFT för att göra det tydligare.
"Plattskärm" är en direktöversättning av "flatscreen", vilket i alla fall jag tolkar som en fysiskt platt skärm, inte platt bildyta.

Skit samma, platt är den i alla fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto