Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kodaks nya svartvita C41 baserade film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Ngn som testat ovanstående ?

"Portra 400BW", är namnet, och den framkallas i vanlig C41 process.

Skulle kunna vara ett trevligt altenativ isf för att ibland slippa såsa runt i mörkrummet om man har bråttom.

Det jag osså tänker på när det gäller att lämna in s/v film till labb som normalt bara kör färg är:
Hur ser s/v bilder ut på papper avsett för färg?
Eller finns det andra papper man kan "kräva" ?

/Tobbe

Jag har testat, med ett förbluffande bra resultat!!! Den ÄR så bra som man kan önska!

Den går (trots att Kodak säger motsatsen) utmärkt att kopiera på S/V papper. Kopierar man på färgpapper, så måste man nästan säga till att man vill ha lite brunton i kopiorna; annars får man svart/gröna bilder.

Titta gärna på min höstsvamp här på sidan; det är Portan på S/V papper kopierat hos fotohandlaren i maskin.

Filmen är verkligen toppen och tålig. Toleransen är ca 5 steg - 3 över och två under med godtagbart resultat! Väl värt en test, kan jag lova! Jag har iaf en ny kompis!

ANNONS
Götaplatsens Foto