Annons

Kolfiber stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

C.camper

Avslutat medlemskap
Hej

Vet att diskusionen varit uppe tidigare, men vill ha hjälp med att välja ett kolfiber stativ!

Jag är 193 cm lång, vill ha ett långt stativ
Kommer att använda tele linser vid forograferingen men vill kunna ha det även för "låga bilder"

Har tittat på Gitzo, Slik, Manfrott Velborn och har inte blivit något (¤="¤)="# klokare!! Hjälp mig. OM man inte tittar på priset vad skall man då välja?!Visst det finns gränser....

Tack på förhand

Carl

Du verkar ha missat Feisol! Mycket prisvärt och bra. Deras CT-3401 fungerar mycket bra till mej 185cm.

Var medveten om att även om stativet kostar knappt 2000kr (+ ev tull och moms) tillkommer många tusenlappar för kula och snabbfästen.

/AnWi

Manfrotto har del rätt vettigt stativ i kolfiber. De med "pro-kragen" är kanonbra då miitpelaren går att montera horisontellt. Praktiskt vid makrofotografering och när man behöver komma ovanför motivet. Även Gitzo har en serie där mittpelaren går att vrida mer eller mindre steglöst från vertikalt till horisontellt. Denna har även steglös inställning av benvinkeln.

Ett nytt stativ?

Hej, jag behöver också hjälp med att köpa stativ.
Jag är lika lång som Carl Nilsson så jag behöver ett högt stativ. Jag kommer däremot endast använda enklare objektiv. Jag har en canon 350d.

Priset jag kan tänka mig att lägga för både stativ och kula är 2000 - 2500. Är det någon som kan hjälpa mig så skulle det uppskattas?

Tack på förhand

//Patrik

Det blir en utmaning om du skall ha bra gejjer och komma ner i den prisnivån.

Stativet (Feisol) är oerhört prisvärt. De har även en passande kula till lågt pris. Har ingen erfarenhet av kulan man vet åtminstonde en här på FS som köpt en.

Kolla med Jens Johansson. Han kanske vill delge oss sitt omdöme.

/AnWi

Om du är 193 lång så skulle jag avråda från feisol-stativet.

Mitt gitzo är 139cm högt utan mittpelaren och det med kula och snabbfäste och kamera är precis lagom för mig som är 173cm lång.

3401'an är 134cm högt utan mittpelaren...

Det låter som om ett begagnat Manfrotto i kolfiber kan vara ett lämpligt alternativ. Jag testade ett gäng stativ för tidningen Allt om digitalfoto (nuvarande Kamera & Bild) förra hösten, där var flera stativ i kolfiber. Du kan ju försöka få tag på det numret och se vad jag skrev där om stativen och vad man bör tänka på. Manfrottos kolfiberstativ var en av favoriterna.

Mina tips är:
Gitzo G1548 dyrt kolfiberstativ som är stort och stadigt. Saknar mittpelare och går ner i spagat. 10000kr.
(Jag har G1348 som är lite mindre. Det är ett stort stativ med reserv för sluttande terräng till mig som är 174cm.)

Stabil Snabb (den längre) ett stort trästativ. Svenskt. Lättjobbat. Saknar mittpelare och kan gå ner i spagat. Dock mycket långt ihopfällt eftersom det endast består av två sektioner. 2500kr.
http://www.stabil.nu/

/Erik

C.camper skrev:
Hej

Vet att diskusionen varit uppe tidigare, men vill ha hjälp med att välja ett kolfiber stativ!

Jag är 193 cm lång, vill ha ett långt stativ
Kommer att använda tele linser vid forograferingen men vill kunna ha det även för "låga bilder"

Har tittat på Gitzo, Slik, Manfrott Velborn och har inte blivit något (¤="¤)="# klokare!! Hjälp mig. OM man inte tittar på priset vad skall man då välja?!Visst det finns gränser....

Tack på förhand

Carl
Här har du ett riktigt bra stativ till en hyfsad peng. Velbon Stativ kolfiber Sherpa Pro El Carmagne 630EL

Feisol CT-3401 är som sagt väldigt prisvärt, men det börjar kanske bli lite i kortaste laget om man är 193cm. Jag är 183cm och tycker det är ganska lagom, man får böja sig lite, men inte särskilt mycket. Om man fäller ner kameran till stående format blir det lite lågt.

Nytt uppdaterat feisol 3401 stativ

Tänkte bara kommentera att Feisol har nu släppt sitt nya uppdaterade 3401 stativ (3401N) som är något längre än tidigare.

Maxlängden utan centrumstativ är nu 142 cm mot tidigare 134. Köpar man till centrumpinnen (säljers separat numers efter förbättrad konstruktion) så får man uppstativet i 168 mot tidigare 162 cm.

Så jag tycker inte att du skall slå fesiolen ur tankarna ännu, då de nu har gjort förbättringar på de punkter de flesta har anmäkrte på.

Kolla in deras hemsida för ytterligare info.

www.feisol.com

Mvh Stefan

dumbo skrev:
Feisol CT-3401 är som sagt väldigt prisvärt, men det börjar kanske bli lite i kortaste laget om man är 193cm. Jag är 183cm och tycker det är ganska lagom, man får böja sig lite, men inte särskilt mycket. Om man fäller ner kameran till stående format blir det lite lågt.

Det löser man bäst med L-bracket. Jag vet! De kostar en slant men så himla bra det blir. Lossa snäppfästet, sätt dit kamerahuset i 90° vinkel, ingen omkomponering pga att kulan ändrat sig. Med min D70 och RRS L-bracket kommer gluggen på nästan exakt samma ställe.

/AnWi

Jodå, jag vet att det finns L-brackets, men jag tycker inte det är värt 1500kr. Jag fotar inte så mycket i stående format. Sen blir ju kameran lite otympligare att handhålla åxå...

Men är man 193cm så börjar det nog bli lite i kortaste laget, även med en l-bracket, eller kameran i horisontellt format.

Gitzo G13xx är nog ett bra val. Det är relativt stort, och sedan när man räknar med huvud och kamerans höjd så får man lägga på lite. Annars ärdet G15xx, men då drar priset iväg ännu mer.

ANNONS
Götaplatsens Foto