Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kolla skillnaden på filmerna!
- Trådstartare hampusm
- Start datum
J O Härnström
Aktiv medlem
Onekligen intressant.
Hur blev bilderna? Med HP5 som har hög tolerans mot felexponering så kanske resultaten blev bra i bägge rullarna.
Hur blev bilderna? Med HP5 som har hög tolerans mot felexponering så kanske resultaten blev bra i bägge rullarna.
hampusm
Aktiv medlem
Resultatet blev betydligt sämre på den slöjade rullen.Onekligen intressant.
hampusm
Aktiv medlem
Den slöjade rullen har åkt röntgenmaskin på flygplats, två gånger.Den översta kanske blev slöjad i samband med att du klippte ner rullen? Något ljusläckage någonstans?
(Men varför blev inte båda det då...? Hur ser de övriga rullarna från samma bulkrulle ut?
Jonas gbg
Aktiv medlem
Konstigt, eller kanske bara jag som inte hängt med i hur flygplatsernas maskiner utevcklats.Den slöjade rullen har åkt röntgenmaskin på flygplats, två gånger.
Jag minns att man någon gång under 90-talet sade att de moderna röntgenmaskinerna strålade mindre än föregångarna och att de nu för tiden (då alltså, för 30 år sedan) inte längre var samma hot mot filmrullar som tidigare.
jag&bilden
Aktiv medlem
De nyare CT-skannrarna är destruktiva mot all film. Inte bara hög-asa film.
Peeter Reep
Aktiv medlem
Jag gjorde ett test förra hösten, då jag lät en 120 film bli röntgad på Arlanda i deras nya CT-skanner, samt bli röntgade ytterligare tre gånger på olika röntgenapparater på Bole flygplats i Addis Abeba.Den slöjade rullen har åkt röntgenmaskin på flygplats, två gånger.
Dom andra filmrullarna jag hade med mig, fick jag handkontrollerade.
Det var en uppenbar skillnad på filmen som blev röntgad. Sämre kontrast, mer korn m.m.
hampusm
Aktiv medlem
Japp, så var det nog. Man har nya maskiner nu, de är jättebra på det de ska göra, men tyvärr skadliga för film. På flygplatserna påstår man att de är säkra för film med lägre ISO än 800, vilket uppenbarligen inte är sant.Konstigt, eller kanske bara jag som inte hängt med i hur flygplatsernas maskiner utevcklats.
Jag minns att man någon gång under 90-talet sade att de moderna röntgenmaskinerna strålade mindre än föregångarna och att de nu för tiden (då alltså, för 30 år sedan) inte längre var samma hot mot filmrullar som tidigare.
Peeter Reep
Aktiv medlem
Att dom var säkra för film med lägre iso än 800 gällde väl bara den äldre varianten av maskiner?Japp, så var det nog. Man har nya maskiner nu, de är jättebra på det de ska göra, men tyvärr skadliga för film. På flygplatserna påstår man att de är säkra för film med lägre ISO än 800, vilket uppenbarligen inte är sant.
Jag försökte att få film handkontrollerad på Arlanda, innan dom infört dom nya apparaterna, men blev nekad och nästan utskälld.
Med dom nya apparaterna har jag inte haft några problem alls med att få filmen handkontrollerad.