Annons

Kombinera macro och vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

husan

Avslutat medlemskap
Jag har en Eos350d (med standardobjektiv) som jag äntligen inom kort ska förse med ett macroobjektiv (Tamron 90..). Min fråga är om det är vettigt eller ens nödvändigt att även skaffa en vidvinkellins? Jag har för avsikt att fota småkryp, växter och annat småplock.

Beror på

Det beror på vilken typ av bilder du vill kunna ta. Vill du ha möjlighet att ta bilder på relativt nära håll där man också ser hur omgivning och biotop ser ut så behöver du ett vidvinkel. Bilden nedan är mog en sådan där man ser hur det ser ut där kremlorna växer. Men du kan ju alltid börja med ett tamron 90 som är ett mycket bra objektiv. Bilden är tagen med Canons 10-22.

Bilagor

• kremlor1_sept06fs.jpg
    kremlor1_sept06fs.jpg
    51.6 KB · Visningar: 165
Ett exempel till

Skickar med ett exempel till på den gula fetknoppen. Bilder av den här typen kan du inte ta med ditt tamron.

Vad menar du med standardobjektiv? Är det 18-55 så har du ju redan hyfsad vidvinkel. Fast du menar kanske att du ska ha en kraftigare vidvinkel?

Bilagor

• gulfetknopp1fs.jpg
    gulfetknopp1fs.jpg
    53.7 KB · Visningar: 158
Tack för dina svar! När jag tänker efter låter det ju onekligen vettigt att börja med objektivet och se hur mycket jag behöver när jag fotat lite mer...

Fina bilder!

ANNONS
Götaplatsens Foto