Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kombineras med extender???

Produkter
(logga in för att koppla)

moko

Aktiv medlem
Hej!!!
Tänkte bara fråga om någon där ute vet om Canons EF70-300mm f/4-5.6 IS USM och EF100mm f/2.8 Macro USM gluggar går att kombinera med en EF1.4xII extender eller en EF2xII.

MVH Fabian Bender

Nej, ingen av dessa går att kombinera med EF 1.4x eller 2x extender, utan att man använder en 12mm mellanring. Mellanringen gör samtidigt att man förlorar möjligheten till fokus på längre avstånd. Till macrot fungerar det bra och ger en ganska stor förstoringseffekt (närmare 2:1) har jag för mig, tillsammans med en 12mm mellanring. Funkar bra när man vill fotografera något som är nära. Annars inte. Kenkos konvertar fungerar, men du förlorar autofokusen tillsammans med 70-300:at.

AF

Kom å tänka på auto fokusen med mellanring... Försvinner den helt om man använder sig av en 12 mm... Hur ser man lättast att man har fokus vid manuellt läge... Är de bara att bedömma själv när man tycker det ser skarpt ut...

Re: AF

moko skrev:
Kom å tänka på auto fokusen med mellanring... Försvinner den helt om man använder sig av en 12 mm? Hur ser man lättast att man har fokus vid manuellt läge? Är de bara att bedömma själv när man tycker det ser skarpt ut?

Nej, mellanringen i sig gör inte att du förlorar AF (så länge det är en AF-kopplad mellanring). Däremot kan det vara så att AF fungerar dåligt ihop med mellanringar. Ett exempel: när jag kombinerade mitt EF 200/2.8L med en 4-5cm mellanringar och Extender 1.4II så var AF forfarande aktiv men verkade röra sig i för stora steg och jagade mest fram och tillbaka utan att låsa (detta var dock med en D30). Just den kombinationen gick dock alldeles utmärkt att fokusera manuellt trots D30:ns lilla mörka sökare. Man bör nog också kunna förlita sig på fokusindikeringslampan för att avgöra när skärpan ligger rätt, annars och primärt så är det synen som gäller.

/Anders

Tack för hjälpen... Finns det någon som har några bra exempel på mellanringar som ger autofokus...

moko skrev:
Tack för hjälpen... Finns det någon som har några bra exempel på mellanringar som ger autofokus...

Jag har ett Soligor mellanringsset (12/20/36mm) för EOS som stöder AF. Kostar ca 1100:- hos svenska näthandlare.
Nackdelen med Soligors mellanringar är att de inte passar på EF-S objektiv (men jag tror iofs att det skulle gå utmärkt att fixa detta genom att fila bort lite plast på mellanringen).

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3659

/Anders

andgi skrev:
Jag har ett Soligor mellanringsset (12/20/36mm) för EOS som stöder AF. Kostar ca 1100:- hos svenska näthandlare.
Nackdelen med Soligors mellanringar är att de inte passar på EF-S objektiv (men jag tror iofs att det skulle gå utmärkt att fixa detta genom att fila bort lite plast på mellanringen).

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3659

/Anders

Hur verkar det med kenkos mellanringar då...

Senast ändrad:
elbe skrev:
Kenkos extendrar fungerar till EF 70-300 med den begränsningen att objektivet har svårt att fokusera vid ca 250-300 mm. Ibland går det...ibland inte alls...

Menar du att autofokus fungerar ihop 70-300 is gluggen??? Fick påståendet i ett tidigare inlägg att AF skulle bli obrukbart... Vad blir effekten med en mellanring till 70-300... Ökar brännvidden eller blir motivet förstorat...

moko skrev:
Menar du att autofokus fungerar ihop 70-300 is gluggen??? Fick påståendet i ett tidigare inlägg att AF skulle bli obrukbart... Vad blir effekten med en mellanring till 70-300... Ökar brännvidden eller blir motivet förstorat...

Med 70-300 och en konverter som rapporterar det rätta bländartalet till kameran så förlorar du AF (pga att AF kräver att största bländare är 5.6 eller större för allt utom 1D*-husen).

Nu går det iofs att lura kameran - vissa tredjeparts konvertrar är osynliga för kameran och med Canons så kan man tejpa över ett par av kontakterna för samma effekt. Då kommer kameran fortfarande försöka köra AF:en - men hur bra den fungerar är en öppen fråga precis som vid användning av mellanringar.

Mellanringar ändrar inte brännvidden utan gör bara att objektivet kan fokusera närmare.

/Anders

moko skrev:

Jag har själv ett EF 70-300 och ibland låser sig fokus på motivet med Kenkos 1,4x men det jagar ofta alldeles kring fokuspunkten. Det blir mycke manuellt fokuserande. Sen är det väldingt svårt att hålla stilla på en 1,6 crop kamera som jag har även fast IS fungerar. Brännvidden motsvarar ju 1,4x1,6x300mm eller 2x1,6x300 beroende på konverter och tyvärr så har objektivet inget stativfäste heller... Rekommenderar inte konverter till det objektivet däremot till ett fast ljusstarkt 300mm...

Bob Atkins skriver "Canon EF 300/4L USM - Rating 9.1, price $700 (used). One of my favorite lenses and (if you can find one) a great telephoto that's affordable (and works great with a 1.4xTC too!)"

Läs mer på http://www.bobatkins.com/photography/reviews/best_canon_eos_lenses.html

och http://www.bobatkins.com/photography/reviews/tcs.html

Om mellanringarna se Jeppes svar ovan...

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto