riha
Medlem
sagan skrev:
-vad kostade den där kameran?
-15 000:- med extra minneskortet..
-är du galen!? du kunde ju åka på en resa istället!!
hm...
En resa som är slut efter 1-2 veckor där man ändå behöver ha med en kamera för att föreviga resan...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
sagan skrev:
-vad kostade den där kameran?
-15 000:- med extra minneskortet..
-är du galen!? du kunde ju åka på en resa istället!!
hm...
picturethis.nu skrev:
Lite omvänt kanske...
Jag fick tips en gång att fotografera något åt en större inredningstidning.
Jag rinde upp och bad att få prata med den person vars namn givits mig. Hon verkade tveksam till att använda mig, så då frågade hon:
-Vad har du för en kamera?
Jag blev lite sur och svarade:
_Öh, den är svart. Jag tror den är japansk...
Det blev inget jobb för den tidningen. Och visst var min Nikon F5 svart.
En annan gång hade jag uppdraget att fotografera Melodifestivalen då den gick av stapeln i Göteborg. Samma dag rinde redaktionen upp mig och sade att de inte längre behövde några bilder, men jag jag fick behålla min pressbiljett. Jag tänkte det kunde vara kul att gå ändå, så jag tog med mig en engångskamera som jag ville prova.
Jag satte mig på min reserverade plats längst fram och tog fram min lilla kamera...
Estethia skrev:
kom just ihåg en annan historia.
har med okunnig fotopersonal att göra, så det går bra att skratta åt. ;o)
det här råkade en klasskompis till mig på GFU ut för hos kameradoktorn i sthlm nångång i slutet på åttiotalet.
hon konstaterade i mörkrummet att alla hennes orwo fotopapper i en nyinköpt och nyöppnad förpackning var ljusskadade. alla bilder hon gjorde var slöjade, och det funkade bra med andra papper.
så hon gick tillbaka till kameradoktorn med fotopapprena för att klaga.
- dom här papperna jag köpte är ljusskadade allihopa. skulle jag kunna byta dom mot en ny förpackning?
- ljusskadade? säger killen bakom disken med förbryllad blick.
- ja, alla papper är gråa... (hon blir avbruten innan hon får förklara vidare)
- va? är dom? säger killen varpå han tar förpackningen och -hör och häpna- ÖPPNAR den och tittar efter! i dagsljus!
efteråt fick hon en ny förpackning av en annan butikskille.
;oD
Malaka skrev:
Joo..jag har nog ovanan att hjälpa till lite i fotobutiker..Senast idag fick jag påpeka lite försynt att autofokusen inte fungerar på EF objektiv om men använder konverter och lägsta bländare blir högre än 8..Och jag har aldrig ens ägt en Canon..Jag kan känna mig lite bessewissrig men samtidigt vill man ju hjälpa till..
Lorryquai skrev:
Den vanligaste frågan jag brukar få när jag är ute och fotar är: blev bilden bra...
Hur brukar du reagera på den frågan... du kan ju omöjligen inte ha fått den!?
//Lorry
jeskata skrev:
Förvånande många frågar än idag hur man får på displayen på en DSLR.
mipert skrev:
Läs gärna:
http://www.pdn-pix.com/ubb/Forum1/HTML/002015.html
Skratta åt exemplen men tänk också ödmjukt på att det kunde varit din mamma.
jimh skrev:
Är du inte klar snart?
- vanlig flickvän
PeterWem skrev:
Jag fotograferade en brand med en Ixus, kompaktkamera. Var någon som undrade om jag ville intervjua dem. Förmodligen för att jag hade ett stativ, men ändå. En journalist med en kompaktkamera.
Nästa är från Malmö. Sitter på en bänk med polarna och tar bilder på allmänheten inne i staden. En man kommer fram och undrar varför jag fotograferar och om jag är detektiv.