Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer till min utrustning-Nåt som saknas?

Produkter
(logga in för att koppla)

greverif

Medlem
Jag är en komplett gröngöling inom foto men vill gärna lära mig. Jag har köpt följande utrustning, alla begagnade förutom 50/1.8, Jag undrar vad nästa steg skulle kunna vara i objektivväg alternativt kameraväg.Jag är sugen på en blixt lite senare också, men det blir nog en 430 tror jag. Kommer nog mest fota vardagsgrejer, porträtt och natur samt lite sport. Har följande grejer i dagsläget:

Canon EOS 400D

Canon EF 50/1,8 II (O

Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro for Canon

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS

Jag är en komplett gröngöling inom foto men vill gärna lära mig. Jag har köpt följande utrustning, alla begagnade förutom 50/1.8, Jag undrar vad nästa steg skulle kunna vara i objektivväg alternativt kameraväg.Jag är sugen på en blixt lite senare också, men det blir nog en 430 tror jag. Kommer nog mest fota vardagsgrejer, porträtt och natur samt lite sport. Har följande grejer i dagsläget:

Canon EOS 400D

Canon EF 50/1,8 II (O

Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro for Canon

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Det är inte vi som ska sakna något. Du får sakna utrustning själv :)

Fotografera så upptäcker du efter ett tag vad eller om du saknar något

Macro...

En fast o ljusstarkare macro kommer du att sakna när du väl börjat skruva på monsterzoomen och börjat fota riktigt nära...

Självklart kan ingen annan tala om vad just du kommer att sakna, men jag kan ju trots det berätta om mina egna erfarenheter.

När jag köpte min första digitala systemkamera började jag med samma uppsättning objektiv som du, förutom att huset var ett 350D och normalzoomen utan IS. Jag köpte också samtidigt en blixt. Ett stativ var nästa inköp, och därefter ett makroobjektiv. Nästa var ett vidvinkelzoom och så småningom byttes normalzoomen ut mot en skarpare och ljusstarkare sådan. Dessutom har på senare tid telezoomen också bytts ut mot en likaledes skarpare och ljusstarkare.

Edit: Glömde bort att jag också haft ett Zenitar 16 mm. Innan jag bestämde mig för att köpa en vidvinkelzoom.

När jag såg rubriken tänkte jag spontant på stativ. Nu har jag läst ditt inlägg och jag tror fortfarande på ett stativ. Du kan ta bilder med längre tider, i sämre ljus, men viktigast av allt - du fotar långsammare och kan ta bilder med mer eftertanke vilket är både nyttigt och trevligt.

En bra blixt är också trevligt, framförallt om du ska fota mycket inomhus och vill få snyggare blixtljus är den inbyggda kan ge.

Objektiv saknas inte för dig så länge du inte snöar in på något specialområde, eller får för mycket pengar.

Låter som du har vad du behöver. Inte så olik min väska för övrigt. Ett stativ som Henrik skrev är ju alltid bra att ha. Själv saknar jag mest bra idéer och kreativa bildlösningar, tid att plåta och ibland även koncentration och närvaro.

Skojar lite med dig, mitt råd är att ge dig ut och plåta, skaffa ett stativ kanske, men inte ens det är nödvändigt. Robert Capa hade sällan stativ men det blev bra bilder i alla fall....

Stativ. Helt klart.

Den zoomen du har är ganska ljussvag i teleänden, och kanske kommer du sitta ute någon kväll för att fota fåglar eller djur.

Kanske köper du mellanringar och vill fota macro. Även där behöver du stativ.

Stativ är alltid bra.

Köp ett trebensstativ. Det kan du även använda som enbensstativ.
Köp ett lagon dyrt. 500kr-stativ är inge kul att jobba med, men hellre ett sådant än inget alls.

Komplettera med en trådutlösare, om du vill minimera skakningarna. Kostar drygt 100kr.

Om jag hade varit i din situation hade jag inte köpt några prylar alls utan använt det jag hade. Det är ofta mer kreativt att ha lite utrustning och göra det bästa tänkbara av det man har. Om du ska köpa något ska det vara inspirationsböcker.

Ta ditt 50 och inget mer och så plåta på. Se hur du kan använda den gluggen till att skapa de bilder du vill. Ofta kan man göra mer än man tror med små medel, många låser ofta sig vid att "om jag bara hade.... så kunder jag göra..." Var kreativ.

Jonas

Tack för intressant feedback, och jag förstår att det är jag som skall sakna utrustning och inte ni. Blixt har jag redan i åtanke men stativ hade jag inte riktigt tänkt på, men det är ingen dum ide. Trådutlösare som nån nämnde har jag redan.

Om man skulle vilja ha ett ljusstarkt objektiv med grymt bra skärpa för att ta porträtt, vad skall man satsa på då?

Jag skulle nog rekommendera att du först satsar på en extern blixt.
Vilket du verkar ha funderat på.

Den öppnar helt nya möjligheter för dig när det gäller bilder i motljus och porträtt.

ANNONS
Götaplatsens Foto