Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt Kamera HP

Produkter
(logga in för att koppla)

janne ö

Aktiv medlem
I reklambladet från SIBA finns det med två digitalkameror från HP och min fråga är.

Är detta något att ha för att ersättta en kompaktkamera som används bara till att ta familjebilder med.

HP Photosmart 935 med 5 M upplösning 1,5 " LCD monitor

HP Photosmart 935 med 5,1 M upplösning 3,8 " LCD monitor. Den första vill dom ha 2990 för och den andra 3790.

Den skall inte användas för något annat än till att ta 10x15 bilder för utskrift, alltså ersätta en kompakt.

Jag skulle aldrig betala c:a 27% mer för en lite större LCD. Det blir ju inte bättre bilder för det.

Det är SIBA som fått fnatt ;)
Det finns bara en modell av HP Photosmart 935 och den har 3.8 cm lcd-display.
Men om du kollar på sibas hemsida så har de HP Photosmart r707 för 3790:-.
Det är nog tryckfels nisse som varit i farten på reklambladet.

jag vill varna lite för HP. en vän köpte en HP (minns inte vilken modell det var) och hon var väldigt missnöjd med den (bilder blev korrupta, mörka osv).
hon bytade till en pytteliten pentax istället. för den prislappen du nämnde tror jag det finns bättre kompakter.

det kan ju såklart vara att hon fått ett dåligt ex.

Har ingen som helst kunskap om digitalkameror och har heller inte ännu tänk byta vare sig småbildsutrrustningen eller mellanformat till digital. Men jag upplevde det som attdet var bra upplösning till bra pris för att användas till just"kortkamera".

Kanske lika bra att köra vidare med film ett tag till.

Välj rätt märken och kolla tester så behöver du inte oroa dig för dåliga kameror. HP är inte rätt märke =)

Jag får väl säga att inte heller jag har något direkt förtroende för HP vad gäller digitalkameror.

Ska kameran bara användas för det endamålet behöver du eg inte lägga så mycket pengar då man inte behöver så himla hög upplösning, men för att ta några konkreta exempel som ligger på ungefär samma pris som de två du nämner så kan jag tipsa om Olympus C-460 del Sol och Canon Ixus 430.
Båda dessa tar, i mitt tycke, mycket bra bilder och har 4Mpix upplösning, vilket räcker till långt mycket större utskrifter än 4x6".

Canon A60 eller Olympus C-310 skulle säkerligen lösa den uppgiften mycket bra de åxå, för att ge ytterligare två förslag.

Ixusen är dyr och helautomatisk utan möjlighet till manuella inställningar, annars tar den bra "kort" som du säger. Jag klurade en hel del och köpte en Minolta G400 för 2800kr. Bra bildkvalitet, 4MP, en av de absolut snabbaste, liten, manuella inställningsmöjligheter.

/Pontus

G400 är inte heller dum.

Mitt urval gjorde jag baserat på att jag fick intrycket att kameran skulle användas som point'n'shoot.
Det kan man ju mycket väl göra med G400:an förstås. :)

dumbo skrev:
G400 är inte heller dum.

Mitt urval gjorde jag baserat på att jag fick intrycket att kameran skulle användas som point'n'shoot.
Det kan man ju mycket väl göra med G400:an förstås. :)

Precis. Jag kör den på olika PnS-alternativ nästan hela tiden. Men om man är van vid en systemkamera blir man grymt frustrerad av att inte kunna bestämma i besvärliga situationer som inte kameran fattar...

Nu är vi med digitalkamera

Vi köpte en kamera HP 735 för 1200 kr och den känner sig min fru väldigt nöjd med, (ännu) den skall ersätta hennes kompakt kamera. Visst det är kul att få bilder direkt utan framkallning men ändå är det inte som att hålla i systemkameran Canon inte. Den och diafilmerna får rulla på än så länge.

Ett problem som uppstod direkt var att spara ner bilderna från kameran. Jag har en äldre bärbar dator med bra batterier och vill då kunna ta den med på resor osv. Men den har ingen USB kontakt.

Kollade på några ställen och såg då att det finns kort till kortplatsen med USB men det fanns kortläsare också till kortpalsten. Vi har SD kort, vad det nu är, och till det hittade jag ingen kortläsare alls.

Kort med USB kostade ca 500 :- och kortläsare ca 250 :- . Vad är bäst eller nödvändigt att ha?

Finns det kortläsare som kan läsa av kortet och som man kan spara ner bilderna på tills man kommer hem? Alltså läsa av kortet på fältet utan att ha tillgång till dator?

Visserligen skall hon köpa ett till SD kort på 256 M det hon har nu är på 128 M och rymmer ca 90 bilder i bästa upplösning.

Tacksam för alla förslag

Det billigaste är väl att skaffa USB-adapter för PCMCIA-porten då kan du köpa en kortläsare som tar alla typer av kort och koppla in där, så är du rustad för framtiden med eventuell digital systemkamera och CF-kort åxå. :)

Ett alternativ är en bärbar hårddisk med inbyggd kortläsare. http://www.zebramedia.biz har ett antal olika varianter av dem. Kostar från ca 2000kr och uppåt tror jag.

Om den bara ska vara för 10*15 utskrifter så är olympus 310 underbar. Känner ett par som har den och den räcker mer än väl för syftet och kostar under 2000:-

Edit:
Oj,. lite sen. Trevligt att ni är nöjda.

En bärbar hårdisk är det nåt som är lätt att använda för min fru och som går ner i hennes väska eller ficka.

Det ska var enkelt , hon vil ha den så automatisk som möjligt ställer inte om den alls. Titta och tryck bara. Så jag menar är det omständigt för henne så kommer hon aldrig att använda det och då är 2000 spän bortkastade pengar. Innan jag lär skaffa digiltal systenkamera så har hårddisken hunnit bli antik.

Nej jag vill ha nåt mycket enkelt , en läsare som kan lagra bilder tills man kommer hem eller så får det bli fler minnen.

Tittar nu på sidan från zebramedia och det finns ju massor av grejer där , problemet är ju bar at jag begriper mig inte på allt vad det är som finns där. Har inte kommit så långt i utveclingen ännu.

Jåg får erkänna att jag inte har så mycket erfarenhet av dessa diskar själv då jag inte haft något behov av någon själv. Jag har bara läst lite för att ha LITE koll inför eventuella framtida inköp. :)

Hur man gör varierar naturligvis beroende på vilken hårddisk det är.

http://www.xs-drive.com/xsdrive2/

Denna tar ju de flesta olika typer av kort och det enda man behöver göra är att sätta i kortet och trycka på en knapp så börjar den föra över bilderna.

Sen kan jag inte uttala mig om den närmare än så.

Det finns tidigare trådar som behandlar dylika så en idé kan ju vara att använda sökmotorn.

Har du CD-brännare i datorn?

Hur ska bilderna lagras?

Vad händer när datorn kraschar?

Mitt tips är att köpa en CD-brännare med inbyggd kortläsare.

Jag har skannat alla mina bilder och neg/dior och lagrat dom på hårdisken, en kopia skapas samtidigt på en ytterligare disk som jag kan flytta mellan den stationära och den bärbara datorn. Bränner med jämna mellanrum ner allt på DVDskivor som säkerhet.

Tanken med bilderna från kameran är att de skall lagras på samma sätt.

Problemet är ju när kamerans kort är fullt och hon vill tömma det för att fortsätta fotografera . Då släpas inte nån dator med, till gång på 220 volt finns ju inte heller alltid. I semestertider så har vi sällan tillgång till 220 alls under flera dar. Vi åker in i fjällvärlden med husvagn.

Jag vet inte vad man gör. Hon som ska använda den vill ha det så enkelt som möjligt annars så tar hon den andra kameran istället. Hon bytte för att få ner kostnaderna men det verkar som det måste till så mycket teknik att det verkar oöverstigligt att få till det på ett enkelt sätt.

när jag har varit ute och rest så har jag antingen tagit med en bärbar dator (dyrt om man inte redan har en sådan) eller så har jag använt Internet och skickat hem bilderna (fast det är inte så lätt om man är ute i vildmarken).

ANNONS
Götaplatsens Foto