Annons

Kompakt systemkamera? - tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibbydude

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag krängt iväg min 50D med 35mm 1.4 L + 70-200 f4L.
Detta för att göra plats för något mindre (grejerna användes så sällan pga storlek).

Det finns ett litet utbud av kompakta systemkameror, jag har spanat in följande.

Lumix GF-1 Leica adapter finns, Extern sökare finns
Ricoh GXR leica adapter är en bit fram i tiden.. Extern sökare finns
NEX-5 leica adapter finns, Ingen sökare dock (känns konstigt att byta från en bra sökare till en skärm)

hade tänkt mig ha nån av dessa sen ett Carl zeiss/Leica objektiv. Att ha en Riktigt sökare känns som något jag prioriterar.

tanken var först att köpa en Fuji X100, den tanken tynar dock bort mer och mer. en kompaktkamera för 12000 som heter Fuji?, känns sådär.

Vad vet ni om dessa kameror, samt att använda dom med exempelvis leica objektiv ? Har jag glömt nån kamera? (Olympus E-PL1/2 har jag lämnat utanför Har jag missat nåt?)
 
Jag var väl ungefär i den sitsen du är i nu, förutom att jag inte har sålt min "klumpiga" kamera utan har tänkt att köra parallellt. Mestadels därför att jag har så pass mycket objektiv till min DSLR. Jag hade en Fuji X100 bokad i ett par veckor innan jag ångrade mig. Den kändes först perfekt för mina behov, jag fotar mycket analogt och är van vid fast brännvidd och trivs med det mätsökarliknande formatet. Men det höga priset och bristen på flexibilitet med det fasta objektivet gjorde att jag till slut valde bort det.

Istället köpte jag en Panasonic GF-1 som nu säljs ut lite här och var i och med att GF-2 har kommit. Jag fick den igår så jag har inte hunnit samla på mig mer än ett förstahandsintryck men jag tycker att det känns bra hittills. Kameran känns snabb, välbyggd och solid. Den fokuserar snabbt och har i stort sett knapparna och rattarna man vill ha på kamerakroppen (det var därför jag valde bort GF-2, där är det touchscreen och sen var den förstås dyrare också). Den elektroniska sökaren jag köpte till har ju inte mycket att göra med en vanlig optisk sökare till en DSLR. Det är lite som att titta i ett rör eller något, men jag tycker att det verkar funka bra ändå. Jag känner att jag måste ha en sökare och accepterar därför kompromissen. Men titta på den i butik först så att du vet vad du köper...

Ricoh GXR tittade jag också på, men det systemet tilltalade mig inte. Med andra system kan man köpa en ny kamera och få ny sensor etc. till sina gamla gluggar. Där blir optiken föråldrad i och med att den är fäst vid sensorn och det känns inte så attraktivt. Dessutom tyckte jag att den var dyr.

Ursäkta mitt svamlande, men det var lite lustigt eftersom vi verkade vara i ungefär samma situation.
 
Att montera ett M Leica-objektiv på en kamera med sensor i storleken 4/3 eller APS-C känns lite opraktiskt. Vill man bara ha tele? För att få en svag vidvinkel så måste man köpa ett objektiv på 18 eller 24 mm. Det är inte några billiga objektiv!

Sen så måste man fokusera manuellt med Leica-objektiven och det är ju riktigt osmidigt på en av dessa kameror.

Ricohs objektiv till GXR är bland de bättre. Jag tycker att den kameran är riktigt trevlig och sticker ut bland de små systemkamerorna.
 
Jag tror du blir missnöjd om du byter ner dig från APS-C sensor.
Då är det bättre att "vänja" sig att köra utan sökare (enligt mig så är en EVF ett sämre alternativ än bara en skärm). Försök låna en NEX och testa- det är en underbar liten pryl om man bara vet hur man ska ducka dess tillkortakommanden.
 
Jag var väl ungefär i den sitsen du är i nu, förutom att jag inte har sålt min "klumpiga" kamera utan har tänkt att köra parallellt. Mestadels därför att jag har så pass mycket objektiv till min DSLR. Jag hade en Fuji X100 bokad i ett par veckor innan jag ångrade mig. Den kändes först perfekt för mina behov, jag fotar mycket analogt och är van vid fast brännvidd och trivs med det mätsökarliknande formatet. Men det höga priset och bristen på flexibilitet med det fasta objektivet gjorde att jag till slut valde bort det.

Istället köpte jag en Panasonic GF-1 som nu säljs ut lite här och var i och med att GF-2 har kommit. Jag fick den igår så jag har inte hunnit samla på mig mer än ett förstahandsintryck men jag tycker att det känns bra hittills. Kameran känns snabb, välbyggd och solid. Den fokuserar snabbt och har i stort sett knapparna och rattarna man vill ha på kamerakroppen (det var därför jag valde bort GF-2, där är det touchscreen och sen var den förstås dyrare också). Den elektroniska sökaren jag köpte till har ju inte mycket att göra med en vanlig optisk sökare till en DSLR. Det är lite som att titta i ett rör eller något, men jag tycker att det verkar funka bra ändå. Jag känner att jag måste ha en sökare och accepterar därför kompromissen. Men titta på den i butik först så att du vet vad du köper...

Ricoh GXR tittade jag också på, men det systemet tilltalade mig inte. Med andra system kan man köpa en ny kamera och få ny sensor etc. till sina gamla gluggar. Där blir optiken föråldrad i och med att den är fäst vid sensorn och det känns inte så attraktivt. Dessutom tyckte jag att den var dyr.

Ursäkta mitt svamlande, men det var lite lustigt eftersom vi verkade vara i ungefär samma situation.
Hej!

Tack för ditt svar. Köpte du ett fast objektiv till då eller?.
enligt Steve Huff verkar Ricoh GXR vara väldigt bra med 50mm, har dock hört att han skärper sina bilder som han kallar "out of camera".

på canon finns ett läge där kameran själv väljer slutartid och man manuellt väljer bländare AV. hur funkar det på GF1. Sitter knappen/hjulet man väljer bländare med bra tillgängligt?
 
Hej!

Tack för ditt svar. Köpte du ett fast objektiv till då eller?.
enligt Steve Huff verkar Ricoh GXR vara väldigt bra med 50mm, har dock hört att han skärper sina bilder som han kallar "out of camera".

på canon finns ett läge där kameran själv väljer slutartid och man manuellt väljer bländare AV. hur funkar det på GF1. Sitter knappen/hjulet man väljer bländare med bra tillgängligt?

Ja, jag köpte kittet med kamera + 20mm f1,7 pannkakan. Jag har fortfarande inte hunnit testa kameran så särskilt mycket utan det får förhoppningsvis bli en repa i helgen. Hittills känns kameran bra i alla fall. Jag har testat med både AF och MF och jag tycker att det är förvånansvärt lätt att sätta skärpan även i manuell fokus. Bilderna ser skarpa och fina ut.

Det jag gillade med GF1 var just fördelningen av knappar och rattar. Ratten för bländare etc sitter vid högertummen och är helt okej om än lite trög. Överlag finns det en hel del dedikerade knappar vilket jag saknar på många andra kompakta hus. Läs gärna Cyberphotos recension, jag tycker att de pekar på en del bra grejer där och jämför dessutom med GF2 som kommit hyfsat nyligen.

Jag tror att Ricoh GXR är en utmärkt kamera, många verkar nöjda med den. Det jag har läst är att den ska vara lite långsam på att sätta fokus och lite långsam överlag, men att bildkvalitén ska vara mycket bra. För mig var det också en prisfråga. Kittet med GF1 + pannkakan kostade 5490 på Cyberphoto, GXR blir rejält mycket dyrare. Sen vill jag även ha en sökare etc. och då springer det iväg ytterligare...
 
Det känns synd att bara använda1/4 av bildcirkelns yta genom att montera en Leicaglugg på en m4/3 kamera. Skulle satsa på aps-c eller större sensor. Glöm inte bort Samsung NX-10/11 som har EVF och det finns diverse adapters. Fundera även på beg Leica M8/M8.2 de kan köpas för under 20.000:- idag. Finns en del överkomlig bra tredjepartsoptik också från bl a Zeiss.
 
ANNONS