Annons

Tips av Köp av systemkamera/kompakt sony a6000/6300

Produkter
(logga in för att koppla)

tillin

Medlem
Hej tänkte köpa min allra första systemkamera och tänkte köpa en kompakt kamera mest för storlekens skull, kameran kommer mest att användas för att ta bilder vilket jag på senare år har blivit mera intresserad av, laddar mycket av mina bilder upp på Instagram men efter jag bytte nyligen mobil så till en som jag inte är nöjd med kameran så har jag börjat fundera på att köpa en riktigt kamera mest för att komma upp i kvalitet på bilderna.

Har kollat runt på lite kameror och har mest fastnat för en sony a6000 men är lite sugen på den nyare a6300 mest för om man skulle kanske i framtiden börja vlogga eller spela in kanske filmer i 4k + för att den har så man koppla in extra mikrofon ifall det skulle behövas men själv så tycker jag priset ligger lite för högt på 6300 min budget är max 500-600€.

Kameran kommer mest faktiskt användas för att ta bilder men möjligtvis kanske filma i framtiden men som det ser ut nu så kommer jag inte att filma mycket, något som gärna skulle vilja ha är en flip skärm så man kunde se sig själv vilket a6000/6300 saknar dock men något som är stort + på a6000/6300 är att man kan föra över bilderna direkt till mobilen vilket är något jag vill ha.

Några tips? Eller finns det något annan kamera i samma prisklass med samma grejer som jag söker?

- Prisgräns 600€.
- En kompakt kamera.
- Möjlighet att föra över bilder direkt till mobilen.
- Utbytbar objektiv.
- 4k behövs inte men skulle va ett +.
- Möjlighet att koppla in extern mikrofon.
- Skärm som man flippa så man ser sig själv just om man ska börja vlogga.

Tips på kameror tack!
 
Trögt med svar här, kanske för att det är svårt att uppfylla hela önskelistan...(?)

Tror att du får prioritera, åtminstone om det gäller Sony. Själv har jag föregångaren NEX-6 som jag är rätt nöjd med. Men skulle jag uppgradera, hoppar jag över a6000. Den har en sökare som inte är lika högupplöst som min nuvarande (och a6300) och saknar dessutom det elektroniska "vattenpasset" som jag tycker är bra att ha.

Om du inte alls är beroende av sökare utan klarar dig med skärm, skulle jag säga att de lite enklare a5000 och a5100 kan vara alternativ att tänka på, särskilt som en första systemkamera. Att överföra trådlöst till mobil kan de också, och dessutom har skärmen den funktion som du önskar. Bildkvalitén skiljer sig knappast heller från de lite mer avancerade modellerna. Men du får nöja dig med lite lägre upplösning på film och en inbyggd mikrofon. Jag filmar inte mycket med min, men tycker i alla fall att ljudet blir förvånansvärt bra även utan extern mikrofon.

När det gäller övriga tänkbara alternativ får du väl hoppas på flera inlägg eller fördjupa dig i specifikationer och tester...;

Lycka till!
 
- Prisgräns 600€.
- En kompakt kamera.
- Möjlighet att föra över bilder direkt till mobilen.
- Utbytbar objektiv.
- 4k behövs inte men skulle va ett +.
- Möjlighet att koppla in extern mikrofon.
- Skärm som man flippa så man ser sig själv just om man ska börja vlogga.

Tips på kameror tack!

Panasonic Lumix GX800 (GX850 i USA) passar klockrent in på kravlistan. Skippa dock kitobjektivet 12-32 som inte är någon höjdare.

Skippar du vissa krav som utbytbart objektiv (och mic in), så är även en 1" kvalitetskompaktkamera som Sony RX100III ett starkt alternativ att överväga.
 
Senast ändrad:
Har tänkt över detta senaste dagarna och hört med bekanta som håller på med fotografering och jag var väldigt inne på att skaffa en sony a6000 men jag kollade lite snabbt på om man nu ville skaffa mera objektiv i framtiden så fanns det inte så många nya objektiv att välja mellan samt så var objektiven väldigt dyra tyckte jag, därför så har jag börjat kollat på lite andra kameror med andra objektivfattningar och har nu fastnat lite för kameror med micro 4/3 objektivfattningar mest för att det finns mera objektiv att välja mellan samt att dessa är mera pris vänliga.

Jag har nu hitta två kameror som jag är mera intresserad av med just denna objektivfattning vilket är PANASONIC LUMIX GX80 och Olympus OM-D E-M10 sedan är frågan vilken man ska välja? jag har nu börjat tänka över vad jag ska använda kameran till och det kommer nog mest va bilder.

Finns det kameror med andra objektivfattningar också som inte har allt för dyra objektiv?

Eller har ni tips på andra kameror?
 
inom m4/3 har du en hel att välja i objektivutbud, från små lätta prisvärda till tyngre, dyrare och bättre.
Även manuella objektiv finns med bra pris/prestanda. Svårt att rekommendera när man inte vet vad du vill fotografera.

En upplysning: alla objektiv (m43) passar ju både Panasonic och Olympus, men bägge tillverkare har vissa objektiv med inbyggd stabilisering som kan kombineras med en viss kameramodell där man får så kallat Dual IS.

Olympus har två just nu (tror jag) 12-100mm samt 300mm som får dual is med e-m1:an. (vilket inte verkar vara din tänkta kamera) Panasonics varianter har jag sämre koll på, men G9:an är en sådan.
Kommer du välja "smått och lätt" så behöver du inte bry dig om det jag skrivit... :)
 
Panasonic är bra på filmning och gör inte bort sig på stillbilder. Är filmning viktigt om man inte skall upp väldigt högt i pris är därför Panasonic bättre för filmning. Dock bör man beakta att deras följande autofokus på rörliga motiv med deras DFD inte är lika bra som det som sitter i Oly bättre hus men sannolikt bättre än det i de enklare Oly husen som mig veterligt bara har kontrast autofokus. För att DFD skall fungera krävs Panas egna objektiv. Ett fynd här anserjag vara GH3 eller 4 beg. De går loss på lite över 3000kr resp 6000kr beg. GH4 är en riktigt avancerad video- och stillbildskamera med 4K. Dessa är dock bland de större kamerorna i m43.

Är man inte ute efter det senaste och klarar sig med FHD video är en beg Oly EM1 version ett för ca 4500kr väldigt bra. Den ger bra följande autofokus med Oly eller Pana objektiv. Den har rejäla reglage och är bland de bättre med handskar. Ett fynd idag enl mkn mening.
 
Köp en ny kamera; speciellt på M4/3 sidan går utvecklingen fort och du får den senaste bildprocessorn, lägre strömförbrukning, bättre bildstabilisering och dylikt. I princip allt är bättre på de senaste kamerorna och objektiv finns som nämnt både Panasonic och Olympus att tillgå.
 
Köp en ny kamera; speciellt på M4/3 sidan går utvecklingen fort och du får den senaste bildprocessorn, lägre strömförbrukning, bättre bildstabilisering och dylikt. I princip allt är bättre på de senaste kamerorna och objektiv finns som nämnt både Panasonic och Olympus att tillgå.

Jag tycker snarare att skillnaderna inte motsvaras av prisskillnaden. EM1 II kostar ca 20.000kr ny. EM1 kostar ca 4500kr beg. Är EM1 II 4x bättre? Dessutom har prisfallet på m43 från nytt till 1 gen gammal beg varit stor i synnerhet på de bättre modellerna. GH4 kostar nu ca 6000kr beg. GH5 kostar 20.000kr ny. Vag kommer GH5 kosta beg då GH6 kommer?
 
Jag tycker snarare att skillnaderna inte motsvaras av prisskillnaden. EM1 II kostar ca 20.000kr ny. EM1 kostar ca 4500kr beg. Är EM1 II 4x bättre? Dessutom har prisfallet på m43 från nytt till 1 gen gammal beg varit stor i synnerhet på de bättre modellerna. GH4 kostar nu ca 6000kr beg. GH5 kostar 20.000kr ny. Vag kommer GH5 kosta beg då GH6 kommer?

Den modellen är ju inte aktuell för köparen. Han vill ha en liten och lätt kamera som han skrev i tråden. Prisfallet på digitalkameror är stort om det är gammalt. Det dräller av kameror på Blocket. Begagnat har heller inga garantier eller reklamationsrätt vid privatköp.
 
I vart fall, beg eller nytt verkar m43 vara ett bra alternativ med kombinationen av liten utrustning, stort objektivutbud och möjligher till bra videoegenskaper i flera modeller.

Det kan vara värt att fundera på Fuji. Dock då sensorn är lite större är flertalet objektiv större och det ör bara den senaste generstionen som skall vara vettig på filmning. Annars bra objektiv och ett klassiskt gränssnitt som tilltalar vissa/många.
 
I vart fall, beg eller nytt verkar m43 vara ett bra alternativ med kombinationen av liten utrustning, stort objektivutbud och möjligher till bra videoegenskaper i flera modeller.

Det kan vara värt att fundera på Fuji. Dock då sensorn är lite större är flertalet objektiv större och det ör bara den senaste generstionen som skall vara vettig på filmning. Annars bra objektiv och ett klassiskt gränssnitt som tilltalar vissa/många.

Har nog varit inne tidigare på Fujifilm men när kamerorna är lite dyrare och objektiven också var lite dyrare så svalnade intresse lite dock så verkade dom ha ett brett sortiment av objektiv, hur är det att få tag på begagnade objektiv svårt eller? jag förstår att detta inte är direkt billig hobby.

Om någon är intresserad av se vad för typ av bilder jag är intresserad av att knäppa så hittar ni mig på Instagram där jag laddar upp mina mesta bilder simon_till men jag tror att om man får en riktigt kamera så börjar man ta bilder på helt annat sätt.
 
Kameran kommer användas mest för att ta bilder med och för att jag vill höja nivån på mina bilder, jag vill inte ha någon större kamera för jag misstänker att den kommer jag ej använda.
 
Har nog varit inne tidigare på Fujifilm men när kamerorna är lite dyrare och objektiven också var lite dyrare så svalnade intresse lite dock så verkade dom ha ett brett sortiment av objektiv, hur är det att få tag på begagnade objektiv svårt eller? jag förstår att detta inte är direkt billig hobby.

Som gällande det mesta i livet, så kostar oftast högre kvalitet, mer pengar. Men jag har ett bra tips för att delvis gå runt det; var inte rädd för att kika på beg. utrustning. Jag har själv köpt flera Fuji kamerahus och objektiv för runt halva priset mot nytt, och varit extremt nöjd med de köpen.

Kika tex. här på Fotosidan och på Tradera (och blocket om du hittar nära dig). Det bästa är om du kan träffa säljaren och prova sakerna innan.

Är man väldigt orolig så säljer butiker som tex. Scandinavian Photo en hel del beg. med garanti.
 
Som gällande det mesta i livet, så kostar oftast högre kvalitet, mer pengar. Men jag har ett bra tips för att delvis gå runt det; var inte rädd för att kika på beg. utrustning. Jag har själv köpt flera Fuji kamerahus och objektiv för runt halva priset mot nytt, och varit extremt nöjd med de köpen.

Kika tex. här på Fotosidan och på Tradera (och blocket om du hittar nära dig). Det bästa är om du kan träffa säljaren och prova sakerna innan.

Är man väldigt orolig så säljer butiker som tex. Scandinavian Photo en hel del beg. med garanti.

Jag tror att jag nu har bestämt mig och jag har fastnat mellan två kameror antigen blir det en ny Olympus OM-D E-M10 II för 539€ utan objektiv men dom hade många bra paketerbjudande med olika objektiv.

Eller så blir det en begagnad olympus om-d e-m5 mark ii, dom hade ett par stycken i lager på www.rajalacamera.fi för 599€ (ny pris 999€) vilket är kameran jag är mera intresserad av nu.

https://www.rajalacamera.fi/vl-ostettava-olympus-om-d-e-m5-mark-ii-13.html

https://www.rajalacamera.fi/olympus-om-d-e-m10ii-runko-musta.html

Var tidigare inne på fujifilm men jag tror faktiskt är mer intresserad av olympus nu.
 
Jag tror att jag nu har bestämt mig och jag har fastnat mellan två kameror antigen blir det en ny Olympus OM-D E-M10 II för 539€ utan objektiv men dom hade många bra paketerbjudande med olika objektiv.

Eller så blir det en begagnad olympus om-d e-m5 mark ii, dom hade ett par stycken i lager på www.rajalacamera.fi för 599€ (ny pris 999€) vilket är kameran jag är mera intresserad av nu.

https://www.rajalacamera.fi/vl-ostettava-olympus-om-d-e-m5-mark-ii-13.html

https://www.rajalacamera.fi/olympus-om-d-e-m10ii-runko-musta.html

Var tidigare inne på fujifilm men jag tror faktiskt är mer intresserad av olympus nu.

Olympus gör jättefina kameror. Har testlånat från vänner/kollegor, och gillade mycket. Dessutom så har du världens största ekosystem gällande spegellösa (native)objektiv, då de delar m43-fattningen med Panasonic (även om vissa saker inte fungerar 100% emellan, tex. gällande bildstabilisering i optik+IBIS).

Däremot så har jag lite sämre detaljkoll på just Olympus olika kamerahus, så är fel person att svara på rekommendationer kring de (har en hög med Panasonics Lumix-hus, men har inte ens koll på alla deras m43-serier).
 
Du bör vara medveten dock att till skillnad från prokamerorna EM1 och EM1 II så saknar de övriga kamerorna dedicerad PDAF på sensorn vilket är ett handikapp om man vill följa rörliga motiv som byter avstånd. Eftersom dessutom 16mp sensorn i EM1 är snarlik i prestanda och upplösning (20mp ger bara 1,12x högre linjär upplösning) anser jag att en beg EM1 är ett billigare och bättre köp om man även vill förbättra fokus på rörliga motiv.
 
Du bör vara medveten dock att till skillnad från prokamerorna EM1 och EM1 II så saknar de övriga kamerorna dedicerad PDAF på sensorn vilket är ett handikapp om man vill följa rörliga motiv som byter avstånd. Eftersom dessutom 16mp sensorn i EM1 är snarlik i prestanda och upplösning (20mp ger bara 1,12x högre linjär upplösning) anser jag att en beg EM1 är ett billigare och bättre köp om man även vill förbättra fokus på rörliga motiv.

Jag hade nästa bestämt mig innan denna kommentar, visst är man ju lite sugen på EM1 men den känns lite för stor nästan vilket gör att den kan bli bortglömd i en väska någonstans, hur fungerar det om man vill föra över bilder till mobilen har den samma system som om-d e-m5 mark ii ? jag måste faktiskt ta en funderare om vilken jag gillar mera men just nu lutar det sig mot om-d e-m5 mark ii.
 
Sedan vilket objektiv ska man ta? just nu gillar jag att ta porträtt bilder av föremål eller husdjur med suddig bakgrund, men tror jag kommer att fastna för också att ta bilder av landskap, såg väldigt fina bilder som var tagna på natten också av städer i mörker och bilder av himlen på natten.
 
ANNONS