Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kompaktkamera billigast o bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Godkväll!
Har börjat fundera på att ge min flickvän en digitalkompakt i julklapp, men det är ju många andra som också vill ha julklappar så den måste vara riktigt billig. Nu vill jag ha förslag o tipps o debatt om vilken som är bäst i prisklassen 1000-1600.
 
WOW, smarta klubben är i stan. Finns det ingen som vet något om kameror i denna prisklassen eller har fotosidan bara medlemmar som veten massa saker om de dyrare kamerorna??
 
Vad jag menar är att alla kameror i den prisklassen är dåliga. Ingen har nog tagit reda på vilken som är minst dålig, men vill du ha ett namn så Canon A530.
 
Jag skulle titta på Canon Powershot A430 o A530. Det skiljer ganska mycket i kvalitet på de billigare kamerorna. Provade själv en kodak i denna prisklass.... pengar i sjön skulle jag vilja säga.
Canon gör alltid bra grejor. De har liksom inte råd att släppa något dåligt. Skulle kosta alldeles för mycket i dåligt rykte.
 
Fast erfarenheten säger väl att en tjej inte vill ha någon ful klumpeduns som t.ex A530.
Denna på Dustin Home inkl. 512MB minne och väska kanske kan vara något, överskrider dock budget med 400SEK.
Sony DSC-W30

Den ska visst ge bra bilder om man nu får säga att en kamera gör det på Fotosidan.
Nackdelen är väl att den kör med Memorystick istället för SD.
 
Jag köpte en Canon A530 till min fru.

Tar riktigt bra kort och framförallt otroligt billig för den bildkvaliten som kommer ur kameran..

Mvh/Björkman
 
paco skrev:
...alla kameror i den prisklassen är dåliga...

Dåliga på vilket sätt då?
Jag anser att man får otroligt mycket i kameraväg för en tusenlap.
Med rätt handlag kan man producera riktigt bra bilder, och ska man mest dokumentera sitt liv och ha något för att ta "kompisbilder" med finns absolut ingen anledning till att betala mer. För jag antar att tjejen ifråga inte har foto som hobby.

(en anledning kan iofs vara att man vill ha en tåligare kamera, men bildmässigt så tycker jag en kompakt för tusenlappen är perfekt för de flesta)
 
Skulle nog också köpa en Canon Powershot A430 isf.
Kostar ca 1043:- i dagsläget och jag tror du får svårt att hitta en lika snabb och bra fokuserande kamera som denna i samma prisklass.
Ett plus är ju att den finns i lite fina färger också, något som oftast gillas av de kanske mer modemedvetna.. =)
Glöm inte ett TwinMOS 1Gb SD-kort för 229:- samt en snabbladdare med 4 AA-batterier, helst över 2000mAh.
Många säger att såpass billiga kameror är skit.
Det håller iaf inte jag med om.
Man får mycket mer för pengarna om man köper en A430 än om man köper en dyr DSLR inkl objektiv idag skulle jag vilja påstå, iaf om man gör det som ren amatör.
Har sett många som skapar finare bilder med billiga kompakter än vissa med kamerautrustningar för 20-30k:-.
Allt hänger inte på utrustningen...
Det där om att en mobilkamera tar lika bra bilder.... Visst, en 3Mp-mobil i fullt dagsljus stående på ett fast underlag fotandes ett stilla objekt... Och vad kostar en sån mobil, tja ca 4 gånger så mycket jämfört med en A430 inkl minneskort och batterier....
 
hej ..
håller med flera föregående skribenter.en kamera för 1-1500 kr kan i dag va riktigt bra,om den ska användas för vanlig fotografering..

dom är oftast väldigt enkla,på med strömmen å ta kort som oftast blir hyfsade
 
Tack för alla vettiga svar. Skönt att höra att det finns så många som fattat vilken typ av människa det är o vilken kamera som efterfrågas. Tror det är canon 430 jag tittat på. Att den finns i olika färg låter som en kul grej hon skulle gilla.
 
Har också spanat på kameror i dessa prisklasser, dock till mina föräldrar denna gång.

Dustin säljer just nu en NIKON COOLPIX L4 SILVER DIGITALKAMERA + 512 MB + VÄSKA för 1195:-, vad tror ni om detta?
 
Nikon L-serie är ganska bra.
Rekommenderade själv Nikon L3 senast jag blev tillfrågad. Personen i fråga är supernöjd med denna.
Den tar helt OK bilder, har ett bra pris och den känns mer sofistikerad än motsvarande från Canons sortiment. Inte sagt att den ÄR bättre men den KÄNNS och SER bättre ut. Jag vet att den har ganska klen blixt men jag skulle kika på denna om jag rörde mig i den prisklassen. Tidigare skickade Nikon även med möjligheten att gratis få en timmas lärarledd utbildning på kameran.
L2 och L4 är andra modeller ur serien som är prisvärda.
 
ANNONS