Annons

Kompaktkamera med bra ljud?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag frilansar som konsertfotograf och har blivit allt mer sugen på att dokumentera dessa spelningar genom att filma.
I dagsläget lånar jag en "ixus 100 is" vid behov, och jag tycker att den presterar riktigt bra ljudmässigt för det här syftet: http://www.youtube.com/watch?v=dBp4GIMFmK4

Har även filmat med min 5D, och då blir ljudinspelningen ofta på tok för basig.

Jag vill ha en kompaktkamera just för att jag inte har en i dagsläget, och känner inte att jag har ekonomi nog att köpa en separat filmkamera enbart för det här syftet då jag mycket hellre använder min 5D till seriösare filmprojekt.

Nu söker jag en liten smidig kompaktkamera med bra bildkvalité, ljudinspelning passande för tyngre konserter, ljusstarkt objektiv och gärna möjlighet att zooma in under inspelning. 720p räcker gott och väl även om 1080p vore ett plus i kanten. Min budget är ett par tusenlappar på sin höjd.

Alla tips och råd uppskattas!

Vänligen
Lena
 
Du kan ha extern sound recorder, t.ex. Zoom.

De har även en liten lätt version av Zoom som filmar i 1080p.

En fast monterad kamera kan upplevas som väldigt stel och tråkig. Du skulle kunna ha flera fasta kameror för att kunna byta vinkel när du klipper ihop.

Eller ha en kamera på din blixtfästet med shoe mount adapter, kan beställas från de flesta fotobutiker ( http://dvshop.ca/digcamera/images/shoe_mount_1_4_20.jpg ) fast det blir lite muppigt om du fokuserar på fotandet istället för filmandet.

Jag skulle rekommendera att du samarbetar med någon. En som fotar, en som filmar, samt en eller flera statiska recorders. Med det kan ni klippa ihop något grymt!
 
Jag undrar om du provat kört manuell ljudinställning på din 5Dmk2?

Personligen tycker jag det är mäckigt med ljudet. Kommer satsa mer på arbetsflöde baserat på soundrecorder för att göra livet lättare.

Kör man inte magic lantern så har man usel feedback på ljudet, och även med ML har jag fått problem med att jag satt nivåerna för lågt eller för högt.

I lördags var dessutom utljudet från mic:en mycket svagare än normalt (vid +32db gjorde ML indikatorn nästan inget utslag alls) vilket jag misstänker beror på att mic:ens batterispänning tagit slut och att fantomspänning från kameran fungerar mycket sämre för att driva den.

Men summan av mina erfarenheter är: kör magic lantern så du ser ljudmätaren hela tiden, ha extern mic så ljudet blir så bra som möjligt, ha extern soundrecorder ifall kamerans ljud inte duger. Förvånansvärt var meckigt ljud är :)
 
ANNONS