Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera till 7-åring

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Hej! Har fått i uppgift att leta rätt på en bra kamera till min brorsdotter som fyller 7 år snart. Hon har visat intresse för att fotografera och hon är dessutom väldigt kreativt lagd och riktigt smart.

Någon som har några tips på en lättanvänd kamera som skulle passa henne?
(Jag tänker att det är en fördel om den är hyfsat tålig också.)

Prisklass: Runt 1500 spänn.

Hej! Har fått i uppgift att leta rätt på en bra kamera till min brorsdotter som fyller 7 år snart. Hon har visat intresse för att fotografera och hon är dessutom väldigt kreativt lagd och riktigt smart.

Någon som har några tips på en lättanvänd kamera som skulle passa henne?
(Jag tänker att det är en fördel om den är hyfsat tålig också.)

Prisklass: Runt 1500 spänn.

Ett tips: Gå till Cyberphoto, välj "Kompaktkameror" och kryssa i rutan "Vatten/stötskyddad" så får du en lista med tåliga kompaktkameror till olika priser.

Ett tips på en ny kommande modell kan vara Olympus TG-630 som dyker upp i butik i februari.

Nu kan 7-åringar variera stort i hur de hanterar prylar, dvs hur tåliga de (prylarna) behöver vara, ofta går det nog bra även med en vanlig kompakt - fördelen med en sådan (jämfört med en tålig) är att den, för samma pengar, ofta har lite bättre optik (bl a mer zoomomfång) och därmed helt enkelt är lite roligare rent fotografiskt. Samtidigt är ju tåligheten i sig kul och gör att man kan ta bilder i vatten osv.

När det gäller det här att vara lättanvänd så är skillnaderna mellan olika kompakter i praktiken försumbar. Faktum är att de flesta systemkameror också är mycket enkla att använda numera.

Köpte en Olympus kompakt (mju 3000) för några år sedan till min (då) 6-åring ... Hon blev väldigt glad och har använt den mycket.
Men varken hon eller jag är nöjd med bildkvaliteten, eller användargränsnittet. Batteritiden är också mycket dålig. Idag skulle jag inte köpa en sådan (inte de billigare) till ett barn. Vet dock inte vad alternativet är? Kanske en Nikon kompakt eller Nikon 1 (Jag är Nikonist ...) Och då strunta i vatten/stryktåligheten, utan lära henne att vara rädd om kameran. Nikon har visserligen också en tåligkamera, så det kanske skulle ha blivit den?

/Jonas

Kameran får gärna vara tålig mot stöttar och vatten. Men framförallt tycker jag att den ska vara enkel och snabb. Har tyvärr inget konkret tips men tänk på enkelheten och snabbheten. Jag har tex en Ricoh GR3 där man kan ställa in fokus på avstånd. Då är det bara att knäppa. Den är hyffsat tålig. Har haft den i regn och tappat den. (kostade 2500 ny på mediamarkt för 3 mån sedan) Men den har fast bränvid. Det kanske inte gör så mycket om man inte kan zooma?

Baserat på mina erfarenheter från när min son var liten och fotointresserad:

- Tålighet är inte såå viktigt. Visst kan olyckan vara framme men med lite instruktion så förstår även ett barn att en kamera skall behandlas försiktigt.

- Mycket zoom är uppskattat. Ta med ett barn till Skansen - kommer de att fota alla gulliga djur eller alla tråkiga gamla byggnader?

- Det är inget krav att kameran är liten. Om pappa går runt med en stor klump runt halsen är det helt OK att gå runt med en liten klump hängande på magen. Då känner sig barnet som en "riktig" fotograf!

- Barn gillar att kolla bilden direkt på skärmen - ju större display desto bättre.

Köp något begagnat, en 3-4 år gammal kompakt eller långzoom bör ju vara nästan gratis och funkar nog väl för syftet.

Låter vettigt, nu när jag tänker efter. Det där med skansen hade jag inte i åtanke! Men jag står fast vid att kameran ska vara enkel. På så sätt kan barnet utveckla sitt visuela språk. Står tekniken i vägen varje gång en bild ska tas går ögonblicket förlorat. Barn är fantastiska på att fånga ögonblick. Har lånat ut kamera till barn på fester och det är oftast de bästa bilderna. Förutsatt att man har ställt in kameran så att det bara är att knäppa av. Men barn är förstås olika också. Vissa är mer nyfikna på det tekniska, vissa vill ta bilder på djur (kanske alla i en viss ålder!) osv. Jag har bara en lite bebis än så länge. Men en kamera som kan ta bilder även under vatten kommer jag nog att köpa när det är dags ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto