Annons

Kompaktkamera till resan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller på att bli tokig. Har letat kamera nu ca 2 månader. De kameror jag varit inne på nu senast är:

Sony T9
Sony T30
Sony N1
Sony W50/70

En stor anledning till jag har kollat på dessa är att de har bra batteritid samt att det är rel. små. Jag har även kollat på nån casio modell (kommer ej ihåg vilken). Jag börjar vara less på att informationssöka och jag behöver kameran ganska svart också.

Jag skulle var mycket tacksam om någon kunde tipsa om en spceific kamera samt motivera lite kort varför den skulle vara en bra komapkt resekamera.

MVH
Niklas

Ok! Då säger jag Canon Ixus 800 IS. Liten, smäcker, skaplig bildkvalitet, ok zoomomfång och framför allt bildstabilisator vilket jag av egen erfarenhet vet är guld värt.
Nackdelar: Kanske prislappen och att den inte är lika vidvinklig som vissa andra modeller.

Jaadu Niklas, det är inte lätt att välja kompakt..har själv haft alldeles för många..

Nu har jag en C S80 som är ganska tjock och en smula långsam autofokus för "action/ögonblicket" samt att den stora skärmen känns bräcklig men kanske inte är det. Vidvinkeln är bra för utsikter, hus/kyrkor, inomhus med många människor, närgångna porträtt etc. 8mpix gör att man kan beskärningszooma men bländaren är rätt dålig i teleläget. Fina färger men oskärpa i kanterna.

Hade en F10 som ger fina bilder (men en del kromatisk aberration) och perfekt med ljusstyrkan vid användbara 800 iso. Saknade optiska sökaren vid starkt solljus så det blev till att chansa lite men ok. F11 eller F30 ( om några veckor) är nog ett bra köp.

Hade en Sony P120(P200) som är snabb och bra och nu ersatts av W30/50 etc och de tror jag är bra. Gillade inte att P120:an brusreducerade mycket redan i kameran men annars en ok och skarp kamera. En vän har en N1 och de verkar trevliga men jag skulle inte köpt en (risk för repor på skärmen). T-serien känns mest som en design-grej och de gillar jag inte fotografiskt.

Såhär efteråt gillade jag de små (men frustrerande långsamma) ixusarna från förr men de nya har för dålig bildkvalitet för min smak men är å andra sidan snabbare. Även Nikon coolpixarna var bra förr men nu vet jag inte riktigt..kanske en Canon 350/NikonD50 är det kompaktaste som är tillräckligt bra:).

Kanske var det till nån nytta..
Lycka till!
mvh/Kalle
som haft Nikon D2x och nu har Canon 5D som resekamera..

niklasmagnus skrev:
Jag håller på att bli tokig. Har letat kamera nu ca 2 månader. De kameror jag varit inne på nu senast är:

Sony T9
Sony T30
Sony N1
Sony W50/70

En stor anledning till jag har kollat på dessa är att de har bra batteritid samt att det är rel. små. Jag har även kollat på nån casio modell (kommer ej ihåg vilken). Jag börjar vara less på att informationssöka och jag behöver kameran ganska svart också.

Jag skulle var mycket tacksam om någon kunde tipsa om en spceific kamera samt motivera lite kort varför den skulle vara en bra komapkt resekamera.

MVH
Niklas

Jalong skrev:
Ok! Då säger jag Canon Ixus 800 IS. Liten, smäcker, skaplig bildkvalitet, ok zoomomfång och framför allt bildstabilisator vilket jag av egen erfarenhet vet är guld värt.
Nackdelar: Kanske prislappen och att den inte är lika vidvinklig som vissa andra modeller.
IS är bra men bra iso är bättre och det är bara i ytterst få fall som IS är en fördel - se dpreview Forum Fujitalk: F30 vs IS 800.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1012&message=18502039

nutte skrev:
IS är bra men bra iso är bättre och det är bara i ytterst få fall som IS är en fördel - se dpreview Forum Fujitalk: F30 vs IS 800.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1012&message=18502039

Låter ok för min del bara vi kan enas om vilken kamera Niklas ska ha!
Fingrade på en Ixus 800 för ett tag sedan och blev förtjust. Därav mitt inlägg. Det jag annars riktigt längtar efter är en Canon S90 IS. Om det nu bara ville komma en sådan...

niklasmagnus skrev:
Hej. Jag har precis såldt min D70 då den var lite stor att dra på. Kommer dock sakna den gryma bildkvaliteten.
Canon Powershot S70 är den sista i raden av Powershot kamerorna som du kan fota RAW med och den är nog också den sista som har verklig bildkvalitet. S80:an lär vara sämre och har inte RAW.

Har du redan fotat RAW med din DSLR är det ingen skillnad med den här. Det blir underbar kvalitet på bilderna och du kan fota utan blixt på ISO 400 och efter tvätt och skärpning blir dom som t.ex. dom här två:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/647307.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/662662.htm

Den finns troligen inte kvar i Sverige men du kan få tag på den i Tyskland här:

http://www.geizhals.net/eu/a115966.html

Eftersom den är så bra är andrahandspriset dessutom högt och det är många som har den på sin lista.

Fuji E900 är också en bra RAW kamera som ger fina bilder. Men tänker du köra RAW så är deras RAW konverter inget bra enligt CyberPhoto.

Hör av dig om du köper S70:an jag kan ge dig många tips./

REKOMMENDATION Kompaktkamera

Jag vet hur det är att leta efter kamera.

Nyligen var jag själv ute och letade efter en kompaktkmera för min Ixus hade pajat, spräckt display = kassera.

Man ville ha den perfekta kompakt kameran utan att det kostade för mycket. (tyvärr finns ingen perfekt) man får ta det som finns.

Kriterier för ny kamera:
-Lång batteritid
-Lågt brus
-Bra bilder
-Skyddsglas på display
-Automatik och Manuella inställningar
-Snabb

Alla möjliga kameror fanns med på önskelistan, så det var bara att surfa runt och läsa tester.
Men alla hade problem med brus vid vagt ljus även om de hade bildstabilisator.

Av en händelse läste jag en artikel i en Göteborgs tidning om Fuji F11 som var bra i svagt ljus.

Hittade tester på F10 och F11 vilklet gjorde mig intresserad.

Åkte in till fotohandlen och testade att fota i butikens mörkare vrår, japp, det visade sig att den hade lågt brus jämfört med andra kameror.

Vi kom överens om bra pris med minne.

Har haft den nu i 2 månader och är nöjd, Fuji har verkligen lyckats få ner bruset på dessa modeller.

Jämför brus själv på länken nedan

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf10zoom/page7.asp

F11 och F30 har nog likadan CCD sensor som F10.

Fotobutiken där jag köpte kameran i använde enbart Fuji kameror när de tog bilder för att använda i annonser, kanske beroende på lågt brus.!?

(obs! F11 har upp till 15 sekunder slutartid)

Åk och testa F11 eller F30.

MVH

Tack för tipset Svante. Jag har kollat en del på denna oxå förr. Det varkar en mycket bra kamera, men den kostar ju en slant, kameran i säg är väl inte FÖR dyr (men i överkant) utan det blir lite för mycket pengar när man även måste inhandla minnskort och extra batteri. Sen tycker jag att tjockleken på 26,4mm är lite för tjock.

Finns det nå tester på denna kameran förutom cyberphotos?

Var på Cyber jag kollade testbilderna och tyckte kort och gott att Ixusen var bra nog för mina kriterier. Men jag kanske var för snabb med att dra till med en kamera som kändes riktigt skön i handen? Nu när jag kollar på Cybers testbilder med F11 så syns det ju riktigt tydligt att den här helt grym på höga ISO-tal. Så det kanske är den eller kommande F30 som är den bästa?

Christer: Jag har bilivt tipsad om S70n tidigare, Och jag är imponerad av bilderna denna kamera tar. MEN den är inte gjort för att ha in byxfickan. En tjocklek på 39mm är inte kul. Min gamla Minolta F100 var 32mm och den var på tok för tjock. Men tack för att du tog dig tid.

Ingemar: Denna fuji F10/11/30 verkar ju vara överlägsen när det gäller bilder vid svagt ljus. Men det är ju inte allt. Den lidar av ganksa mycket Kromatisk aberration. Sen är även denna kamera lite för tjock, 27mm. Det är ju rätt pris på F11 ialla fall.

En lite föjldfråg ang fuji kamerarona. Har du ändrar din kompaktfoto stil med F11n, använder man alldrig mera blixten är man köpt denna kamera? Är mörkerbildresultat så viktigt att man kan kompensera på ljusmiljöbilderna?

F11 och blixt

Visst ändrar man lite på fotograferandet när det är så lite brus i bilderna.

Med de tidigare kamerorna var man ju tvungen att använda blixt ofta, och tyvärr vart det röda ögon ofta oavsett kamera.

Gissa om man är trött på att redigera röda ögon.

Exempelvis Nikon har löst det på ett bra sätt med inställningen "face priority" som med mjukvara tar bort röda ögon i bilden.
Jag har testat det och det fungerar.
Men den får problem om det är många ansikten i bilden.

Med min F11 kan jag ta många fler bilder utan blixt vilket är mycket positivt.

Visst är lågt brus inte allt, mem om man kan ta många fler bilder utan blixt är det värdefullt.

MVH

Niklas: Bara en liten fundering. Har du varit och känt på kamerorna i butik? För mig är det viktigare än att läsa tester. Känna hur den ligger i handen, hur man kan manövrera knapparna, hur snabbt den startar, hur snabbt den zoomar, hur snabbt den fokuserar, hur skärmen ser ut när man kör midje- eller överhuvudetskott etc etc. Kort sagt, vilket helhetsintryck kameran gör på mig.

Om jag skaffar en ny kompakt så blir det som komplement till min system och med kanske lite andra krav då. Det som jag vill ha hos kompakten är då att kunna dra den ur fickan och komma till skott på ett ögonblick. Kanske utan att ens behöva lyfta den mot ansiktet. Jag kände mycket tydligt att Canon S80 levde upp till dessa krav. Samtidigt som jag greppar kameran i fickan drar jag frontluckan åt sidan så att den är skjutklar i samma sekund jag fått upp den. Rejäl lucka! Ingen liten "on"-knapp att fumla efter.

När man bor i Luleå så finns det mycket få kamerabutiker. Och om de har någon hemma så är det sällan den man söker efter. Men jag har klämt lite på w50, w100, casio s500 (tror jag den hette) samt några till som dock inte är så intreserad av.

Cyber i Umeå brukar ju ha rubbet inne. Kanske värt att ta turen?
En annan tanke. Vart ska du resa? Kanske finns alla modeller vid resmålet och dessutom till ett billigare pris?

Man skulle kanske ta en tur till umeå ändå. Får göra det efter att min tentaperiod då. Att köpa kamera när jag är utomland är inte ett alternativ då jag åker först efter jul/nyår och jag vill ha en i sommar. Samt att jag gärna köper är i sverige.

Tester på F10 F11

Kamera och Bild testade F10; då köpte jag kameran. Är helnöjd med det mesta (utom skärmen i starkt ljus och menysystemet). Dom har också testat F11 och hittat vissa förbättringar.

Tjockleken: Jag har kameran i en liten smidig påse gjord av en avklippt barnstrumpa storlek ca 32. Faktum är att den då glider in i jack- eller kavajfickan utan problem; funkar sämre för jeansfickor.

niklasmagnus skrev:
jag vill kunna ha den i jeansfickan eller shortsfickan.

Det är ett säkert sätt att klämma musten (livet) ur kameran att ha den i byxfickan.
Jag hade min lilla panasonic i ficka och lyfte någor, kameran var i mellan och for till kamerahimlen.
Nu har jag lärt mig att alla små kameror är veka och att skärmen är löjligt lätt att trycka sönder.
Håll kameran högt så håller den bättre.

Kamera

[seriös]

Om du skall ut och resa så bör din kamera uppfylla följande:

* Liten
* Bra bildkvalitet
* Drivas på vanliga batterier
* Gärna vattentät/tålig

Jag har en kompis som tidigare var återförsäljare för Pentax och har testat hans Kamera Optio 43WR. Och för att vara så liten tar den sjukt bra bilder. Pentax har även en uppföljare som heter Pentax Optio WPi som även den är grymt bra. Kan verkligen rekommendera dem.

Mer info om alla dessa finner du nedan:

Optio 43 WR

Vattentät (JIS Klass 7)
4,0 megapixels
2,8X optisk zoom
Robust design
Snabb hantering
Video 640x480 pixels - 30 b/s
Uppstarttid endast 0,9 sekund

Pentax Optio WPi

6,0 megapixels
3X optisk zoom
Vattentät (JIS 8), robust design
Makro ned till 1cm
Superkompakt storlek, endast 22mm tunn
2.0 tum LCD Skärm
3 bilder per sekund

Priser och liknande: titta på www.pricerunner.se eller liknande. För mer info om pentaxkameror finner du på www.pentax.se som har väldigt mycket och bra information.

Ärligt: Detta är något du verkligen borde titta närmare på. Pentax gör väldigt bra digitalkompakter.

[/seriös]

ANNONS
Götaplatsens Foto