Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompatibilitet D700 och SB800

Produkter
(logga in för att koppla)

minimunk

Aktiv medlem
Jag har problem med att få min D700 och SB800 att fungera tillfredsställande ihop. Jag äger flera SB800 och får samma fel med alla blixtarna, notera också att allt fungerar perfekt när blixtarna sitter på min D80.

Problemen jag upplever är:
1. Konstant överexponering. Om jag sänker till -3EV så blir det bättre men fortfarande så fungerar det otillfredsställande.

Man kan gissa att det är avståndsmätningen som spökar. När jag har iso 4000, 24 mm brännvidd, F2,8 så ställer blixten in sig på 17 - 20 meter.

2. Mitt andra problem är att hjälp-AF på blixten aldrig aktiveras. Den är inställd på ON på blixten, och jag har letat bland inställningarna på kameran om det skulle finnas något där men utan resultat.

Någon här som kör SB800 tillsammans med D700 (eller D3, antar att de fungerar ganska lika..) och som kan ge mig lite vägledning?

1'an vet jag inget om.. låter märkligt att behöva köra -3 EV.

2'an skulle kunna ha att göra med AF-läget på kameran. AF-hjälplampan lyser bara när man kör AF-S om jag minns rätt. Om du har kameran i AF-C så lyser den inte.

Robert: Tack. Det löste fråga 2.

Nu är det enbart ettan som återstår. Det känns som att D80 skickar med avståndet till blixten, men att D700 inte gör det så närbilder (bilder på saker som är närmare än 6 meter typ) blir överexponerade.

Man kan ställa in exponeringskompensation för blixt på två ställen:

1. På blixten själv.
2. På kameran.

Observera nu att om du ställt t.ex. +3 på kameran och 0 på blixten så blir den totala kompensationen +3 (!)

Kompensation på blixten OCH kameran räknas in. Har du ställt kompensation för blixt på kameran? Kolla det.

Intill knappen för uppfällning av inbyggd blixt på D700:an finns en knapp för blixtkomp, tryck på den, det ska stå 0.0, annars får du justera.

Vet inte om det är detta som spökar men värt ett försök.

Har haft samma problem till och från

Robert: Tack. Det löste fråga 2.

Nu är det enbart ettan som återstår. Det känns som att D80 skickar med avståndet till blixten, men att D700 inte gör det så närbilder (bilder på saker som är närmare än 6 meter typ) blir överexponerade.

Har konstigt nog samma problem med min D700 och SB-800 ibland.. Kontakterna på kameran är inte skitiga? Har för mig att det funkade bättre efter att jag rengjort dem försiktigt med ren sprit.
Just nu verkar det fungera bra men jag tror att det var ett kommunikationsfel mellen kameran och blixten.

Mvh Anders.

Przemek: Jag tror du har fel, om blixten är inställd på -3 så får jag exakt samma exponering oavsett om kameran är inställd på 0 eller -3.

Hur som helst så är problemet kvar även fast kameran står på 0. Jag tror att det har något med avståndsmätningen att göra, eftersom det i displayen på blixten står 17 - 20 meter.

Przemek: Jag tror du har fel, om blixten är inställd på -3 så får jag exakt samma exponering oavsett om kameran är inställd på 0 eller -3.

Hur som helst så är problemet kvar även fast kameran står på 0. Jag tror att det har något med avståndsmätningen att göra, eftersom det i displayen på blixten står 17 - 20 meter.

Nej jag har inte fel, det är så nikons blixtar funkar. Testade nyss och kamerans inställning påverkar likaväl som blixtens inställning. Vet inte om du har blixten inställd på TTL eller M? Du kanske har den på manuellt läge? - och då funkar ingen automatik. Sedan kan problemet vara att kameran och blixten inte kan prata med varandra, testa rengöra kontakterna. Testa andra objektiv och se hur det blir.

Om du har olika objektiv på din D700 och din D80 så kan det mycket väl bero på det. Jag har för mig att äldre AF objektiv som inte är "AF-D" inte skickar någon avståndsinformation till kameran (som då inte heller kan skicka vidare till blixten). Så om du t.ex. har en Nikkor AF 50mm/1.4D på din D80 medan du har en äldre Nikkor 50mm/1.4 på din D700 så borde det ge liknande problem. Såvida jag inte är helt ute och cyklar ;-)

Przemek: Jag kör TTL, får du olika exponeringar om du kör -3 på blixten och sen -3 på kameran, jämfört med om du kör -3 på blixten och 0 på kameran? I övrigt verkar de prata med varandra, den skickar med brännvidd, bländare, iso etc till blixten..

boldten: Nja. På min D700 har jag 24 - 70, och på D80 så har jag haft 18 - 135, 50 1.4, 70 - 300 etc. Aldrig några problem på den inte.

Något som jag observerat nu är att om jag sänker iso till typ 400 så blir det bättre, men jag vill ju ha ett högt iso för att få ljusa bakgrunder bakom motivet. Om jag sänker isot så sänks även avståndsmätningen på kameran. Kan det vara så att den inte klarar av att lysa tillräckligt kort tid för att man ska kunna fota saker inom 6 meter med iso 4000?

Przemek: Jag kör TTL, får du olika exponeringar om du kör -3 på blixten och sen -3 på kameran, jämfört med om du kör -3 på blixten och 0 på kameran? I övrigt verkar de prata med varandra, den skickar med brännvidd, bländare, iso etc till blixten..

boldten: Nja. På min D700 har jag 24 - 70, och på D80 så har jag haft 18 - 135, 50 1.4, 70 - 300 etc. Aldrig några problem på den inte.

Något som jag observerat nu är att om jag sänker iso till typ 400 så blir det bättre, men jag vill ju ha ett högt iso för att få ljusa bakgrunder bakom motivet. Om jag sänker isot så sänks även avståndsmätningen på kameran. Kan det vara så att den inte klarar av att lysa tillräckligt kort tid för att man ska kunna fota saker inom 6 meter med iso 4000?

Kan det vara så tror du? 17-20 meter står det ju. 6m är inte inom det intervallet. Som du mycket riktigt själv har listat ut så kan man inte reglera ljuset så bra.

Jag trodde faktiskt först att du hade skrivit fel och menade 400 och inte 4000 ISO i det första inlägget.

Problemen jag upplever är:
1. Konstant överexponering. Om jag sänker till -3EV så blir det bättre men fortfarande så fungerar det otillfredsställande.

2. Mitt andra problem är att hjälp-AF på blixten aldrig aktiveras. Den är inställd på ON på blixten, och jag har letat bland inställningarna på kameran om det skulle finnas något där men utan resultat.

Någon här som kör SB800 tillsammans med D700 (eller D3, antar att de fungerar ganska lika..) och som kan ge mig lite vägledning?

1. I manualen till SB-800(sid 31 i den svenska) så står det att TTL-mätningen bara fungerar till ISO 800, sen måste man kompensera manuellt.

2. AF-belysningen verkar bara funka när man har D700 inställd på Automatisk AF. Irriterande som tusan.

//H

2. AF-belysningen verkar bara funka när man har D700 inställd på Automatisk AF. Irriterande som tusan.

//H

Vad menar du med "automatisk AF"?

Jag kör D700 och ett gäng SB800. Sålänge jag håller mig till S-läge på AF, och väljer en av de fokuspunkter som har en korssensor, har jag inga problem med AF-illum på SB800 oavsett vilken AF-mode jag väljer. Väljer jag en av de andra fokuspunkterna får jag ingen AF-illum.

(Som kuriosa kan dock nämnas att när jag körde Tamron 28-75 så funkade inte AF-illum alls, men på min Nikkor 24-70, Sigma 105, Sigma 120-400 så funkar det utmärkt).

Vad menar du med "automatisk AF"?

Jag kör D700 och ett gäng SB800. Sålänge jag håller mig till S-läge på AF, och väljer en av de fokuspunkter som har en korssensor, har jag inga problem med AF-illum på SB800 oavsett vilken AF-mode jag väljer. Väljer jag en av de andra fokuspunkterna får jag ingen AF-illum.

(Som kuriosa kan dock nämnas att när jag körde Tamron 28-75 så funkade inte AF-illum alls, men på min Nikkor 24-70, Sigma 105, Sigma 120-400 så funkar det utmärkt).

Hm... Manualen säger att man måste ha centerpunkten vald för att få AF-illum i Dynamisk/Enkel AF. Men det stämmer inte. Jag kan flytta runt mellan några punkter i mitten och fortfarande få illum (därav att jag trodde att det hängde på korssensorerna).

Mysko.

1. I manualen till SB-800(sid 31 i den svenska) så står det att TTL-mätningen bara fungerar till ISO 800, sen måste man kompensera manuellt.

Tack så mycket!

Det jag egentligen vill åstadkomma är att i mörka miljöer, typ mingelbilder-tillfällen, ha ett högt iso, öppen bländare och en inte allt för lång slutartid för att återge miljön bakom människan i fokus, och sen blixten för att lysa upp personen som fotograferas och för att få den personen ordentligt skarp.

Men det går tydligen inte att göra så, utan jag får kompensera det låga isot med en längre slutartid och helt enkelt acceptera att människorna i bakgrunden som rör sig kommer bli toksuddiga av rörelseoskärpa.

En annan relevant sak som jag upptäckte nu. När jag bläddrar runt bland de olika lägena på blixten så kommer jag inte åt i-TTL, utan bara TTL och TTL BL. Varför är det så?

För att du inte har kikat på sidan 311 i den svenska manualen till D700? ;)

Det betyder att det är samma sak. D700 kan bara använda iTTL (samt iTTL BL) och inget annat. Blixten behöver inte indikera något annat. Så TTL på blixten betyder iTTL

För mig så låter det som om ni har ett kommunikationsfel mellan kamerna och blixten. Speciellet som expkomp på blixten inte fungerar. Det SKA fungera. Inställd expkomp på kameran och blixten läggs ihop. Så om du väljer -3 på blixten och +3 på kameran så blir det 0.

Gör rent alla kontakter och om det inte räcker så skulle jag åka till verkstad.

Det betyder att det är samma sak. D700 kan bara använda iTTL (samt iTTL BL) och inget annat. Blixten behöver inte indikera något annat. Så TTL på blixten betyder iTTL

För mig så låter det som om ni har ett kommunikationsfel mellan kamerna och blixten. Speciellet som expkomp på blixten inte fungerar. Det SKA fungera. Inställd expkomp på kameran och blixten läggs ihop. Så om du väljer -3 på blixten och +3 på kameran så blir det 0.

Gör rent alla kontakter och om det inte räcker så skulle jag åka till verkstad.

Men det faktum att han kan välja "BL" betyder ju att kommunikationen fungerar, eftersom du inte kan välja detta utan att blixten 'vet' att kameran är inställd på att tillåta Auto FP?

Men det faktum att han kan välja "BL" betyder ju att kommunikationen fungerar, eftersom du inte kan välja detta utan att blixten 'vet' att kameran är inställd på att tillåta Auto FP?

Felet behöver inte ligga i själva blixtkontakterna. Det kan vara fel i någon annan kommunikation. Om jag förstod tidigare inlägg korrekt så verkar avståndsinfon vara helt uppåt väggarna. Det om något tyder på att något "fel är trasigt". Avståndsinfon borde i och för sig inte påverka så mycket som 3 steg. I princip det enda den används till är att hjälpa kameran att bortse från ljusstarka objekt i bakgrunden, tex en sol, lampa etc. Inte så mycket för själva huvudexponeringen. Det är förblixtarna som gör detta.

Det kan egentligen vara vad som helst. Min egen 800:a åkte i golvet för något år sedan. Den satt fast på kameran som hängde på axeln. På något sätt hade min tjocka vinterjacka låst upp låsarmen på blixten och blixten ramlade av, rakt ner i ett betonggolv. Blixtröret gick sönder men på ett ytterst konstigt sätt: Den gav full effekt hela tiden. Oavsett inställning. För mig så innebär ett trasigt blixtrör att det inte brinner av. Inte att det brinner av med full effekt...... Strunt samma. Det kostade mig om jag minns rätt knappt en tusing att laga den.

Vi kan spekulera hur mycket som helst men faktum är att om alla inställningarna är korrekta och kontakterna rengjorda så kan vi inte göra så mycket mer än att lämna in prylarna till verkstad.

Kolla att alla expkomp är nollade. Sätt systemet på ttl eller ttl-bl och skjut. Blir det fortfarande fel så skulle i alla fall jag lämna in den.

ps. Kom just på att du hade ju en D700:a. Vad händer om du använder den inbyggda blixten med samma glugg? Fungerar det bättre? Stämmer avståndinfon då?

ANNONS
Götaplatsens Foto