Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Komplett mjukvara för mina behov

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har letat mjukvara på gratismarknaden utan att hitta något riktigt komplett. Jag vill kunna överföra, tagga och organisera bilder direkt vid överföring. I övrigt är jag fotograf på hobbynivå. Det handlar mycket om "150 strandbilder från semestern som behöver lite blåare himmel och vitare sand" o.s.v. Alltså ganska enkel och likvärdig redigering på ganska stora mängder bilder.

Jag har en lite äldre version av Photoshop som jag behärskar hyfsat för mer avancerad redigering på enstaka bilder. Picasa klarar vissa delar, Windows integrerade funktioner klarar en del, Canons bifogade mjukvara klarar en del o.s.v. men jag hittar inte något som klarar både organiseringen, lite redigering, och kanske lite till, så nu tittar jag på alternativ som får kosta lite.

Skulle Elements räcka för mina behov, eller behöver jag Lightroom? Finns det andra alternativ - gratis eller max några tusenlappar som funkar för detta?

[Edit] Såg att det finns testversioner för både Lightroom och Elements så det är väl bara att testa då... ;)

När det gäller sortering så har Elements och Lightroom i princip samma verktyg och funktioner. Så Elements är alltså en kandidat till en tredjedel av priset.

Hmmm, lite synd att jag testade Lightroom först då ;) Har gått igenom dom flesta guider på Moderskeppet och fått hyfsat flyt i arbetsflödet med Photoshop men Lightroom ger en del fördelar när det gäller enklare redigering. Jag måste nog kolla vidare på om det funkar med batcher, macron o.s.v. i Lightroom också.

Jag hittar dock ingen funktion att välja vilka bilder man vill hämta från kameran. I Canons mjukvara kan man välja att tanka över alla, eller bara dom bilder man väljer själv. Är detta möjligt i Lightroom/Elements?

Javisst, i LR väljer man vilka bilder man vill ladda ner/importera från minneskortet. Sen sorteras de automatiskt efter den dag de är tagna, i alla fall som jag ställt in programmet.

Har testat båda under ett par dagar. Elements verkar fylla mina behov helt OK. Riktigt bra på att sortera och "katalogisera". Redigeringsverktygen räcker för enklare redigering och jag har ju Photoshop om det kniper. Nackdelen är väl att det är väldigt systemkrävande.

Jag har en "mediadator" som styr TV, film, foto o.s.v. centralt i huset. Min tanke vara att importera och färdigställa alla bilder i album på en bärbar (något år gammal) med extern disk, för att sedan kopiera allt till mediadatorn och visa på någon TV i huset. Problemet är att jag kommer att bli knäpp om jag ska vänta på alla händelser i Elements på den bärbara datorn.

Har jag Elements och Organizer öppet och ska öppna ett webbläsarfönster samtidigt så är det lagom att sätta på en kopp kaffe så den är färdig när Firefox har startat. Och behöver jag köpa en ny dator för att kunna köra Elements så blir ju totalpriset ganska högt...

Låter lite som fspot som jag vet finns till linuxsystem.
Möjligt att det finns en windowsversion.

Edit:
Nope, ingen windowsversion :(
Lika bra att byta operativsystem och slå ett slga för opensource ;)

Jag uppgraderade Picasa som ligger i mediadatorn för tillfället och när det gäller ansiktsigenkänning så fungerade det väldigt bra. Jämfört med Elements så var det blixtsnabbt och lättjobbat. För enkelhetens skull vore det nog smidigast och köra Picasa och Photoshop. Det skulle inte kosta mig en spänn...

Tyvärr har det en stor brist (vad jag kan se i alla fall).
Elements har underkategorier för att tagga bilder. I Elements kan man ha ett valfritt antal kategorier och underkategorier med fasta taggar samt söka på dessa genom att bara bocka i en ruta.

Jag gillar att ha fasta taggar i stället för att skriva fritext till varje bild. Även om Picasa sparar alla taggar i en lista så kan man inte se den och det är risk att man taggar samma typ av bilder på olika sätt. En typ av bilder kanske heter "sport" vid ett tillfälle och "idrott" vid ett annat. I Elements kan man ha en huvudkategori med "Sport" och under det "fotboll", "hockey", o.s.v. Söker man alla sportbilder kryssar man för "Sport", men söker man bara hockey så... ja ni fattar... I Picasa ser jag problem med att söka på det sättet.

Fasen!! När jag började skriva detta var jag helt inställd på Picasa, nu är det Elements igen... Jag vill bestämma mig så jag kan dra igång med att tagga ett tiotusental bilder...

ANNONS
Götaplatsens Foto