Annons

Komprimerad RAW-fil

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Jag köpte en Sony A7Riii som jag började plåta med direkt.
När jag sen laddade över bilderna till datorn så upptäckte jag att filerna bara var 45 Mb stora.
Jag kollade in inställningarna och såg att kameran var default-inställd på ”komprimerad RAW”.
Vad är det för skillnad på komprimerad RAW och icke komprimetad RAW?
Är det nån skillnad i kvalitet när jag importerar de ”okomprimerade” bilderna till Lightroom och jobbar med de mot en okomprimerad motsvarighet efter
att jag därefter sparat ut de?
 

alfin

Aktiv medlem
Sony's komprimerade råfiler är inte förlustfria, dvs en del data kastas bort, till skillnad från de flesta av konkurrenterna som har lossless compressed raw. Du lär dock knappast märka någon skillnad utom i mycket speciella situationer. Vill du ha helt förlustfria filer med Sony får du köra uncompressed, men filerna blir dubbelt så stora.
 

Taylor

Aktiv medlem
Lite som när man gör en mp3-fil av en wave då kanske?
Vad är det för speciella situationer där skillnaden blir då?
Storleken spelar ingen roll egentligen. Kanske vid de tillfällen då jag pumpar iväg 10 bilder i sekunden under en längre tid förstås.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om du redigerar extremt och/eller lyfter exponeringen mycket kan du se effekterna av deras komprimering. Jag kör nästan alltid komprimerat utom vid dessa speciella tillfällena.

/Stefan
 

alfin

Aktiv medlem
Det går att läsa mer här:


 

Taylor

Aktiv medlem
Om du redigerar extremt och/eller lyfter exponeringen mycket kan du se effekterna av deras komprimering. Jag kör nästan alltid komprimerat utom vid dessa speciella tillfällena.

/Stefan
Jag jobbar väldigt mycket i Lightroom om det kan räknas som extremt.
Vad menar du med ”lyfter exponeringen”?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du har kameran. Testa och se om DU ser skillnad. Om inte så kör på det du känner för. Det är extrema situationer som jag iaf ser skillnad. Så jag kör alltså normalt med komprimerade filer.

Landskap, astro och månfotografering kör jag ofta okomprimerat.

/Stefan
 
Senast ändrad:
ANNONS