Annons

Konica Minolta DiMage E500 något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Min fjortonårige son ska för egna pengar köpa en digitalkamera och tycker att Konica Minolta DiMage E500 verkar bra. 5 mpixlar, 3 ggr optisk zozom för 1495 kr inkl moms hos Cyberphoto. Vi letar recensioner av den men hittar inga, den ska finnas att köpa inom några dagar enligt Cyberphoto och andra nätförsäljare. Vad tror ni om den? Han ska åka med scoutförbundets segelbåt och skulle egentligen behöva t.ex. Pentax WP som är vattenskyddad men den är för dyr.

Jag gick in i första bästa fotoaffär idag för att kolla vad de rekomenderade för kamera under 2000 kr (inte till mig utan till flickvännens föräldrar).

Då rekomenderade de just den kameran. Borde vara ett gott tecken =)

Observera att uppladdningbara batterier och laddare INTE medföljer enligt cyberphotos spec.

Förhoppningvis har Konica Minolta gjort något batterikonsumtionen, men min Minolta 7hi slukade batterierna på 30 minuter om jag använde den stora lcd-skärmen för att leta motiv.

Jag har kollat på specifikationerna på minoltas hemsida och den verkar väldigt bra för det priset. Men 5 megapixlar på en 1/2.5-tums CCD ger antagligen en rätt brusig bild. Några andra saker som inte verkar vara så bra är att blixten laddar på 6 sekunder och att batteritiden räcker till ca 80 bilder enligt minoltas hemsida. Men den verkar bra till resten av specarna. Men som nybörjarkamera är den nog perfekt. Fast 5 megapixlar kanske inte är nödvändigt?

ANNONS
Götaplatsens Foto