Annons

Konica T3 som strular

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Har en Konica Autoreflex T3 vilken strular en del. När jag matar fram en ny bild så spänner den slutaren... för det mesta. Men när jag har film i så får den för sig att öppna slutaren vid framdragning och varpå jag får mata fram en ny ruta. Väldigt ofta får den för sig att göra exakt likadant igen vid nästa försök med påföljden att jag får massa exponerade bilder vilka jag inte hade tänkta att ta. Jag kan inte återskapa problemet utan film utan det händer bara med film i kameran. Har satt tummen på "grunkan som matar fram film" för att försöka återskapa problemet men utan framgång.
Har en annan trasiga T3a som jag försöka plocka ner till beståndsdelar för att se hur saker och ting hänger ihop men jag får baske mig inte isär kameraskrället.

Nån som ev. kan ha något tips?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Det är tyvärr bara att försöka reparera den själv eller slänga skiten. Har en likadan med ett liknande problem. Finns bara en analog kamera jag känner att jag kan lita på, det är min Nikon Fm2. Tyvärr är slutarljudet så fruktansvärt högt och obehagligt så den blir mest ståendes i ett skåp.
 

jseffel

Aktiv medlem
Lyckas inte reparera den själv tyvärr. Värdet på kameran är väl ca 200kr så att skicka iväg den känns sådär. Det här är min 4e Konica som strular så nu tror jag att jag ger upp och fortsätter köra min EOS 1N som är hyfsat stabil... en något yngre dam om än bedrövligt tung.
 
ANNONS