Annons

konkurrensfråga....

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
konkurrensfråga....

Jag har en liten fundering angående konkurrens....

Det är så att jag bor på en liten ort (med betoning på liten). På orten finns det en man som bedriver en mindre alteljéverksamhet och har funnits i många år. Det är en trevlig man som jag har pratat en del med. Han vet om mitt intresse för foto och jag har vid ngt tillfälle rådfrågat honom.

Jag har nu på senare tid fått en del fotouppdrag inom hund/katt/hästfotografi. Dessa har jag hållit väldigt låg profil på då jag inte själv har verksamhet utan enbart gör detta för skojs skull. Det betalt jag har tagit har rört sig om ersättning för mina utlägg för resa & framkallning av beställda bilder.

Jag tycker detta är så pass roligt och det ger mig mkt erfarenhet så jag vill gärna fortsätta med dessa uppdrag. Dock känner jag det lite jobbigt med alla resor och skulle gärna vilja utföra uppdragen på närmare håll.

Det jag nu funderar över är om jag kan/bör marnadsföra mina tjänster på orten eller om jag bör avstå av hänsyn till den fotograf som redan finns på orten.
Man vill ju inte stöta sig med byborna när man bor i en liten håla som denna :)


Vad tycker ni?


/C
 

lottawe

Aktiv medlem
Självklart ska du marknadsföra dig på orten (så länge du inte bor i Grums;))

Jag har varit i samma sits, men marknadsfört mig även i denna lilla hålan. Går dessutom fortfarande in hos ateljefotografen då och då. Senast sålde han leende ett av sina motljusskydd till mig för 25:- då jag berättade att jag slagit sönder mitt. Han hade ett gammalt sånt över och är alltid lika trevlig:)

Kan tyvärr inte påstå att mitt intryck är att det är lätt i småhålor, men det kan ju säkert variera. Här är det iaf långt från lätt. Det funkar inte alls om jag ska vara ärlig, men en och annan annons i bladet här ibland tycker jag ändå är värt ett försök..

Jag jobbar alltså mest utanför denna hålan, men har försökt marknadsföra mig här också, fast privatpersoner är definitivt ingen vidare marknad (det är inte värt att jobba för det de tror de ska få det för) och företagen här tycker oftast att de klarar sig med sina egna gamla digitalkompakter.
Det som funkar bättre här är att sälja befintliga bilder.
 

SixBySix

Aktiv medlem
Konkurrens är bara bra för alla inblandade parter. Det är klart att risken finns att någon tar illa upp. Mitt råd är att tala med fotografen som du ju tycks stå på god fot med. Berätta för honom att du har tänkt börja leta lite uppdrag på närmare håll. Förklara samtidigt att du inte har någon illvillig avsikt, att stjäla kunder, med detta utan att du bara vill försöka utvecklas som fotograf själv. Jag tror att du bara får positiv respons och att han absolut inte tar illa upp. Att tala om detta för personen först tror jag undanröjer alla grunder för missförstånd eller osämja.
Det är väl egentligen samma sak vi gör här på fotosidan. Flera av oss bor i samma "område" som andra fotografer och vi konkurrerar i viss mån om en del uppdrag. Ändå ger vi varandra goda råd (yrkeshemligheter ;-) och stöttar varandra i god anda.
Lycka till!
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Tack Lotta & Niclas för era svar!

Och Lotta, det är inte i Grums jag syftar att marknadsföra mig :)


Skämt åsido, det är verkligen inte lätt detta. Jag har gruvat mig länge för att gå ut på orten med marknadsföring, även om de allra flesta vet vem jag är och att jag fotograferar mkt.

Jag skall nog göra som Niklas säger och prata med min "kollega" så att han inte missförstår mig. Min tanke är ju verkligen inte att stjäla det lilla kundunderlag han har för sin verksamhet, utan igentligen bara försöka få chans att utveckla mig själv mer.

Han fotar ju mest porträtt, pass, konfirmander & brudpar- vilket inte intresserar mig. Så kanske jag får ha mina husdjursmodeller för mig själv utan att det skall bli tandagnissel :)

Tack för att ni tog er tid med mitt lilla dilemma!

/C
 

lottawe

Aktiv medlem
Men ett tillägg.
Jag tycker nog du ska ta betalt om du marknadsför dig. Mer än för utlägg alltså..
Gör du det konkurrerar ni, gör du det inte ser jag det som ett rätt fult sätt att plocka av hans kunder.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
lottae skrev:
Men ett tillägg.
Jag tycker nog du ska ta betalt om du marknadsför dig. Mer än för utlägg alltså..
Gör du det konkurrerar ni, gör du det inte ser jag det som ett rätt fult sätt att plocka av hans kunder.
Det där har du väldigt rätt i Lotta, så hade jag faktiskt inte sett det. Tack för att du visade mig den vinklingen.

/C
 

Kijana

Aktiv medlem
Re: konkurrensfråga....

-Catherine- skrev:
Det jag nu funderar över är om jag kan/bör marnadsföra mina tjänster på orten eller om jag bör avstå av hänsyn till den fotograf som redan finns på orten.
Man vill ju inte stöta sig med byborna när man bor i en liten håla som denna :)


Vad tycker ni?

Det framgår inte om den andra fotografen också ägnar sig åt fotografering av husdjur. Men bara för att han har en ateljé och fotograferar brudpar innebär det ju inte med automatik att han jobbar med andra fotografiska inriktningar.

Att dumpa marknaden som Lotta var inne på är förstås fult. Men om ni är två fotografer på en liten ort som med era tjänster kompletterar varandra kommer ni nog förmodligen att båda tjäna på det.
 

lottawe

Aktiv medlem
Re: Re: konkurrensfråga....

Kijana skrev:
Att dumpa marknaden som Lotta var inne på är förstås fult. Men om ni är två fotografer på en liten ort som med era tjänster kompletterar varandra kommer ni nog förmodligen att båda tjäna på det.
Det är nog därför jag kunnat hålla mig vän med ateljefotografen. Vi plåtar inte samma saker. Jag blir dock uppringd av föräldrar ganska mycket oftare än jag tar uppdragen. Svarar att jag inte är billigarre än Conny och att jag inte plåtar atelje. En del vänder sig då åter till honom, medan andra inte vill ha ateljebilder, men det är sällan de vill betala det det kostar heller så mycket jobbat med sånt jobbat blir det inte iaf..
Jag tror majoriteten i hålan väntar till klassfoton eller erbjudanden i barngrupper som finns rätt ofta.
Många nöjer sig också med den där "Stjärnfotografen" som ju inte är nån stjärnfotograf när de ställer upp på stan två mil härifrån också..

Fast det med att dumpa priser..
Det är jag mot oavsett tjänsterna skiljer mot andra på orten eller inte. Det finns ingen anledning att sälja sig för billigt. Det man erbjuder tycker jag man ska klara att ta betalt för. Särskilt i en håla där ryktena sprider sig snabbt också. Det kommer antagligen bli ett he***te för den som gått ut för lågt att höja sen.
Och visst är jag mot det av konkurransskäl också, det erkänner jag. Jag skulle inte gilla om grannen köpte bra kamera, lärde sig plåta bra och började plåta ungarna på gården för 20:-/barnet även om jag inte hade tänkt plåta den gruppen själv för jag tycker att folk ska kunna betala för tjänster och se värdet i vad de får. Är alla vana att få gratis finns ingen grupp kvar att vända sig till för oss som lever på det sen heller..

Att dumpa priserna för mycket kanske i längden leder till yrkesfotografernas död?
 

RolandM

Aktiv medlem
SixBySix skrev:
Konkurrens är bara bra för alla inblandade parter. Det är klart att risken finns att någon tar illa upp. Mitt råd är att tala med fotografen som du ju tycks stå på god fot med. Berätta för honom att du har tänkt börja leta lite uppdrag på närmare håll. Förklara samtidigt att du inte har någon illvillig avsikt, att stjäla kunder, med detta utan att du bara vill försöka utvecklas som fotograf själv. Jag tror att du bara får positiv respons och att han absolut inte tar illa upp. Att tala om detta för personen först tror jag undanröjer alla grunder för missförstånd eller osämja.
Det är väl egentligen samma sak vi gör här på fotosidan. Flera av oss bor i samma "område" som andra fotografer och vi konkurrerar i viss mån om en del uppdrag. Ändå ger vi varandra goda råd (yrkeshemligheter ;-) och stöttar varandra i god anda.
Lycka till!
Anar jag en idé till kartellbildning?
 

Enfotograf

Aktiv medlem
Klart du skall marknadsföra dig.
Konkurrans är aldrig fel och jag kan tänka mig att det trots är en lite n håla så finns det plats för två aktörer. Sen har ni troligtvis olika tänkande när det gäller bilder så yngre kommer till dig och de äldre går till den andre av ren vana.

Det enda som kan göra honom "sur" är om du konkurrera med priset, lägg dig på hans nivå så skall det nog inte var anågra bekymmer.

Lycka till
 
ANNONS