Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

fight

Medlem
Jag vet inte ens om jag är i rätt forum men jag behöver snabba tips vad det gäller att fota ett liveband på nattklubb. Och då menar jag slutartid, bländare etc.

Tack!

Även om jag själv inte fotat jättemånga konserter än har jag ändå tre små tumregler:

1.) Absolut ingen blixt. Det naturliga ljuset på konserter slår allt.

2.) Ljusstarkt objektiv (minst f2,8, men knappt mitt Sigma 30mm/1,4 hänger med alla gånger) för färgbilder.

3.) Fota hellre svartvitt om du har ett objektiv som ej är särskilt ljusstarkt. Varför? Jo, kompensationen du måste göra i höga ISO-tal för att få hyfsade slutartider som går att handhålla genererar en hel del brus - något som jag personligen tycker fungerar i svartvitt men inte på färgbilder.

I övrigt gäller det att vara mycket aktiv med kameran. Man vet aldrig när den perfekta konsertbilden dyker upp...vad som helst kan hända när som helst...!

Lycka till... :)

Enligt din profilsida har du som enda objektiv Canon 15-55/3,5-5,6, vilket såklart fungerar även om det inte är optimalt. Jag brukar alltid köra helmanuellt (M) på konserter, tycker det blir lättare. Ställer alltså in slutartid, blänadre och ISO själv, men vitbalansen skiter jag i helt. Plåta i RAW-format så kan du fixa det i efterhand.

I ditt fall skulle jag ställa bländaren på det maximalt tillåtna (3,5 vid 18mm) och slutartiden på omkring 1/60 och sedan testa mig fram med ISO-tal tills det blev en bra exponering. Räkna med att behöva dra på ordentligt för att kompensera för det ljussvaga objektivet - du kan mycket väl komma att behöva ISO 1600 om det är så dunkelt som det ofta kan vara på klubbspelningar. Jag skulle också med det objektiv du har endast hålla mig till att fota i 18mm-läget. Låt bli att zooma i någon större utsträckning med andra ord, din kamera är så högupplöst att du kan beskära bilderna i efterhand istället om du skulle vilja komma närmare. Zoomar du kommer ju bländaren krympa och 3,5 är redan det nog så litet, men allt beror också förstås på hur bra (och mycket) ljus som finns på klubben. Det kan bli mycket stå och vänta på bra ljus. Passa på när scenen är mycket upplyst, gärna av vitt ljus, då brukar bilderna bli bra. När scenen dränks i rött ljus brukar det knappt vara värt besväret, tycker sällan bilderna blir bra då.

Här är en bild från De Lyckliga Kompisarnas spelning på Debaser i onsdags. Här har jag använd f/1,8, 1/80 sekund och ISO 1600. Med andra ord hade det behövts ungefär ISO 3200 och 1/60 eller 1/50 sekund för att få samma exponering med f/3,5. Kan du få tag i ett enbensstativ så du kan komma ner i tider runt 1/20 utan rörelseoskärpa är det jättebra!
Lycka till och kom ihåg att en brusig bild är bättre än en suddig! Våga skruva ISO till max om det är nödvändigt.

Bilagor

• dlk.jpg
    dlk.jpg
    88.4 KB · Visningar: 420
Jag tycker att Manuellt eller slutarprioritet är optimalt. Man kan komma undan med rejält brus och kassa objektiv om man bara komponerar rätt. Komposition och att vara vaken för ögonblicken är det som är viktigast tycker jag.

Jag brukar försöka hålla mig till så hög slutartid som möjligt. Jag kör Bländarprioritet, på största bländare, och sen Auto ISO inställd på 1/100 eller så. Beror lite på vad för konsert det är.
På så sätt hålls 1/100 konstant, och när det blir bättre ljus, så dras ISO ner och det blir renare bilder. Funkar bra för mig.
Oftast ligger ISO på 1600 konstant, kan jag tillägga.

Aldrig fattat det där med att använda stativ och längre slutartid. Det blir ju rörelseoskärpa på folket på scenen då. Visst, det kan ju vara snyggt att ta med rörelseoskärpa i kompositionen och så, men överlag tycker jag att det blir bättre med hög ISO och skärpa i hela bilden.

Förmodligen lite kul att få feedback från Camilla hur det gick, eftersom hon bad om snabba tips så har gissningsvis konserten varit.

ANNONS
Götaplatsens Foto