Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

L-bracket

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas1960

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en L-bracket till kameran, googlar man så är det prylar från Smallrig som dyker upp i första hand. Jag antar att det är bra prylar men det kanske finns billigare? tips önskas.
Ännu viktigare är kanske val av snabbfäste på stativhuvudet, Smallrig har fästen men det verkar vara någon form av klämma istället för skruva åt som gäller, är det någon som testat? bra eller kasst? Finns det bättre allternativ?
Känner att jag behöver råd om det här tackar på förhand!

Man kan ha lite tur eller otur med de här grejerna: Det är tyvärr inte alla tilverkare som följer Arca-Swiss dimensioner exakt.
De av Smallrigs bottom plates och L-brackets jag har provat har varit bra, genomtänkta och funktionella.

Nu för tiden ligger väl Smallrigs grejer i ett mellanprisläge. Det finns billigare kinesiska knock-offs och det finns svindyra (ofta amerikanska, typ RRS) varianter. Det finns inget skäl att skicka en massa pengar till de dyrare märkena.

QuickReleasefästet till stativet kan spänna tag om kamerans bottenplatta genom att skruvas till lagom tryck eller genom att man drar i en spak som stannar i ett förinställt läge där kamerans bottenplatta inte har en chans att röra sig.

Båda kan fungera bra. Skruvfästena fungerar alltid men man måste skruva. Det är oftast inga problem.
Flip-over spaken eller vad heter fungerar lysande bra tills man ska fästa en annnan kamera eller bottenplatta i fästet. Då kan man ge sig den på att man måste justera om låsläget litegrann på grund av de alltför stora toleranser på bottenplattorna som är i omlopp.

Har du ofta bråttom när du sätter upp stativet så köp QR-fästet med spak. Om du inte har bråttom så kan skruvfästet funka lika bra.

Ungefär så. Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto