Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Konsten att känna sin utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Efter ett glas vin kom jag att tänka på en sak. Hade en Sigma 12-24 i vintras som jag tyckte var usel. Lämnade tillbaka den till affären. Det var synd eftersom jag tycker det är kul med så mkt vidvinkel. Hade ju läst om dåliga exemplar och så som man brukar vad gäller Sigma. För några månader sen köpte jag en begagnad av en trevlig kille här på fotosidan. Testfotade lite och såg att det var ungefär lika som i vintras. Osis tänkte jag. Sen igår och idag tänkte jag att jag använder den som de säger att man skall använda den. Dvs blända ner den till minst 8-11 eller något sånt och tänka på kompositionen och fokuseringen. Och hoppla, det jag fick nu var helt plötsligt något jag gillade kalas. Fantastiskt bra för en så vidvinklig optik. Tror det i viss mån gäller alla som gnäller, till en del är det hur man använder sin optik. Alla är inte knivskarpa och kontrastrika på full öppning när man viftar med kameran.

Senast ändrad:
Efter ett glas vin kom jag att tänka på en sak. Hade en Sigma 12-24 i vintras som jag tyckte var usel. Lämnade tillbaka den till affären. Det var synd eftersom jag tycker det är kul med så mkt vidvinkel. Hade ju läst om dåliga exemplar och så som man brukar vad gäller Sigma. För några månader sen köpte jag en begagnad av en trevlig kille här på fotosidan. Testfotade lite och såg att det var ungefär lika som i vintras. Osis tänkte jag. Sen igår och idag tänkte jag att jag använder den som de säger att man skall använda den. Dvs blända ner den till minst 8-11 eller något sånt och tänka på kompositionen och fokuseringen. Och hoppla, det jag fick nu var helt plötsligt något jag gillade kalas. Fantastiskt bra för en så vidvinklig optik. Tror det i viss mån gäller alla som gnäller, till en del är det hur man använder sin optik. Alla är inte knivskarpa och kontrastrika på full öppning när man viftar med kameran.

Intressant, Håkan Bråkan. Själv har jag en Sigma 10-20 mm, och den använder jag utan att tveka och med gott resultat på full öppning. På en Nikon D300. Har jag haft en extrem tur, eller är snacket om Sigmas ojämna kvalitet mest en myt? / mvh FiCa1

Intressant, Håkan Bråkan. Själv har jag en Sigma 10-20 mm, och den använder jag utan att tveka och med gott resultat på full öppning. På en Nikon D300. Har jag haft en extrem tur, eller är snacket om Sigmas ojämna kvalitet mest en myt? / mvh FiCa1

Jag har den också till min kroppade kamera. Har tidigare haft Canons variant, 10-22. Ser inte så stor skillnad mellan dem och jag tycker Sigman är helt ok. Men har du en som är skarp i kanterna på full öppning så skulle jag tro att du haft sådan extrem tur så att du är ensam i hela världen om det, för det är den inte. Snarare väldigt oskarp. Men fin i centrum. Nedbländad blir den kalas, om än fortfarande lite oskarp i kanterna, som den typen av objektiv oftast är. Jag tror att att det ligger lite i snacket om Sigmas ojämna kvalitet, fick testa tre 50/1,4 innan det var bra, men rör oftast att de inte fokuserar ordentligt, och oftast så på Canonkameror tyvärr, snyft. Mitt Sigma 50/2,8 makro havererade totalt för nån månad sen, snäckan för skärpeinställningen brakade, antagligen gjord i billig plast. men optiskt var den kalas, så det var synd.

ANNONS
Götaplatsens Foto