Annons

Konstfotogruppen

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kan man lägga till något kort men tydligt i beskrivningen om att verket är resultatet av en kreativ konstnärlig process, som började med en idé, en tanke, en önskan att gestalta ett uttryck, ...?

(Föreslå gärna en kompaktare, bättre text :)

För att undvika de där "påklistrade bildtankarna", för att höja ribban ett snäpp?

Skall man kanske berätta lite om sitt verk, hur det kom till, tanken - eller skall verket betraktas som på galleri, åskådren gör sin egen tolkning ofärgad av konstnären?
 

emtre

Aktiv medlem
Ingvar skrev:
Efter mycket stötande och blötande och filosoferande så kokades definitionen för bildkritikpoolen (numera gruppen) konstfoto ned till:

1) medvetet arbetar
2) konstnärligt uttrycksmedel

Räcker inte det? För den som tolkar detta rätt så innebär det att man inte laddar upp om än ack så skarpa och lyckade dokumentära bilder, porträtt, makrobilder, sportbilder, undervattensbilder eller vad det nu vara månne, utan man reserverar denna pool för bilder som arbetats fram med en medveten strategi att förmedla något på ett konstnärligt plan. Sedan måste var och en ta vid och tolka detta som den vill. ...
(Själva definitionen ville inte följa med när jag citerade)

Näe, jag saknar fortfarande något i definitionen. Det som är långsiktigt, del av ett begynnande eller utvecklat konstnärskap.

Ska man vända på steken och skriva vad poolen inte är till för? Eller blir det för svårt tråkigt?

Nåt som jag spontant känner när jag kikar runt i poolen idag är att poolen inte ska vara till för de gånger man 'testade lite och tyckte det blev ganska coolt' eller 'körde lite i ps och tyckte resultatet kändes ganska konstnärligt'.

Jag tror däremot precis som du på att bra beskrivningar underlättar oerhört. Kan man formulera nån bra fråga som gör det lättare att skriva en beskrivning som ger betraktaren nåt?

/Maria
 

hansen2

Aktiv medlem
Problemet, som jag ser det, är att folk uppfattat att konstfotopoolen ger/har gett intryck av att försöka definiera vad som är konst eller till och med bra konst. Det är alltså som upplagt för bråk.

Vad man istället bör inrikta sig på är att definiera vad poolen/gruppen inte är. Den är alltså inte ett facit eller instrument för att till syvende och sist tala om för alla och envar vad som är konst. På så sätt kan man skapa ett eget forum och atmosfär av vad vi här och nu uppfattar som fotokonst och att det någon annanstans kan det se helt annorlunda ut.

/Johan
 
ANNONS