Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig funktion ef-s 17-85mm f/4-5.6 is usm, laga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mruhr

Ny medlem
Hej,

Mitt objektiv verkar inte kunna fokusera när objektet är långt borta och i hög grad av inzoomning. Samma brännvidd fungerar väl om det är ett objekt som ligger nära (ett par meter till skillnad från 5-10 meter bort och längre). Den verkar först hitta rätt område men flippar fram och tillbaka utan att afn låser.

Vad kan orsaken vara och är det något jag kan fixa själv? Om inte går det att reparera och är det värt det? Vart går man i så fall i Stockholm.
 
Som svar på frågan "är det lönt att reparera" lär det bli ett klart NEJ.
Såg inte så svårt ut att få isär objektivet. Inga specialverktyg verkar behövas. Bara att se till att ha rätt spets på skruvmejseln.
Möjligen inte lika lätt att få ihop det, dock. :)
Kanske också kan vara svårt att få tag på rätt reservdel.

Jag undrar vad det kan vara som har fått flatkabeln att gå av så där tvärt.
 
Såg inte så svårt ut att få isär objektivet. Inga specialverktyg verkar behövas. Bara att se till att ha rätt spets på skruvmejseln.
Frågan gällde att lämna det till en verkstad.
Självpilleri kan man alltid leka med. Antingen går det eller så fungerar det inte sen heller. Kostar inget, om man inte behöver köpa delar.
 
Mitt objektiv verkar inte kunna fokusera när objektet är långt borta och i hög grad av inzoomning. Samma brännvidd fungerar väl om det är ett objekt som ligger nära (ett par meter till skillnad från 5-10 meter bort och längre). Den verkar först hitta rätt område men flippar fram och tillbaka utan att afn låser.
Hade liknande problem på mitt 17-85. Knappast lönt att reparera. Lyckades sälja mitt som reparationsobjekt på Tradera för 500 spänn för ett par år sedan.
 
Frågan gällde att lämna det till en verkstad.
Självpilleri kan man alltid leka med. Antingen går det eller så fungerar det inte sen heller. Kostar inget, om man inte behöver köpa delar.
Mitt svar gällde förstås den första frågan. Det blev kanske missvisande att citera ditt svar.
 
ANNONS