Annons

Konstiga bilder i min EOS400D.

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.
Tycker det blir så konstiga färger och kontraster i min EOS400D. Mörka, lite dova färger och ingen vidare detaljrik bild med otrolig skärpa, alltså ingen klar bild.
Har provat att ställa upp kontrast, skärpa och lite överexponering.Jämfört med vår gamla digitala kompaktkamera får vi nu sämre touch på bilderna. Har ni hittat den optimala sanningsenliga kontrasten på era bilder?
Jag vill kunna ta kort utan att behöva redigera varje gång för att det skall stämma med verkligheten.
Hur har ni ställt in skärpa, konstrast m.m?
Nämnas kan är att vi än så länge bara har kitobjektivet, men sååååå dåligt skall det väl inte vara?
Ha det bra.

Det är lättare om du har någon bild att visa upp!
Generellt så ger en kompaktkamera skarpare och mer färgmättade bilder direkt ur kameran jämfört med en systemare,Å andra sidan blir bilden ur en systemare så mycket bättre när du väl är klar.

Hej.
Nu har jag lagt ut två bilder på min sida under albumet motocross.
De två sista.
De är inte underexponerde och jag körde på ISO400.
Ser ni att det inte är stuns i dem eller är det bara jag/min dator?
M.V.H Digitalbrus.

Dels är det mulet. Blir inga bra färger då.
Sen luras nog kameran av snön som är vit och exponerar efter den. Kör manuell exponering.

Slutartiden är ju viktig för att få skarpa bilder och det kan vara svårt när det är mulet att få tillräckligt snabba tider. Ett ljusstarkare objektiv eller högre ISO är lösningen.

Jag tycker att det ser ut som att du ställt upp kontrasten alldeles för mycket. Mörka partier är ju alldeles igensotade samtidigt som snön är relativt bra exponerad. Mer färg hade ju inte skadat, men det går bra att göra efteråt.

Edit: Bilden med vurpan är ju helt klart ordentligt underexponerad.

Du hade kunnat exponera kanske två hela steg högre. Histogrammet avslöjar den extrema kontrasten också.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    73.8 KB · Visningar: 668
30 sekunder i PS... Har dragit upp ljuset med "levels" och "shadow/hilight". Hoppas du inte misstycker att jag lånade bilden.

Edit: Lösningen:

-Dra NER kontrasten i kameran.
-Dra eventuellt upp färgen.
-Exponeringskompensera upp emot +2 hela steg.
-Håll koll på histogrammet när du är ute och fotar. Exponeringskompensation kan man få mecka med ganska mycket. Du ska helst "exponera åt höger", utan att bränna ut något.

Kolla så att du inte har spotmätning som mätmetod, för då blir det garanterat knas om du mäter på snön.

Bilagor

• vurpa.jpg
    vurpa.jpg
    95.5 KB · Visningar: 664
Senast ändrad:
Tack så hemskt mycket för era svar, och framför allt arbetet med att redigera bilden.
Har gjort samma redigering och ökat ljuset.
Det här med histogrammet.
Hur skall den kurvan se ut om bilder är bra?
I många bilder vi tar ser den ut som en skateboardramp.
Jag vill kunna ta kort, åka direkt till fotoaffären för att framkalla utan att sitta och redigera varje bild hemma innan.
Menar om man bara tar lite familjekort med den och inga utställningsfotografier.
Än en gång, stort tack för er hjälp.

Här är min metod för att få perfekta snöbilder:

1. Ställ kameran på P. Ta en bild med bara snö i. Snön måste vara belyst av samma ljus som det du ska ta kort på.

2. Tryck på "WB" bak på kameran. Välj "Egen", längst ner till höger, tryck "Set".

3. Gå ner två steg i menyn och välj "Egen VB", tryck "Set". Välj snöbilden (bör vara den som syns i displayen), tryck "Set". Nu blir snön neutralt vit på bilderna och histogrammet visar rätt inför nästa steg:

4. Ställ kameran på M, manuell exponering. Nu får man prova sig fram vilken exponering som blir bra. ISO400, f8, 1/250s funkade bra på Vasaloppet. Viktigt är att ta några bilder med mycket snö i och kolla på histogrammet. Snön bildar en stor puckel på histogrammet som ska ligga längst ut åt höger, se bild i nästa post.

5. Voilá! Så länge ljuset är detsamma blir bilderna bra exponerade. Börjar det skymma får man höja ISO/öppna bländaren/sänka slutartiden.

Nu finns det fortfarande detaljer kvar i snön, det kan se ännu vintrigare ut om man låter snön bränna ut lite (överexponering) och låter vitbalansen dra åt det blå hållet.

Hej.
Oj oj oj, det är inte lite att tänka på.
Men vill man ha bra bilder finns det ingen genväg.
Skönt att det finns så många hjälpsamma fotografer på detta forum.
Ett stort tack allihop.
Nu skall jag sätta mig in i kameran på allvar en gång för alla.

Vi hade en underbart solid dag i Småland idag, ni också?
Provade ta några bilder med programautomatik ifrån altanen på husen brevid.
Den ena grannen har ett ljust klargult hus, vilket i min EOS400D blev ljust orange.
Alla bilder underexponerade.
Gick till fotoaffär för framkallning utan kompensering för underexponeringen för att se hur de blev. Jodå, alla var underexponerade och som de sade i butiken, himlens färger är inte roliga, konstigt blå, inte alls fin himmel.
Kamerna är nästan ny, tagit kanske max 100 bilder. Jag kunde lämna in kameran i butiken så kunde de ev rätta till exponeringen.
Hur gör de det detta nu då? Och vad kan det kosta?
Beställde den billigt ny från butik i Italien så garanti finns väl inte i Sverige.
Någon som gjort liknande innan?
M.V.H Digitalbrus.

Det verkar enklare att exponeringskompensera. Har du inte provat det?
Att färgerna blir knasiga beror på vitbalansen. Prova att ställa den manuellt.

ANNONS
Götaplatsens Foto