Annons

Konstiga filnamn från EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

darwin

Aktiv medlem
Min kamera har fått nåt konstigt spunk tror jag. Bilderna har tidigare hetat IMG_xxxx när jag fotat med någon av mina Canon-kameror. Nu sedan ett par veckor tillbaka har min 350D börjat döpa bildfilerna till _MG_xxxx i stället. Någon som känner igen detta eller som har någon aning om vad det kan bero på?

Är i och för sig inget stort problem, men knasigt ologiskt och något sätter griller i huvudet på mig.

/Kimpa =)

Det blir inte så bara när man tagit över x antal bilder? Verkar rätt logiskt då de sista siffrorna tagit slut, istället för att skapa en till börjar den om på filnamnet.

Testat nollställa räkningen?

_ i filnamnet indikerar att ni har valt AdobeRGB som färgrymd istället för sRGB. Alla de olika färgrymdsinställningarna markeras med olika begynnelsebokstav.

darwin skrev:
Min kamera har fått nåt konstigt spunk tror jag. Bilderna har tidigare hetat IMG_xxxx när jag fotat med någon av mina Canon-kameror. Nu sedan ett par veckor tillbaka har min 350D börjat döpa bildfilerna till _MG_xxxx i stället. Någon som känner igen detta eller som har någon aning om vad det kan bero på?

Är i och för sig inget stort problem, men knasigt ologiskt och något sätter griller i huvudet på mig.

/Kimpa =)

Du har ställt in färgrymden Adobe RGB i kameran. Ändra tillbaka till sRGB så blir numreringen normal igen.

Tack! Då vet man vad det beror på.

Om man fotar i raw spelar det någon roll vilken färgrymd man har kameran inställd på?

ANNONS