Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstiga filnamn från EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

darwin

Aktiv medlem
Min kamera har fått nåt konstigt spunk tror jag. Bilderna har tidigare hetat IMG_xxxx när jag fotat med någon av mina Canon-kameror. Nu sedan ett par veckor tillbaka har min 350D börjat döpa bildfilerna till _MG_xxxx i stället. Någon som känner igen detta eller som har någon aning om vad det kan bero på?

Är i och för sig inget stort problem, men knasigt ologiskt och något sätter griller i huvudet på mig.

/Kimpa =)

Det blir inte så bara när man tagit över x antal bilder? Verkar rätt logiskt då de sista siffrorna tagit slut, istället för att skapa en till börjar den om på filnamnet.

Testat nollställa räkningen?

_ i filnamnet indikerar att ni har valt AdobeRGB som färgrymd istället för sRGB. Alla de olika färgrymdsinställningarna markeras med olika begynnelsebokstav.

darwin skrev:
Min kamera har fått nåt konstigt spunk tror jag. Bilderna har tidigare hetat IMG_xxxx när jag fotat med någon av mina Canon-kameror. Nu sedan ett par veckor tillbaka har min 350D börjat döpa bildfilerna till _MG_xxxx i stället. Någon som känner igen detta eller som har någon aning om vad det kan bero på?

Är i och för sig inget stort problem, men knasigt ologiskt och något sätter griller i huvudet på mig.

/Kimpa =)

Du har ställt in färgrymden Adobe RGB i kameran. Ändra tillbaka till sRGB så blir numreringen normal igen.

Tack! Då vet man vad det beror på.

Om man fotar i raw spelar det någon roll vilken färgrymd man har kameran inställd på?

ANNONS