Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstigheter med D80

Produkter
(logga in för att koppla)

jBurman

Medlem
Hej, har några funderingar kring en D80 med kitgluggen 18-135 som jag införskaffade för några veckor sedan.

Ibland när jag drar igång kameran så visas texten "OFF" i lilla displayen. Kameran verkar helt låst, går ej att fota. Brukar försvinna när jag startar om kameran, men ibland behövs flera omstarter...lite störande. Hittar ingen info om detta i manualen, någon som har upplevt samma sak?

Sen, ibland så låser sig slutaren...blir helt svart i sökaren, går ej att fota. Kan vara så i några sekunder, sen släpper den. Har inte reflekterat över huruvida det sker i samband med OFF-meddelandet, kan vara så men jag är inte säker.

Sen, med jämna mellanrum så dyker ett felmeddelande ("ERR") upp. Försvinner efter omstart.

Vad tror ni, är det läge att lämna tillbaka kameran?

Mvh,
Johan

låter som om det är glapp i objektivet.
fick samma problem med min originalglugg (18-55) men har inte haft det sen jag bytte till Sigma 18-50:n ...

så testa ett annat objektiv :)

Troligen inte. Det skulle ju vara att dom (Expert) uppdaterade den innan jag köpte kameran, men jag tror inte det.

Hur uppdaterar man den, går det att göra själv eller måste jag lämna in kameran?

jBurman skrev:
Troligen inte. Det skulle ju vara att dom (Expert) uppdaterade den innan jag köpte kameran, men jag tror inte det.

Hur uppdaterar man den, går det att göra själv eller måste jag lämna in kameran?

På Canon så lägger du firmwareuppdateringen på minneskortet och sedan installerar kameran den själv. Förmodligen fungerar det på samma sätt på en Nikon. Kontrollera med bruksanvisningen innan.. Gör man fel kan det få trista följder.

tror inte det handlar om glapp i optiken. Händer då och då att jag får glapp mellan just 18-135mm optiken och huset, men det som händer då e bara att informationen om bländartalet försvinner i fönstret på ovansidan och det går inte ta några bilder. Löser sig genom o ricka lite på optiken o sen funkar det. Händer inte ofta men lite då o då.

Låter som ett mysko problem, aldrig varit något liknande med mitt ex. Uppstår detta ofta och är störande bör du nog lämna in den så dom får kolla på den. Men testa den senaste firmwaren först

Jag har svårt att se att en firmwareuppdatering skulle lösa problemet. Det är nog tyvärr bara att lämna in kameran.Låter mer som ett problem med on/off knappen.

jBurman skrev:
Sen, ibland så låser sig slutaren...blir helt svart i sökaren, går ej att fota. Kan vara så i några sekunder, sen släpper den.
Om det är svart i sökaren kan det bara bero på två saker, antingen är objektivlocket på (vilket jag förstås inte tror) eller så har spegeln fastnat i uppfällt läge. Varför den gör så har jag tyvärr ingen aning om.

Olle

Re: Re: Konstigheter med D80

Olle skrev:
Om det är svart i sökaren kan det bara bero på två saker, antingen är objektivlocket på (vilket jag förstås inte tror) eller så har spegeln fastnat i uppfällt läge. Varför den gör så har jag tyvärr ingen aning om.

Olle

Jo, det är nog som du säger att spegeln fastnar i uppfällt läge några sekunder. Det lustiga är att det inte har hänt i samband med att jag fotat. Kan hända att jag har kommit åt något på kameran, men det har hänt åtminstone 2 ggr...känns långsökt att jag skulle komma åt samma "grej" 2 ggr utan att märka det.
Nåja, har uppdaterat firmware nu, får se om det blir någon skillnad, annars blir det tillbaka till affären.

Jag hade problem med att kameran låste sig, det visade sig vara minneskortet som det var något fel på, vad det var för fel vet jag inte, men problemet försvann när jag bytte kort, men jag hade därimot inga spegellåsningar.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto