Annons

Konstigt fel med två bilder i D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där ser ut som en underexponerad rawfil, som du öppnat med PS autojustering ikryssad?
Isf. öppnad den med PS, kryssa ur auto och justera exponering själv.

idiom skrev:
var är det lila?

Jag tycker då att hela bilden skiftar i lila och blått. Randigt.

Dessutom ser de likadana ut som thumbnails i Bridge. Alla andra bilder ser normala ut. Även andra nattbilder som tagits precis efteråt.

eos30 skrev:
Det där ser ut som en underexponerad rawfil, som du öppnat med PS autojustering ikryssad?
Isf. öppnad den med PS, kryssa ur auto och justera exponering själv.

Jag kollade och det stämmer det du säger. För just dessa bilder föreslår programmet en exponeringsökning med +4.0 steg. Klickar jag bort bocken så blir bilden normal.

Tack för tipset! Alltid lär man sig något nytt :)

jan: nu såg jag, när jag tog av mig glasögonen och förstorade bilden :) , men det löste sig då

david: vet du vad du pratar om öht? varken a eller b tror jag på, det där med sensor pluggade jag in förut men har nu glömt, tror inte det är samma som varken sonys el d200. dessutom var det ju inget randigt brus vad jag förstår utan något programknas, eller?

Gör Nikon sina egna sensorer?

Jag har sett bilder med verikala brusiga ränder på bilder från d200 och sony A100 och nu kanske d80.

själv får jag horisontella ränder på min KM 5D, har också sett sånna ränder på bilder från D70, D50, några Penatax, KM5D och KM7D, gemensamt för dom är att dom använder sonys 6mpix sensor.

Mina ränder syns även på jpg-bilder från iso 800 och uppåt

I Kamera och Bild stod det om en pentax ägare som hadde så tydliga ränder att han fick kameran utbytt, KonicaMinolta i sverige tyckte mina ränder var normala, men på dpreview kan man läsa om folk i usa och österrike som fick sina sensorer utbytta, sen slutade KM med kameror så jag nöjde mig med det.

Prova att ta en bilden med jpg och högsta iso, ser du inga ränder då så är det nog inget att oroa sig för.

//dg

http://darg.mine.nu/foto/rand/

nej de gör nog inte egna, fast jag tror inte de har exakt samma som a100 eller d200, det gick såna rykten däremot, men jag kom inte ihåg hur det var, och d200 var ju ökänd för bandning när den kom, men inte d80.

har aldrig kört på högsta iso förut så jag testade nu på min d80, såg ingen bandning,

(hm kanske ska testa med sämre objektiv också)

d80, d200 och sony a100 har likadana sensorer, men annorlunda brus egenskaper pga annorlunda mjuk och hårdvara, främst dock mjukvaran skulle jag gissa

ANNONS
Götaplatsens Foto