Annons

Konstigt när jag använder "Färgområde"

Produkter
(logga in för att koppla)

Morgan Larsson

Ny medlem
Då var det dags för min första frågan i denna otroliga kunskaps källa.

Jag vill göra en bakgrund oskarp. Bakrunden är vit så det är ganska lätt för "färgområdes funktionen" att hitta kanterna runt motivet. När jag stänger verktyget är en hel del vitt markerat på motivet också, vilket bör vara normalt. Då använder jag snabbmasken för att ta bort markeringen på motivet och när jag har har en snugg kant motivet använder jag "ytoskärpa" för att dimma ut bakgrunden.

Men det är nu det blir konstigt, jag har bara markerat bakgrunden, men motivet blir suddigt också? Dock inte lika mycket som bakgrunden, men ganska mycket, förstört blir det iaf.

Har jag pillat på någon inställning i PS som man bör låta bli eller vad gör jag för fel? Har sett att det går göra på detta sätt i en lärofilm för PS.

Säkert generande lätt, men är man nybörjare så är man.

Har letat på div forum men jag har inte hittat något som berör detta.

Tack på förhand.
/Morgan

Det låter som du fått med lite av det område du ej vill röra i din mask. Mät lite i snabbmask läget, du skall inte ha något färgvärde alls där du inte vill röra bilden. Ligger det t.ex. 2% maskfärg så får du 2% av det värde du använder i oskärpeverktyget.

För att fixa det utan att sitta och måla kan du använda kurvor eller ännu hellre nivåer. Jag tycker det är rätt smidigt att släcka undan RGB kanalerna ibland så man bara ser masken, då kan du enkelt se om du fått med för mycket eller för lite info. Händer ibland att man sitter och penslar med en icke heltäckande ton av misstag.

Tack för svaret Fredrik.

Det går mycket bättre när man ändrar nivåer, då blir det mer kontrast, fick prova några ggr. men det löste sig. Men hur släcker man RGB kanalerna?

Samt går det på något vis mäta maskfärg när man är inne i menyn för "färgområde"? Jag har provat ett antal ggr. för att se så att det inte följde med någon maskfärg?

Tack på förhand.

Hej!

För att se den mask jag jobbar med brukar jag ALT-klicka på masken. Då visas enbart masken som en gråskalebild och ingenting av bilden. Man kan också välja vad som ska visas i Channels-paletten. Det aktiva lagrets lagermask finns med som en alphachannel under kompositkanalen, RGB, och de individuella färgkanalerna.

Att använda Levels, Curves och annat för att justera en mask är ett utmärkt sätt och kan spara mycket handarbete med målande etc. Tänk också på att du kan använda praktiskt taget allting, filter, omformningar etc på lagermasker likadant som på vanliga bilder. Att t ex använda Gauissian Blur på en lagermask kan vara mycket användbart, både för att mjuka till skarpa kanter litegrann och för att göra masken riktigt mjuk med långa toningar mellan svart och vitt.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto