Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontinuerlig fokus? Fått hjärnsläpp [D800 /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)

wenne87

Medlem
Hej!

Fått totalt hjärnsläpp, men hur får jag fokuspunkten att automatsikt förlja efter objektet jag ska fota? Som t.ex ett flygplan som åker förbi, Just detta med fokusinställningar tycker jag är en stor skillnad mellan D700 och D800. Snälla hjälp någon...

// Per

Från: http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d800/features03.htm

Whether it's a still life, a portrait, a landscape or a candid street scene, your subject matter varies, but its importance doesn't. That's why the D800/D800E offer four AF-area modes, each specifically tailored to adapt to various subjects. Single-point AF is ideal when you need pinpoint focus on stationary subjects. Dynamic-area AF has three options (9-point, 21-point and 51-point) and is ideal for shooting moving subjects. The selected AF point and the surrounding points keep your subject in sharp focus even if it briefly leaves the selected points. 3D-tracking allows you to maintain focus on subjects that are moving erratically from side to side. Auto-area AF detects human faces and prioritizes their sharpness for you — an ideal choice for candid photography

9/21/51-punkts-lägena försöker ju följa ett motiv som rör sig över bildytan med hjälp av fokuspunkterna runt den aktiva, men det markeras inte i sökaren så man ser inte vad som händer. 3D-tracking däremot tänder upp fokuspunkterna varefter fokus förflyttas så där syns det på ett annat sätt. Åtminstone funkar det så i D700. Sen måste du förstås ha AF-C på för att få kontinuerlig fokus överhuvudtaget.

ANNONS
Götaplatsens Foto