Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrollera korrekt fokus (i butik)

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Finns det något bra tips att använda om man vill kontrollera så att fokus ligger rätt på en glugg... när man står i butiken.
Jag tänkte ta med mitt hus (D7000) när jag nu ska inhandla mig en Sigma 50mm 1.4 (som enligt ryktet har problem med just detta)
Är det bara att skjuta av och använda mittersta fokuspunkten och sen kolla i displayen om det ser ok ut?

...eller finns det andra knep att använda när man står i butiken?

Jag brukar sätta allt på ett stadigt stativ, AF med mittpunkten på kontrastrikt och välbelyst objekt, fokusera, sedan in i livewiev på 10x och se om det blir bättre om du rör fokusringen.

Sedan får man testa på olika avstånd med samma metod för att se om det finns någon större focus shift.

Det beror ju helt på hur det ser ut i butiken, om det finns hyfsad betysning där inne någonstans eller inte. Men leta efter någon schysst välbelyst skylt med text på och när det gäller 50 1,4 så kommer ju fokusområdet vara väldigt snävt på det objektivet så du bör testa den på 2,8 eller f/4 eller liknande för att se om den producerar skarpa bilder. Annars är det lätt att du misstar det smala fokusfältet på 1,4 som en felfokusering.

/ Magnus

Precis som Anton säger.
Testa först med AF på motivet, en plan yta parallell med kameran.
Kolla sedan om det blir någon skillnad i liveview och maximal förstoring.
Du ska alltså inte behöva fokuser om när du slår över till liveview.
(Om du måste justera fokus så visar det ju att AF inte är exakt. Det är bilden på sensorn som gäller)

Givetvis ska objektivet fokusera exakt på full öppning f:1,4. Vad ska man annars ha ett ljusstarkt objektiv till?
Detta objektiv är skarpt i mitten på full öppning.

Aha, nu tror jag att jag förstår
Förenklat... fokusera i sökaren (lämpligast med stativ eller plant underlag), slå över till liveview och då ska fokusen ligga rätt även där.

Aha, nu tror jag att jag förstår
Förenklat... fokusera i sökaren (lämpligast med stativ eller plant underlag), slå över till liveview och då ska fokusen ligga rätt även där.

Fokusera med mittpunkten i sökaren i AF, sedan slår du om till MF och går över till LV, behöver du inte justera då är allt ok, behöver du röra fokusringen för optimal fokus ligger AF lite fel.

Stativ är ett måste vid 1.4, rör du kameran minsta lilla kommer testet vara helt intetsägande.

ANNONS
Götaplatsens Foto