Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konverter med tele, var går gränsen ?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotofotografen

Aktiv medlem
Har en kenko konverter 1.5X (teleplus heter den visst)

Kör ibland denna i hop med ett lätt tele, canon 80-200 4.5-5.6.
Detta fungerar"utmärkt" och autofokusen fungerar hela vägen.
Har testat samma objektiv med motsvarande kenko konverter fast 2X. Då lägger AF av när man hamnar någonstans runt 350 mm brännvidd.
Antar att ljusstyrkan blir för svag för autofokusen ??

Nu till min fråga.
Jag skulle vilja investera i ett billigt längre tele, 100-300, som jag skulle vilja kunna köra med konverter 1.5 för att få brännvid 450 mm.
Om ljusstyrkan på objektivet är detsamma, dvs 5,6 i längsta brännvidd, kommer autofokusen att funka då(förutsatt att jag köper canon).

Eller vilka faktorer måste jag tänka på ?
Vill ha autofokus för att kunna använda detta till att plåta vilda djur i natur.

Tacksam för tips !

beror på

Med originalkonverter funkar det bara med EOS 3 och EOS 1. Tejpar du kontakterna så funkar autofikusen hjälpligt med en del andra hus också. Med Kenkokonvertern vet jag inte alls. Förmodligen funkar autofokusen bra bara med EOS 1 och EOS 3.

Jag har ett Canon 80-200mm 2.8
Med en 1.7x converter fungerar det perfekt.
Men med en 2x converter stod fokus bara och arbetade fram och tillbaka.
Har du möjlighet så prova convertern innan du köper den eller köp på öppet köp.

fast knvertern har jag redan, och vill harett tele som är längre än 80-200, och som funkar med min konverter, vad bör jag tänka på när jag köper teleobjektivet, så det funkar med min konverter ?

Canons hus (förutom EOS 3 och 1V,D,Ds) Stänger av autofokus när den maximala öppningen blir mindre än f5.6

Att den fungerar med piratkonvertrar, beror på att de inte rapporterar korrekt bländarvärde tillbaka till huset. Alltså tror huset att det inte sitter en konverter på.

Att Hasses f2.8 fungerar, är inte så konstigt.. Den maximala öppningen blir ju fortfarande större eller lika stor som f5.6

Att Hasses AF fungerar dåligt med 2x beror sannolikt på dåligt ljus eller dålig konverter.

Konvertrar fungerar i regel ganska dåligt på konsumentzoomar. Dessa har redan tveksamma optiska egenskaper och blir ju inte precis bättre av en konverter.

Ekvationen Långt tele = Billigt + Bra brukar vara en ganska olöslig sådan.

Att man lyckas få AF på en kombination där den effektiva maximala öppningen är f8 eller mindre ska ses som ett olyksfall, då objektivet kommer att tillbringa merparten av sin tid att försöka fokusera utan att lyckas.

Om du är seriös med detta så sparar du till ett begagnat EF 300/4L och en begagnad EF 1.4x.. Då får du 420/5.6 och en autofokus som inte kommer att svika dig. Prislapp på en sådan kombination är ca 8000:-

Finns en annan möjlioghet.. det är att rfagga upp ett gammalt tokina 400/5.6 och sätta en 1.5x kenkokonverter på.. Då får du 600/8, men en tveksam autofokus..

fotofotografen skrev:
fast knvertern har jag redan, och vill harett tele som är längre än 80-200, och som funkar med min konverter, vad bör jag tänka på när jag köper teleobjektivet, så det funkar med min konverter ?

Att den maximala öppningen är f4 eller större...

Genvägar?

Nej..

ANNONS
Götaplatsens Foto