Annons

Konverter till 70-300 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarmans

Aktiv medlem
Jag tänker köpa ett Nikon 70-300 VR. Men jag är även sugen att senare köpa en konverter. Men jag undrar om det är nån som har nån erfarenhet av detta och hur det fungerar med VR´en? Vilken Konverter ska man köpa, man vill ju att det ska funka riktigt och räkna om bländaren direkt i kameran.

D80 klarar inte fokusera med största bländare 8, som du får med konverter. Endast proffshusen med inbyggd grepp klarar detta.

Ska du ha konverter får du köpa något med 300/4 som ger ca. 400/5.6 med konverter.

kvarmans skrev:
Jag tänker köpa ett Nikon 70-300 VR. Men jag är även sugen att senare köpa en konverter. Men jag undrar om det är nån som har nån erfarenhet av detta och hur det fungerar med VR´en? Vilken Konverter ska man köpa, man vill ju att det ska funka riktigt och räkna om bländaren direkt i kameran.

Jodå, under hyfsade omständigheter funkar D80, 70-300 VR och Kenkos 1,4 ggr konverter. Jag har nämligen allt detta. Också i inte alltför bra ljus, men det finns ju begränsningar. VR funkar också, vilket förvånade mig.

Däremot enligt en känd naturfotograf jag mailväxlade med så behöver man fila något stift på Nikons egna konverters för att få 70-300:an att funka. Men det gick i alla fall.

Om det är viktig fotografering, som att du ska åka på naturfotoresa, skulle jag nog ändå rekommendera en glugg med längre räckvidd respektive ljusstarkare för säkrare funktion. För mig är konvertern en kul grej till en inte alltför dyr penning.

Om jag ska vara ärlig.

ANNONS
Götaplatsens Foto