Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Årjäng

Aktiv medlem
Någon som vet hur det blir med närgräns när man sätter på en 2X konverter mellan objektivet och kameran ?

Om nu inte närgränsen ändras, är det då dumt att tro att man har möjligthet till kortare skärpedjup med en konverter?
Skärpedjupet påverkas väl av avbildningsskalan?
Eller kompenseras detta tillbaka av den mindre bländaren?

Konvertern stjäl ljus och det blir lite lurigt med skärpan. Det kan vara värt att synka märket på konverter med objektivet för bästa resultat.

Även funktionalitet, VR, AF osv måpste beaktas.

mvh Erik

Jag tror jag förstår hur du menar. Om man vänder ett normalobjektiv, (konverter med bajonett skruvas i gängan för filtret), så fås en ökad förstoring men framför allt ett extremt kort skärpedjup. Det känns som om detta borde jobba på samma sätt. Eller också missförstod jag ; -)

Får nog fundera lite till.

bullen_ skrev:
är det då dumt att tro att man har möjligthet till kortare skärpedjup med en konverter? [...]
Ja, du får till och med större skärpedjup med konvertern genom att den effektiva bländaren blir mindre. Ett 200/2.8 med 2x-konverter får precis samma skärpedjup som ett 400/5.6.

bullen_ skrev:
Om nu inte närgränsen ändras, är det då dumt att tro att man har möjligthet till kortare skärpedjup med en konverter?
Skärpedjupet påverkas väl av avbildningsskalan?

Jo, det är sant, Jim menade om man avbildar samma motiv i samma avbildningsskala, då får man längre skärpedjup.

Men om du står stilla på samma ställe så får du kortare skärpedjup med en 2x konverter.

Tack för alla svar. Men hur blir det med fokuseringsavstånden då ? Dvs när skalan på objektivet visar 5 meter är det då det samma som 10 meter eller.

ANNONS
Götaplatsens Foto