Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera från RAW till JPEG med bra resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Huh..?

Jag förstår inte riktigt det problem du lägger fram.

Jag följande frågor:

1.
Om det är så att kameran levererar trevligare bilder i jpeg-format jämfört med jpeg-bilder som du på egen hand konverterat från RAW-filer är det troligt att du inte efterbehandlat bilderna tillräckligt väl.

2.
Om det är så att de jpeg-bilder som du konvertrat från RAW-filer skiljer sig från hur de såg ut som RAW-filer i RAW-konverteraren har du problem med inställningarna i datorn - en framkallad jpeg-bild skall nämligen se ut exakt som RAW-bilden (precis innan du tryckte på konverteringsknappen).

Lycka till!
Fredrik

Re: Huh..?

2.
Om det är så att de jpeg-bilder som du konvertrat från RAW-filer skiljer sig från hur de såg ut som RAW-filer i RAW-konverteraren har du problem med inställningarna i datorn - en framkallad jpeg-bild skall nämligen se ut exakt som RAW-bilden (precis innan du tryckte på konverteringsknappen).

Lycka till!
Fredrik [/B]

Ja, det är just det som händer i mitt fall. Alltså JPEG bilderna ser inte alls ut som RAW- biderna, mycket sämre gör de.
Jag ska titta lite närmare på min konverterar (brige).

Tack

Då förstår jag...

Om du har detta problem kan det bero av flera saker. Troliga orsaker kan vara följande två (kan finnas fler?):

1. Att rätt skärmkalibreringsprofil inte är korrekt inställd i t ex Photoshop. Prova att öppna en jpeg-bild i din RAW-framkallare (CS3 Mac i ditt fall). Öppna samma bild i t ex FastStone Viewer. Ser bilderna olika ut? Om ja, då får du se till att ställa in rätt färgprofil i CS3 (mha "adobe gamma" eller andra mer professionella kalibreringsprogramvaror - tror jag?)

2. Att du vid framkallning skapar jpeg-bilder med "fel" färgrymd. Om skärmen är inställd för sRGB och du framkallar bilden till adobeRGB kommer den framkallad jpeg-bilden att se konstig ut på bildskärmen.

Är allt rätt inställt i datorn skall dina iordningställda RAW-bilder och dess motsvarighet i jpeg att se helt identiska ut.

Återigen - lycka till!

Re: Då förstår jag...

Ekenborg skrev:
Om du har detta problem kan det bero av flera saker. Troliga orsaker kan vara följande två (kan finnas fler?):

1. Att rätt skärmkalibreringsprofil inte är korrekt inställd i t ex Photoshop. Prova att öppna en jpeg-bild i din RAW-framkallare (CS3 Mac i ditt fall). Öppna samma bild i t ex FastStone Viewer. Ser bilderna olika ut? Om ja, då får du se till att ställa in rätt färgprofil i CS3 (mha "adobe gamma" eller andra mer professionella kalibreringsprogramvaror - tror jag?)

2. Att du vid framkallning skapar jpeg-bilder med "fel" färgrymd. Om skärmen är inställd för sRGB och du framkallar bilden till adobeRGB kommer den framkallad jpeg-bilden att se konstig ut på bildskärmen.

Är allt rätt inställt i datorn skall dina iordningställda RAW-bilder och dess motsvarighet i jpeg att se helt identiska ut.

Återigen - lycka till!

CS3:an raw konverterare antar jag du menar i det här fallet och inte Briges raw- konverterare?

sRGB

Jag är väl ingen expert i ämnet men jag tror att jag hade samma problem tidigare. Jag löste det med att gå in under menyn "redigera" och sedan valde jag "konvertera till profil" och valde där sRGB (med lite siffror och bokstäver efter). Detta förutsatt att det är på skärmen du ser det försämrade resultatet. Detta hjälpte mig. Kanske kan det hjälpa dig...

ANNONS
Götaplatsens Foto